Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024

Micc

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    27
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Micc

  • Placering
    Fänrik
  1. Micc

    Örnvik 700 toppfart

    Hej! Ett sent svar men kanske ändå kan vara till hjälp... Har en Quicksilver 700 Weekend (samma båt vad jag förstår), med just den motorn, QSD 2,0 150 Hk. Köpte båten hösten 2013, så från den säsongen har jag inga egentligt säkra erfarenheter annat än att den inte varvade ut och ej uppnådde den maxhastighet säljaren uppgivit. Strax efter sjösättning våren -14 gjorde den 21 knop med endast föraren ombord och full bränsle- och vattentank. Dock tappade den kontinuerligt hela säsongen i takt med att beväxningen fortskred (båten ligger på västkusten inomskärs). Så efter halva säsongen gjorde den 18 knop och mot slutet av säsongen ett par knop mindre ändå... Varvtalet som i början på säsongen gick upp till 4000 sjönk också i takt med att maxhastigheten sjönk, till om jag minns rätt ca 3600 på hösten. Vid upptagningen tyckte jag att det trots allt var ganska måttligt med havstulpaner men de käkar uppenbarligen väldigt mycket kraft!
  2. Ok, tack! Får göra så. Jo, luften måste ju komma in någonstans på sugsidan alternativt finnas i säcken, men den ser ordentligt platt ut när vattnet är utpumpat... Men det konstiga är att det bara är det första vattnet som luktar (kan det slangarna?), om det kom från säcken så borde det lukta illa hela tiden? Märkligt att det säljs så mycket grejer med så dålig kvalitét, båten är från 2010, men den såldes inte till första ägaren förrän i juli 2011, har fått med de papperen. Man borde ju rimligtvis använda grejer som har lite bättre livslängd än så!
  3. Det var kanske ovanligt korkade följdfrågor - eller också är det så att alla har en massa stänk och fräs från vattenkranen samt eländigt stinkande vatten... ???
  4. Kan ju göra ett tillägg här ifall någon läser den här gamla tråden; När båten lades i framåt sommaren i år gjorde den 21 knop som mest, då varvade den 4000 varv (pendlade mellan 3990 och 4000). Men så fort det blivit lite påväxt tappar den varv och hastighet (har båten på västkusten). /Micc
  5. Hej, och tack för svar! LuminaL - ja det stämmer, switchen heter AK1317, de har den på Watski för 220 kr. Men jag köpte en likadan (sånär som på ett bleck som jag tog bort) på Clas Ohlson för 29 kr... Thomas-1 - Den sitter med motoraxeln vertikalt monterad och med pumpen över och motorn under. Jag tänkte lite på detta också (och kanske vänder jag den - risken kanske är något mindre då), men finns det ett läckage där så trycks nog vatten in i motorn ändå gissar jag? Rascal - Ja, vi har ju haft båten endast en vinter och då plockade jag ur själva pumpenheten. Tidigare säsonger har den tagits upp på Lerkils Varv, de har skött allt åt den tidigare ägaren. Får väl tro att de skött pumpen som man skall, vare sig den verkligen måste plockas ur (eller om det räcker att endast pumpa tomt...?). Jag fick i alla fall igång den med den nya Classe-brytaren, så att jag kunde pumpa ur allt vatten inför vintern. Passar på att fråga ett par saker till i ämnet vattenpump; 1) Är det normalt att det kommer med en massa luft med vattnet? Det kommer en fin och relativt stark stråle i 3-4 sekunder, sedan kommer det med lite luft och sedan bara vatten igen. Detta gör att det fräser och stänker som tusan vid diskhon, särskilt om man öppnar kranen mycket. Samma fenomen vid duschmunstycket på akterdäck. Kan luften komma in vid pumpen? I så fall är det väl bara att skaffa en ny i alla fall då - tycker inte den är speciellt tyst heller (läste någonstans att dessa pumpar är tysta), men jag vet inte hur mycket ljud som är normalt...? Vattenbehållaren är en säck på 100 liter, därifrån bör det väl inte komma med luft kan jag tycka? (kan tyvärr inte se anslutningar mm - säcken ligger i ett trångt utrymme under däck, det finns bara en liten lucka - kan bara skymta säcken där inne 2) De gånger vi fyllt vattensäcken har jag lagt i några tabletter för att bakterier inte skall växa till (är ju nybörjare och vet inte vad de heter, de ligger kvar i båten), föregående ägare använde dessa tabletter också. Trots det så luktar vattnet riktigt eländigt när man inte spolat på ett tag. Skitlukten upphör dock efter att man spolat en stund. Det verkar alltså inte som om vattnet i säcken ruttnar, utan bara det som finns i slangarna? Tips på det problemet? (Ja, jag inser att jag kanske borde köpa nya tabletter, de kanske inte funkar av något skäl)
  6. Hej! Nej, båten är 2010 års modell, men den togs inte ut förrän i juli 2011, så detta är alltså 4:e säsongen. Whale anses väl som kvalitetspumpar vad jag förstår - borde väl hålla lite längre än 4 år...
