Erik__1985
Medlemmar-
Innehålls Antal
30 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Erik__1985
-
Placering
Fänrik
-
hej håller på och renoverar en b20 till båten. Har monterat en timo 717 kamaxel bla. Ska påminna om k-kam fast bättre toppeffekt. Har fått tag i 2 solex 44 pai som har 220e5 Luftmunstycken. Kollade upp att det ska vara 190e5 för b20. Nån som vet om lägre nummer ger fetare blandning?
-
Har tänkt gå igenom mitt 100 drev i vinter. Finns det nån bra sida att ladda hem en manual ifrån? Vill ha bl.a. Mått och toleranser på inschimsningar och sånt
-
Ja har inte skruvat bort den helt. Men har kännt att skiljeväggen är hel och att det inte är igenkoksat i vattenintaget via slangnippeln på insidan och utifrån
-
Tack för det svaret:) då ska ja dubbelkolla tändningen. Ja jag funderar på om man kanske skulle tillverka en liten sarg till stöveln så mer vatten hittar in i högre fart.
-
Jag ska ställa in tändningen på nytt och se hur mycket den ökar. Och ställa ventilerna ordentligt. Har en teori nu att avgaserna inte hinner ut ordentligt på högre varv. Pga vassare kam än std. Blir ju lika att ställa tändningen också. Man gör det inte längre efter orig spec när man bytt kam
-
Jag vill inte vara otrevlig på något vis. men det Finns nog många penta b18 som inte går för varma. Fastän dom inte har en 123 fördelare. Känns dyrt med nästan 4000 för att felsöka varför motorn går het. När motorn f ö går nästan helt ok
-
Impellern har gått denna sommar bara
-
Jo jag förstår att en ny fördelare utan glapp som dessutom innehåller en massa ny teknik med förprogramerade kurvor får en exaktare tändning än en gammal mekanisk. Men jag tror inte att skillnaden är så märkbar om man har en fräsch rätt injusterad originalfördelare heller som lirar ihop med bitarna i motorn
-
Motorn presterar nog 90% av vad den kan känns det som. Och jag vill tro att det handlar om bestyckningen. Men är konstigt att den vill gå varm så fort man varvar över 4000. Tänkte att nån hade varit med om nåt liknande själv. Tack för alla svar
-
När jag köpte båten stod tändningen 6 grader lägre än nu på alla varvtal. Och den gick även då för varmt på högre varv. Skillnaden när ja öka på 6 grader vart bättre vrid
-
Dom värdena har ja sökt upp på google för en aq 115.
-
Ja det kanske skulle vara nåt. Men dom va ganska dyra i förhållande till hur mycke skillnad det blir
-
Finns det rätta vikter och fjädrar till marinbruk att köpa kanske?
-
Okey. Kan en impeller som är hel tappa spänsten och tappa effekten på höga varv kanske?