Gå till innehåll
lördag 16 november 2024

tobione

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om tobione

  • Placering
    Kadett
  1. @ ip75 Menar du att den bränsletanken som jag ville ha synpunkter på borde duga eller menar du att dom som du föreslog (trots att jag inte bad om något förslag) duger? Jag menar inte att låta ilsk ip75 men självklart vet dom flesta som undersökt fasta tankar till sin båt att det finns ett rikligt utbud i plast men som min tråd säger så har jag äntligen hittat en som passar i min båt och denna råkar vara till bil egentligen. Alltså, finns det någon men input på den bränsletanken som jag frågade om? Ska man tänka på/akta sig för något särskilt?
  2. @ ChristerN Hej och tack för ditt svar. Det är mycket riktigt för viktfördelningen och det skumpar inte särskilt mycket i fören på denna båt. Har sett många som konverterat min båttyp till fast tank i fören så det verkar vara många fördelar med att ha tanken i fram om den ska vara fast dvs. Precis, jag ser inte heller någon beskrivning om t.ex. hållbarhet i materialet men utgår från att det är nog säkert för båt. Tacksam för fler svar/resonemang.
  3. Hej! Jag har svårt att finna en passande fast bränsletank att installera i fören på min Solvigg 18 (ungefär samma båttyp som en Ryds Camping) och därför har jag börjat scanna av bilvärldens bränsletankar och har funnit denna som både är av rätt rymd (ca 45 L) och ryms perfekt i fören där jag vill ha den: http://dalhems.se/?p=f1d29c49-2ca9-4864-9ec8-f1e180bc9f65 Frågan är alltså - är det säkert och funkar det att ha en bilbränsletank i en båt?: - Det verkar som att tappningen sker nedåt istället för att bränslet sugs upp ur tanken. Kan det påverka det negativt? - Den är av rostfritt stål. Problem? Tacksam för svar, Mvh/Tobias
  4. Inser att jag borde ha påbörjat en ny tråd istället för att fullfölja fen gamla med ett nytt problem. Dvs så vet jag säkert nu att det är soppablandningen som var felet hela tiden vilket jag förklarade i mitt andra inlägg i tråden. Inte särskilt hjälpsamma tips från er även om jag beundrar att ni vill hjälpa. Om man inte läser vad som skrivits i tråden kan det vara helt överslödigt o försöka svara. Hur som, tack för era svar ändå. Jag skapar en ny tråd om hur jag ska kunna känna mig säker med o köra en båtmotor som har nypt ca 7 ggr.
  5. Hej forumet! Här har ni klanten som skapade denna tråd och som nu tänkte fullfölja tråden med att bekänna att jag antagligen/förhoppningsvis enbart varit klantig med oljeblandningen snarare än att motorn har antingen tändningsfel eller problem med bränsletillförseln. Jag trodde från början att det inte hade något med blandningen o göra för att jag är väldigt noggrann med oljeblandningen och för er som har följt tråden har det pratats om helt andra tänkbara problem. Det var under min näst senaste provtur som ledde mig fram till att det måste vara blandningen som felade. Jag testade nya tändstift var på motorn och som tidigare så stannade den efter ett par minuters gång och gick slött och knackigt innan dess. Denna gång gick det dock inte att starta den efteråt utan en snäll förbipasserande boxerade in mig till hamnen igen. Helt säker på att nu även batteriet felade för det bara ''klickade'' när jag skulle starta om den till sjöss så testade jag för säkerhetsskull o starta motorn i hamn... Och då gick den igång på första(!) Så tidigare idag fyllde jag på ny och korrekt blandad bensin i tanken (tömde ut den gamla i en dunk) och startade motorn och lät den gå varm i hamn. Direkt så kände jag igen motorn igen. Den tryckte enkelt upp båten ur vattnet och kom snabbt upp i plan, till skillnad från förut. Vad gör jag nu? Jag märker hur motorn har ett litet missljud. Det är ett knack men i allra minsta laget. Det kan till och med ha funnits där tidigare och att jag hör det först nu för att jag lyssnar efter något. Jag har i princip misshandlat motorn med ca 7 st nypningar. Borde jag köra den direkt till verkstaden eller ta det i höst när jag ändå tar upp den? Hur ska man tänka, if it aint broken dont fix it? Tacksam för kloka svar till denna klant...
