Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024

MartinNacka

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om MartinNacka

  • Placering
    Kadett
  1. Hej, Tack så mycket för dina svar! Jag antar att du skriver specifikt utefter hur just en Flipper 700 med AQ145A (bensinare, 138 hk) borde uppföra sig och klara av? "Minst 20 knop" kändes bara spontant som väldigt högt som marschfart med full planing för just min båt. Det lilla jag läst mig till hittills sade att min båt borde börja plana vid 12-13 knop och att en rimlig marschfart var 17-18 knop, men jag kan ju ha missförstått helt eller läst vad okunniga människor skrivit. Jag upplever att jag får pressa båten ganska hårt för att komma upp i 20 knop med normal last och den är inte helt lättmanövrerad i så hög fart, men det kanske är en vanesak. På tal om det, vilket nog också hör ihop, är jag inte direkt ett proffs ännu på att hantera trimplanen (jag har hydrauliska, styrda med knapp upp/ner individuellt per sida på förarplats). Hur kan jag lättast avgöra om jag har "rätt" inställning på trimplanen i olika fart? Finns det några tips / tumregler hur jag ska jobba med dem? Och när jag är uppe i så hög fart som 20 knop och därmed fullt plan, bör trimplanen vara nedvinklade överhuvudtaget typiskt sett (i ganska lugna förhållanden utan för mycket vind och vågor). Tack på förhand!
  2. Hej, Det jag kallar för "normal" körning, någon slags marschfart, är ca 4500 varv. Då ligger jag med lättare last runt 17-18 knop, med tyngre last på ca 15 knop. Gällande värmeväxlaren: det pyste över med det gamla locket, så jag köpte splitternytt till denna säsongen, men det pyser ändå över. När du skriver "anläggningsytan på växlaren", menar du då där man skruvar fast locket? Dvs att oxidering där kan göra det otätt fastän att locket i sig är nytt? Eller menar du något annat?
  3. Hej, Jag har problem med alldeles för hög bränsleförbrukning på min Flipper 700 med AQ145A och VP280-drev och ber om hjälp/tips. Enligt all info jag kan hitta borde denna kombination dra ca 1,2-1,3 l/distans, maximalt 1,5 vid tung last etc. Efter tre säsonger kan jag konstatera att jag aldrig verkar komma under ca 2,0 l/distans oavsett om det är i början av säsongen eller slutet (så det beror inte på påväxten) och oavsett normal last eller tung last. Med normal last menar jag 2 vuxna + 2 små barn och packning för ett par dagars utflykt. Motorn är från 1986 och båten från 1980. Mig veterligen har inte motor/drev plockats isär i smådelar och totalrenoverats de senaste åren, men både för 2 år sedan och för 1 år sedan genomgick de delvis renoveringar av mekaniker där drevet plockats isär, trasiga drivknutar och bälgar bytts, elsystemet har delvis bytts, tändning och förgasare har fått grundinställningar och provkörningar av "proffs" gjorts så jag antar att uppenbara, större problem borde uppmärksammats. Propellern är nyligen bytt till en splitterny med rätt dimensioner. Botten är nyligen skrapad och ommålad. Motorn verkar gå relativt bra numera. Jag kan med lätt last få upp båten i ca 25 knop som mest och över 5000 varv, vilket bör vara nära dess teoretiska max när den var ny med den motorn. Den låter vad jag vet bra. Enda strulet jag märkt är att den har en tendens att gå lite varm vid belastning. Detta märks av någon anledning inte på tempmätaren, som jobbar upp sig från start som den ska och parkerar sig stadigt mitt i det gröna där den blir kvar. Men det pyser ut lite varmt överskottsvatten från locket på värmeväxlaren (färskvattenkylning) när man belastar motorn över tid. Jag har också haft problem med att motorn kan dö när man kört ett tag och sedan ligger och puttrar på tomgång, vilket jag fått förklarat kan bero på sk "ånglås" av förångad bensin i förgasarna, vilket i sin tur tyder på varm motor. Det sista problemet verkar ha minskat eller upphört sedan jag testade att låta motorrumsfläkten gå konstant och inte bara vid uppstart, vilket ju bör förbättra luftcirkulationen i motorrummet. Några goda råd om vad den höga bränsleförbrukningen kan bero på och hur det kan åtgärdas? Stort tack på förhand!
  4. Ok, vad bör det vara för stigning på propellern till denna båt och motor typiskt sett?
  5. Hej, Jag har en relativt nyinköpt Flipper 700 från 1980 som drivs av en AQ145/280 från 1986 (alltså något nyare än båten). Vid årets premiär i helgen så testade jag maxfarten och får upp den i maximalt 17,5-18 knop. Varvtalet är då 4200-4300, mer kommer den inte upp i. Detta är med 2 vuxna, 2 små barn, lätt packning men nästan full tank och full vattentank. Ganska lugn sjö och inte mycket vind. Motorn och drevet var rätt slitna och gick trögt när vi köpte ekipaget förra året och fick därför en mindre renovering under hösten/vintern. En kille som kan prylarna bättre än jag gjorde följande: - tog loss drevet, bytte drivknutar, bälgar, smörjde upp - fräschade upp förgasarna - bytte delar av tändsystemet - bytte kamrem - bytte olja - kollade filter och andra småsaker Borde inte motorn varva åtminstone 5000 och båten gå åtminstone 26-27 knop som max? Är det någon som har idéer om vad som kan vara problemet? Tack!
×
×
  • Skapa nytt...