Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024

estaaf

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    22
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om estaaf

  • Placering
    Kadett
  1. Axopar 24, XO 360, Saga 365 och Yamarin 81 DC. Sen som vanligt dregla i en Targa..
  2. Förbrukningsbatteriet har gjort sitt och behövs bytas ut. Bor i skärgården så vi är bara ute max två nätter och har inte så stort förbrukningsbehov. Jag kollar på att sätta i ett gel-batteri på 85Ah som förbrukning, alternativt två (isf parallellkoppla) Nu till den riktiga frågan, går det bra att ha kvar orginalbatteriet som startbatteri som är ett "vanligt" och ha ett, eller två, gel-batterier i förbrukningsbanken? Jag som de flesta andra har läst om att man inte ska blanda batterityper men det är väl bara i samma bank? Orginal är ju batterierna så kopplade att om startbatteriet är tomt ska de ta kraft från förbrukningsbatteriet. Dessutom är det väl viktigt att generatorn inte laddar med för stark ström, men det kanske bara gäller AGM vilket inte är aktuellt. Tror ni att det blir problem att bara slänga i ett eller två gelbatterier och parallel koppla dem? Är dålig på el men du Havskatt verkar ju ha koll på det mesta! =) Tack för hjälpen
  3. Om däcket blivit flammigt, hur beter man sig åt med Golden Teak då? Skall man tvätta med såpa och sedan applicera Golden Teak över hela? mvh Erik
  4. Ett kapell som är ljust utvänigt (för att minimera risken att dra till sig måsar och att det inte bleks fult) och mörkt invändigt (för att jordslagsfläckar och mögel inte skall synas) borde vara det optimala. Tror dock att kostnaden för att tillverka ett sådant kapell är väldigt hög.
  5. Samma här. Borra ett hål rakt igenom så du kan föra igenom ett långsmalt objekt, typ en skruvmejsel, och lyft ovanifrån. Mvh /E
  6. Jag brukar använda International system Teak Vax det både skyddar och ger halkskydd. 1ggr per år inför vinterförvaring kör jag Teak restore och Teak Olja 2ggr och sist med 2ggr Vax har funkat jättebra i fyra säsonger nu och teaken är fortfarande väldigt fin, invändigt är den nästan i nyskick. Du får inte problem med att teaken blir svart/mörk där man går mycket menar du? Mvh Erik
  7. Hur gör du med teaken, Max? Ser fantastisk ut på bilden.. mvh Erik
  8. Tack för svaret.. När man läser överallt på nätet så är min samlade slutsats att det aldrig blir riktigt nyskick färgmässigt när man behandlar den med olja. Frågan är om det inte blir att vi bara tvättar av den så den tillslut blir silvrig/grå. Sen får nästa ägare bestämma hur de ska göra i framtiden. Då överlämnar man iaf. ett helt teakdäck som man inte slipat bort 5 mm. på.. Känns inte som Snappy, Danish oil osv. ger ett 100% resultat.. /E
  9. Den ständiga frågan ang. hur man skall behandla teaken har kommit. Vi har bestämt oss för att bara köra grönsåpa och borste utvändigt för att få teaken silvrig och fin. Invändigt vill vi dock testa att behandla den. Jag har läst om en produkt här på forumet som inte kräver slipning utan bara tvätt och behandling som fungerar bra och som inte blir kladdig.Tyvärr så hittar jag inte namnet nu när jag behöver det. Utvändigt är jag klar men invändigt har jag inte gett mig på det ännu. Som det är nu är själva teaken i fint skick men det är flammigt.. Hur gör ni andra? Mvh Erik EDIT: La till en halvkass bild men man ser hur flammig teaken är invändigt.
  10. Har haft Bella 620 DC i 7 år och för dagsturer är det en kanonbåt, dessutom snyggast i klassen enl. mitt tycke! Hade lilla motorn, Yamaha F115 men det var Inga problem alls med sex, vuxna, personer i. Mvh Erik
  11. Jag gör exakt likadant. Köpte båten för tio veckor sedan och det har tagit tills nu innan jag fått till 100% teknik. Det jag kommit på som underlättar mycket är att när jag fört ner bakdelen i kapellgaraget så trycker jag ut den så långt akterut den kommer. Då kan man lägga den främre delen "framför" och då kan man således använda hela djupet i garaget.
  12. Max, jag var inne på hemsidan du/ni driver "om" er båt. Vilket fantastiskt skick, det värmer i pendants hjärta! /E
  13. Inte superviktigt med storleken enligt mina egna erfarenheter.. Köp ungefär samma som orginal. Själv använder jag Owners krokar. Riktigt bra kvalité.
  14. Länge sedan du skapade denna tråden. Har du kvar båten och är du nöjd med den? Är själv spekulant!
  15. Väldigt viktigt att du verkligen har sylvassa krokar, vässa dem varje gang du åker ut och köpa bara de bästa. Alla krokar går inte heller att vässa om.. Orginalkrokarna som sitter på betena är inte tillräckligt bra. Vid minsta stöt gör du ett riktigt mothugg. Skitfiske!
×
×
  • Skapa nytt...