Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025

Skipper83

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Skipper83

  • Placering
    Kadett
  1. I det här fallet är det en tvåtaktsmotor. Är propellerbyte den "enkla" fixen?
  2. Hej , Jag har en Yamarin 6110 med en Yamaha 150 HK Fetol, både motor och båt är från 2001. Problemet är att jag endast får upp motorn i max 5100 RPM, det låter lite lågt i mina öron. Är det ett lämpligt maxvarv för ett sådant ekipage, om inte vad kan vara fel? Maxfart hamnar någonstans runt 37-38knop. Motorn är servad som den ska och gör inga missljud ifrån sig. Tacksam för svar.
  3. Du skriver att du inte vill köpa ny bil men inte vilken bil du har idag. Själva dragkraften bör absolut räcka till med en Volvo V-70 men som många tidigare skrivit så är problemet lutning på rampen, dels hur rampen ser ut där kärran kommer stå och dels där bilen kommer att stå när du ska dra upp båten ur vattnet. Själv drog jag upp min båt på cirka 1,5 ton i helgen med min BMW 330 och det märktes knappt att man hade båten på kroken när jag drog upp den ur sjön men då var den rampen ganska bra konstruerad så att bilen kunde stå i en väldigt liten lutning. Utöver lutningen på rampen är vart vikten är i förhållande till hjulaxeln den mest avgörande faktorn om du kommer lyckas med att dra upp båten eller ej.
  4. Du skriver att du inte vill köpa ny bil men inte vilken bil du har idag. Själva dragkraften bör absolut räcka till med en Volvo V-70 men som många tidigare skrivit så är problemet lutning på rampen, dels hur rampen ser ut där kärran kommer stå och dels där bilen kommer att stå när du ska dra upp båten ur vattnet. Själv drog jag upp min båt på cirka 1,5 ton i helgen med min BMW 330 och det märktes knappt att man hade båten på kroken när jag drog upp den ur sjön men då var den rampen ganska bra konstruerad så att bilen kunde stå i en väldigt liten lutning. Utöver lutningen på rampen är vart vikten är i förhållande till hjulaxeln den mest avgörande faktorn om du kommer lyckas med att dra upp båten eller ej.
  5. först tack för bra svar! Propellern är något naggad men känns som att det inte borde göra 5 knop? Svårt att säga vad de gjort på servicen men vilka bitar bör man byta för att komma upp i hastighet? Vad gäller själva motorn och kompression och dylikt så har jag bara använt den två gånger än men har inte hört några missljud eller liknande, gången känns bra.
  6. Ja när jag kom upp i 38knop så trimmade jag så mycket som det gick. Har precis köpt båten men den ska enligt båtfirman vara servad varje år på yamahaverkstad och skrovet ser bra ut vid en snabb överblick i alla fall. FInns det någon anledning till att tidigare ägare skulle ha bytt till en annan propeller?
  7. Tack för svar! Antar att de siffror kring 45 knop är på analoga mätare i medvind / Skipper
  8. Hej, Jag har en Yamarin 6110 från -01 med en Yamaha 2-takts förgasar motor på 150HK från samma år. Vad jag har läst mig till på diverse tester och annonser är att toppfarten för dylikt ekipage skall ligga på cirka 40-45 knop. Själv har jag bara lyckats komma upp i cirka 38 knop på GPS:en. Vad gör jag för fel, eller är ovan siffror om farter över 40 knop överdrivna? Kan ett propellerbyte göra skillnad? /Skipper
×
×
  • Skapa nytt...