Jag skulle förbereda upptagningen och skulle byta olja, det visades sig att oljan var mjölkaktid. Som jag förstått det så är det tydligt att jag fått vatten i oljan. Jag har läst mig till att det kan vara sönderrostade kylkanaler, topplockspackningen samt någon packning/baksug vi impellern.
Om jag ska försöka ta reda på vilket av dessa möjliga fel det är själv hur felsöker jag för att utesluta det ena eller det andra ?, om det är kylkanalerna går det att täta utan att lyfta motorn ?
Motorn är från 1979 och är sjövattenskyld, sitter i en Albin 78. Motorn har fått den omvårdnad som rekommenderas i form av oljebyten, filter mm. De har gått perfekt under de 5 åren som jag haft den, och även nu med mjölkig olja går den som tidigare ( det lilla jag har kört med den efter denna upptäckt ).
Jag har MD5 for Dummies sedan tidigare men kan inte se hur jag ska felsöka detta, finns det några bilder´, beskrivningar mm att tillgå skulle detta uppskattas.