Gå till innehåll
torsdag 17 april 2025

V-one

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om V-one

  • Placering
    Kadett
  1. Sjöfartsverket har utvecklat ett AIS system som fungerar Works Wide. Den jobbar med iridium och låter båtarna vara sina egna basstationer. Kolla påwww.sjofartsverket.se/mice Kan användas för ais, weathetrt routeing och om man tar med sig telefonen i livflotten kan man från land se positionen /Jonas
  2. Ja precis, 13,66 uppmättes direkt efter att jag kopplat ur solpanelerna. Ca en timme senare var spänningen 12,6V på batteriet så Peak spänningen berodde på den korta tiden. Nu har jag 12,6V på batteriet och spänningsfall på 0,74 V varav 0,37 V från batteriet till panelen samt 0,37V från panelen till kompressorn varav vippbrytaren står för 0,22 V Om jag summerar alla bra förslag byter jag brytaren samt gör nya anslutningar på kabeln från batteri till panel (om kabeldimensionen är ok,annars kabelbyte) så borde jag få ner fallet ytterligare. Nu går ju kompressorn utan laddning, iaf under tiden jag höll på men uppenbarligen finns det mer att göra.
  3. Nu har jag mätt upp systemet enl följande. Vid laddning med solceller: Batteri 14,3 V Panel. 14,23 V Kompressor 14,23 V Vilspänning utan laddning: Batteri 13,66 V Panel. 13,65 V Kompressor 13,65 V Spänning under belastning när fläkten går resp när kompressorn arbetar: Batteri. 13,16 V resp 13,03 V Panel. 12,97 V resp.12,36 V (-0,19/-0,67) Kompressor 12,94 V resp 10,5 V (-0,22/-2,53) Bytte kablar från panelen och fick när kompressorn jobbade: Batteri 12,57 V Panel. 12,2 V (-0,37 ) Kompressor 11,83 V (-0,74 V) Jag har mao ett spänningsfall på 0,37 V från panelen till kompressorn med nya kablar. Mätte vid brytaren på på panelen och fick ett fall på 0,22 före och efter brytaren, är det normalt? Det är en vanlig standard vippbrytare. Från brytaren är det nu bara 0,15 i spänningsfall under belastning. Jag kan också konstatera att jag har ett spänningsfall på mellan 0,37 0,67Vfrån bbatteri till panel under belastning, är det ok eller är det kabelbyte där med ?
  4. Ok, jättebra info. Ingen tidigare ägare så det är original motståndet som sitter i. Jag ska mäta som du skrev och kolla. Tack
  5. Ok huvudbrytaren är jag med på. Jag har tre huvudbrytare, förbrukning, start och bog/ankarspel, de verkar ok. Kabelstorlek och skick fram till panelen också. Från panelen/brytaren till kopplingsplinten är det 6mm kabel men från plinten till aggregatet är det 2mm som jag ska testa och byta. (det är originalkablarna från Isotherm...) Hur justerar man underspänningsskyddet med motståndet? Om jag förstår skissen rätt finns det ett motstånd idag men det skulle man mao kunna byta? Vore ju en bra idé eftersom det bara är i startögonblicket som det största spänningsfallet uppträder sen går spänningen upp. Hur svag är själva brytaren på panelen, ger den motstånd? Där är kopplat med kabelskor till kontakten och en lödning på pluspolen som löper genom panelen. Lödningen är ok.
  6. Tack för svar, Jo det var likadant med de gamla batterierna så jag har uteslutit att batterierna är dåliga. Har också mätt på batterierna där vlspänningen är ok. Det är ok ventilation, står under diskbänken med ventilatorgaller precis bredvid. Jag ska mäta upp kablarna och spänningen vid kompressorn samt kolla schemat som bifogades.
  7. Jag har köpt på Irland utan problem.Viktigt att tänka på är att båten är CE märkt om du köper utanför EU och båten är nyare än 1997 (årtalet osäkert) Om du köper en båt överstigande 12X4 ska den registreras i Transportstyrelsen fartygsregister och för att göra det ska det finnas en fullständing ägareförteckning från varvet till nuvarande ägare, utand detta kan den inte registreras i fartygsregistret. Detta är nog den viktigaste saken att kolla, annars får du onödiga problem. Båten ska då också skeppsmätas vilket sker av en fartygsinspektör på Transportstyrelsen. (lite intressant när det är en entypsbåt och du har alla papper och de springer och mäter med måttband, typ 1800 talet) Finns flera sideor där du kan få besättningar som hjälper till med hemsegling både som gastar och som ren transport. Jag segade hem från Irland (Kinsale till Stockholm på 10 dagar efter stopp och övernattning i Holtenau) Lycka till
  8. V-one

    Kylen slår av

    Behöver ideer hur jag ska lösa följande. Min kylkompressor (Danfoss) slår av så fort laddningen slutar ladda. Har en fattigmans ASU så när motorn, landström eller solceller går kör kompressorn fullt. Kylen ger bra effekt under laddning. När ingen laddning sker från dessa startar kompresorn sina cykler men lägger ner då spänningsfallet blir för stort. Förutsättningarna är att jag har fräscha batterier 2X130 Ah från 2013, med bra vilospänning. 2 meter från batterier till kompressor, 1 meter från kompressor till kylbox. Kompressorn fungerar bra under laddning. Någon som har en idé om lösning?
×
×
  • Skapa nytt...