Konsumentköplagens paragrafer §16-21 reglerar fel på varan, det är väl främst paragraferna 19-20 som är intressant här.
Utdrag ur Konsumentköplagen:
19 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.
20 § Frågan om varan är felaktig skall bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när den avlämnas. Säljaren svarar för fel som har funnits vid denna tidpunkt, även om felet visar sig först senare.
Om köparen underlåter att i rätt tid hämta eller ta emot en vara som hålls tillgänglig för hans räkning, svarar säljaren dock inte för försämring som inträder därefter och som beror enbart på varans egen beskaffenhet.
Uppkommer en försämring av varan efter avlämnandet, skall varan anses felaktig om försämringen är en följd av säljarens avtalsbrott.
20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.
Enligt §20a så skall felet då anses funnits redan vid avlämnandet om du inte fått upplysning om detta innan köpet.
Här tycker jag att det är solklart att säljaren skall svara felet, han skall därför ges tillfälle att avhjälpa detta om det kan ske utan oskälig kostnad för denne. Kan säljaren inte avhjälpa felet har köparen rätt till prisavdrag alternativt hävning av köpet.
Konsumentköplagen finns här att läsa i sin helhet .