  7. Hej! Vi blev ju med motorbåt förra hösten och har nu under en säsong lärt känna båten (Quicksilver 700 Weekend). Vi känner oss mycket nöjda med båten, och allt har i princip fungerat perfekt. Motorn går mycket fint mm. Det enda som inträffat är ett smärre fel som upptäcktes för vecka sedan, strax innan upptagning. Plötsligt fungerade nämligen inte tryckvattenpumpen. Det är en Whale (modell UF1215), och när jag tog isär den visade det sig att vatten har läckt från själva pumpdelen in i el-motorn. Tog isär motorn, och har torkat torrt och smort upp så den fungerar nu åter. Det som tycks tagit skada är den lilla micro-brytaren som aktiveras när tryck uppnåtts. Den verkar vara förstörd (funkar ibland, när man trucker in knappen, men verkar inte vara att lita på). Har hittat en micro-brytare på Clas Olsson, som jag tror skall passa (om inte så finns det mängder av liknande på Conrad.se. Men grundfelet är ju att pumpen läckte... Är det någon som haft liknande erfarenhet och har något tips??? /Micc
  8. Ja, då är det inte bara vår båt som är byggd utan tanke på motorservice. Jag tror att jag kommer sätta en (eller kanske två - en för varje arm) inspektionsluckor från stick-kojen intill för att underlätta framtida service. Jo, det stämmer ju det där med kåpan - i praktiken behövs den ju inte framför remmen. Man stoppar ju knappast ned fingrarna där med motorn igång!
  9. Nej, det är ju det där med att det är nästan omöjligt att komma åt. Pumpen sitter så långt ned, och i och med att det är bara är en mindre lucka rakt ovanför motorn som går att öppna är det riktigt besvärligt. Det är alltså först en liten bit ned till toppen av motorn och sedan skall man ned förbi hela motorn där det är väldigt trångt. Jag har inte ens fått loss plastkåpan som sitter över hela ytan där serpentinremmen går. Har lossar de två skruvarna, men den sitter på något sätt även i underkanten. Får fixa en spegel på ett skaft så att jag kan se om det är en skruv eller någon annan sorts fäste? Ja, man undrar hur de tänker när de bygger båtar. Den övre motorkåpan går t.ex att lossa och sedan kan man skjuta den kanske 10 cm åt varje håll. Men det finns ingen som helst chans att ta ut kåpan ur motorboxen - då måste man först skära den i delar... Helt idiotiskt! /Micc
  10. Hoppsan blev lite knas där... Tolkar jag Dig rätt - Du blockar alltså bort den för inspektion varje år. Hur lång tid tar det när man fått lite vana?
  11. Varje år är nog onödigt, men man vill gärna titta hur den ser ut efter säsongen.
  12. Vilket snabbt svar! OK, det verkar möjligen något lättare att göra så, alltså ta bort pumpen och att sedan byta impellern "på annan plats" så att säga. Men man får nog töja ut armarna rätt bra ändå för att nå. Men då vet jag att det är så man gör om jag inte skall ta upp ett hål och sätta en inspektionslucka från stick-kojen intill. Skall man ha kvar båten kanske det kan vara värt det. Enligt uppgifter i manualen skall impellern bytas varje år, men någon annan stans såg jag att det stod vart 3:e år... Hur gör Du?
  13. Hej! Har sökt i forumet men hittar inget svar på min fråga som lyder; Hur sjutton kommer man åt att byta impellern i min Quicksilver 700 Weekend. Motorn är alltså en Cummins 2,0 Diesel. Vattenpumpen sitter enligt manualen längst ned på motorns "gavel förut". Där sitter "serpentinremmen" - tror den kallas så och längst ned sitter remskivan till pumpen. Frågan är bara hur man skall komma åt - det är jättelångt ned och dessutom antar jag att locket till impellern sitter på andra sidan. Det man spontant tänker när man ser placeringen är att det måste finnas en lucka från annat utrymme så att man kommer åt den vägen, men jag har kollat i stick-kojen som går in babord om motorn. Men icke, verkar inte finnas någon lucka där. Nästa tanke blev att man tar bort delar av plastsektionerna som bildar sittplatser och fotstöd mm. Visst, det ser ut som att man kan lossa delar av inredningen via ett större antal skruv. Men, samtliga skarvar av de här stora plastsektionerna är ju fogade med vit silikon. Det kommer ju ta åtskilliga timmar att göra rent delarna från silikon och att återställa snygga fogar sedan. Det vore ju helt dåraktigt om det skall till så himla mycket arbete för att bara byta impeller eller något annat enklare meck.... (att det måste till sådana projekt den dag man skall lyfta ut motorn är en annan sak). Se bifogad bild. " f " visar ju drivhjulet för vattenpumpen så impellern måste väl sitta där bakom? Men armen måste vara 2 meter lång och vara vinklad på 2 extra ställen för att komma åt ända där nere... Ett annat problem jag har är att jag inte hittar "flödaren" där man kan pumpa fram extra bränsle. Skulle sitta precis vid bränslefiltret, men det ser inte ut så i verkligheten. Någon som har erfarenhet? Tacksam för tips! /Micc
  14. Ja, det borde ju absolut uppstå obalans som i förlängningen knappast kan vara hälsosamt för lager mm...
×
×
  • Skapa nytt...