Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025

Lappland

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Lappland

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. De håller nog länge. Jag bytte bara i ena nyckeln för att testa om det skulle fungera vilket det också gjorde. Nu har jag ett extrabatteri liggandes i båten till det är dags. Min andra nyckel har jag ännu inte bytt batteri på och den är ungefär 5 år...
  2. Hej. Tack för tipset! Jag provade faktiskt den där kartan tidigare i sommar. Lade den på minneskortet på samma sätt som jag testat i en "vanlig" GPS. På en vanlig handhållen Garmin Montana fungerar det bra. Men på EchoMap:en hittar jag inget sätt att visa den kartbilden...
  3. Hej. Går det att få in Friluftskartan eller liknande i denna GPS? Där jag bor finns inga sjökort. Med Quickdraw Contours ritas det upp sjökort medan man kör men det hade varit fint att ha en bättre karta i bakgrunden... Går det på något sätt att få in en terrängkarta?
  4. ...bytte som man gör i vilken kontroll som helst. Det var ett tag sen och det gick bara fint. Om nu någon annan undrar...
  5. Tänkte öppna mina fjärrkontroller till min Yamaha F40F för att se batterityp och köpa hem extrabatterier, knappcell. Motorn har Y-COP startspärr. I instruktionsboken står det att man inte ska öppna fjärren själv... Är det verkligen så eller är det bara att byta som man gör i bilnyckeln? Vill helst inte bli stående utan ström i fjärrarna... ?
  6. Kikade på vita kontakten igår men tyckte att den inte passade... Nu i morse såg jag att den hade ett lock... Så nu fungerar det, TACK "Tutte"
  7. Hej. Köpte en ny motor i December hos Yamahacenter i Luleå. Igår och ikväll har jag monterat och kopplat in den. Allt verkar vara ok men jag lyckas inte koppla in startspärren. Motorn går att starta som det nu är men jag skulle vilja få igång startspärren... Minns att försäljaren sa hur det skulle göras i höstas men det var då det... Enligt instruktionerna om jag förstår engelskan rätt ska man: Börja med tändningen av, trycka och släppa "lås upp" knappen på fjärren, jag får två "beep" som svar. Så långt är allt OK! Sedan ska man slå på tändningen och då ska jag få ett "beep" till svar men det får jag inte... Gissar att det är nått man ska ändra eller koppla i själva motorn. Enda anslutningen jag gjort på motorsidan är den där runda (ca 10 pins) kontakten... Nån som har nån ide? Annars får jag väl köra utan Y-Cop i helgen //Ola
  8. Skruvade isär lite mer idag och ser att kolven har gått sönder på nedsidan. Bilden tagit från utblåset... Ibland funderar jag på att laga men det är nog idiotiskt? Det blir nog att köpa nytt, kanske en Yamaha F40
  9. Toppen ser faktiskt bra ut, även fodrena ser fina ut. När toppen är bortskruvad går motorn fint att dra runt och inne i cylindrarna ser fodren fina ut utan repor. Båda kolvarna ser bra ut förutom ovansidan av ena kolven som är knottrig och söndersmält och den där sprickan i cylindern... Får väl ta mig tid att försöka lossa på cylindern och se hur det ser ut... ...det innebär en himla massa skruvande, nån som har en länk eller tips om hur man går till väga för att lossa cylindern... (jag får väl förmodligen loss den men det är alltid enklare om man tar allt i rätt ordning)
  10. Laddar upp en bild till: Finns det nån som är bra på motorer som har nån åsikt? Reparera eller köpa nytt?
  11. I söndags då jag var ute och åkte började motorn plötsligt gå dåligt för att till sist stanna. Nyckeln bara klickade och det var stumt när jag manuellt försökte dra igång den...inte bra. Idag tog jag av toppen och tänkte se efter om det är någon ide att laga den. På bilderna kan man se en spricka i ena cylindern? Det ligger också massa metallrester uppe på ena kolven, Vad är det som kan ha hänt och varför? Den andra kolven/cylindern ser ok ut. När den började gå ojämt kollade jag spillröret och det kom vatten där ur... Är det någon ide att laga eller är det dags att köpa nytt? Antar att reparationen är rätt dyr även om jag skulle göra det själv...kolvar och foder har jag hittat på nätet rätt så billigt... Motorn är en Suzuki DT40 från 1987
×
×
  • Skapa nytt...