Gå till innehåll
söndag 01 december 2024

feret

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om feret

  • Placering
    Kadett
  1. På kad 300 sitter säkring, borde vara samma på kad44....
  2. Glöm inte turbon, oftast rostar materialet runt turboimpellern (på avgassidan) så det blir för mycket spel här. Då tappar turbon effekt och laddtrycket sjunker. Detta inverkar mycket på prestandan. Det står en vattenpelare någon dm under (beroende på hur lågt ditt drev sitter monterat) som gör att denna miljön är mycket utsatt för korrosion. Efter >5år eller nåt utan renovering/service av turbo så finns det stor risk att detta kan vara den viktigaste anledningen. Inspektera mät/turbotryck eller omvänt. Hoppas det ordnar sig. MVH
  3. På Kad 300 sitter det vevhusventilation kopplat med en slang till ventilkåpan. Denna sitter med en plugg ned i oljetråget som mycket lätt dras loss (på motsatt sida oljestickan nära dieselpump). Här tömmer jag oljan med manuell vakuumpump, man når lätt ned i botten av tråget och kan även rikta sugslangen framåt eller bakåt ifall båten lutar. Borde vara samma på Kad 42? Funkar kanon...
  4. Kolla turbotrycket och jämför med specifikation. Om turbon är bytt så borde inte detta vara problemet, annars är det vanligt att de korroderar på avgassidan. Det innebär att spelet blir för stort mellan vägg och turbin och turbotrycket sjunker. Det är så klart viktigt att det är tätt från kompressor/turbo till motorn så inte trycker försvinner på vägen. Har haft samma problem och det hjälpte mig att åtgärda turbon och se till att alla anslutningar från turbo/ kompressor är helt täta.
  5. Skulle gissa att det är kalk från vattnet du fått på rutan. Detta kan sitta ganska hårt. Prova polera bort eller använd ett surt rengöringsmedel. Där jag bor har vi ganska mycket kalk i dricksvatttnet och om man inte torkar torrt varje gång man spolat rutan så blir kalkbeläggningen kvar.
  6. feret

    Glykolkvalité

    Troligen har du rätt, detta kan vara största anledningen. Det ser lite trist ut på expansionskärlet som blir brunfärgat . Skall se om jag orkar med att upprepa behandlingen i år och isåfall använda någon glykol som skall ha bättre korrosionsegenskaper för att se om det blir skillnad. Det där med destillerat vatten använder jag mest för att jag har tillgång till det. Detta påverkar inte korrosionen. Skillnaden är att man inte tillsätter framförallt tex Ca salter som det finns mer eller mindre i dricksvattnet beroende på var man bor. Där jag bor har vi ganska mycket kalk i vattnet. Kalk och andra liknande salter sätter sig isåfall på värmeöverförande ytor (Tex i värmeväxlaren) och värmeöverföringen bli sämre. Detta är av väldigt marginell betydelse och overkill i det här fallet. Detta händer i tex varmvattenberedare där det efter några år kan finnas flera kg kalk.
  7. feret

    Glykolkvalité

    Första inlägget här... Har liknande funderingar, hoppas jag inte kapar tråden... Tänkte bara nämna att jag har efter de 2 senaste säsongerna renspolat mitt kylsystem (slutna systemet) för att vattnet varit rostbrunt. Tillsatsen av glykol har varit 50% (har tom använt mig av destillerat vatten då jag har tillgång till detta). Har lagt ned ganska stort arbete med att få systemet rent. Haft termostater borta och spolat flera gånger tills vattnet som kommit ut varit rent, även haft motor igång kort stund för att sen renspola igen. När jag varit nöjd har jag blandat i ny glykolblandning för att låta stå över vintern. Det har sen inte dröjt många driftstimmar innan vattnet varit rostbrunt igen. Glykolen jag använt har varit vanlig billig etylenglykol där det står att den har korrosionshämmande egenskaper. Fråga jag ställer mig nu är om det är troligt att det hjälpt att använda en glykol som säger sig ha extra korrosionshämmande egenskaper typ Volvo Penta eller liknande? (Motorn är en Volvo Penta diesel)
×
×
  • Skapa nytt...