  6. Hej guestsson och tusen tack för ditt utförliga svar!! Precis vad jag behövde Jag har inte bytt tändstiften men gör det redan i morgon och följer därefter din turordningslista på fix. Återkommer så fort jag vet om det givit resultat. Tack igen!!
  7. Hej! Aha, ni tror det kan vara tändningen... men hur förklarar ni att den varvar fint när man neutralgasar ? - Borde den inte då tända dåligt även när man neutralsasar om det är något med tändningen? - Kan inte en motor tända dåligt pga dålig bränsletillförsel?
  8. Hej igen forumet! Jag har redan skrivit en tråd om mitt problem med min båtmotor (50hk Johnson ca 1980) och från de svaren jag fått så har jag provat ett fix som tyvärr inte löste problemet. Motorn sitter på en Ht-båt Solvigg 18 så ni vet. Motorns problem har även ändrat sig aningen sen förra tråden så jag beskriver nuvarande situation istället för att dra historien igen från början. När jag gasar i neutralt läge så låter och verkar motorn i tipp topp form. Den går rappt upp i varv och bluddrar inget. MEN när jag lägger i växel framåt (eller hur man nu säger) och gasar på så verkar den orkeslös och kommer inte upp i varv, gissningsvis bara 50% av totaleffekten. Den bluddrar en del och det känns som att den inte får nog med soppa från /den bärbara tanken/pumpdosan/slang in i bränslefiltret. Så jag bör ut allt fram till bränslefiltret mot nytt för att säkerställa att det inte var felet, men tyvärr så är det sig likt. Jag beskrev tidigare att en känsla av soppatorsk infinner sig. Jag har fått soppatorsk tidigare med båten och vet därför hur det ter sig. OBS! Jag har en alldeles nyinspelad video på problemet där jag först försöker utan framgång gasa fullt med växeln i och sen lägger neutralt läge då det går hur fint som helst. Jag upprepar därefter samma procedur igen: I och med att reglagen är olika spakar för gas i neutralt läge och gas frammåt så har jag kollat när motorkåpan var öppen att dom olika spakarna drog fullt på förgasaren, vilket dom gjorde. Alltså är det inget som har sluntit i motorn som gör att neutral gasning går fullt på förgasaren medans framåt gasning bara ger t.ex. hälften av förgasarens max. Är det helt enkelt så att både i neutralt läge och med växeln i så får motorn för lite soppa men att det bara märks när det är ett motstånd som den jobbar emot (alltså när växeln är i)? Om så så är det väl bara att fullfölja spårandet och kolla bränslefiltret och sen bränsleslang till förgasaren? Tack på förhand för era synpunkter! Mvh/Tobias
  9. Trådskaparen här som fortfarande har trubbel :-( Böt ut allt innan bränslefiltret men problemet kvarstod... Jag skapar en ny tråd med samma namn men med ett tillägg för att säkra att folk ser att problemet inte är löst. Alltså slut på denna tråd.
  10. Gött, tack för era svar! Ska komma ihåg att följa upp på denna tråd om hur det gått. Har förstått att det är uppskattat för eventuella liknande situationer för andra i framtiden. Tack igen!
  11. Hej Jarb och tack för ditt svar! Du tror inte att den kan ha nypt så som Rolle85 tror? Det du föreslår låter omfattande men ordentligt. Vad tror ni om att först testa med att ha i mer olja i blandningen? Då kan man enkelt ta bort det ur ekvationen och om jag har blandat i för lite olja (vilket jag egentligen inte tror) så är det hur som ett hyftas allvarligt fel som behöver rättas till innan man kollar alla slangar o filter. Inför nästa år tänker jag installera en fast tank i fören (har en av bärbar typ nu vid motorn) och då drar jag hur som om alla slangar innan motorn till nästa år. vad tror ni?
  12. Hej och tack för svaret! Jag tycker mig vara noggrann med att pricka 2% olja i blandningen men helt säker kan man aldrig vara ;-) Det skulle kanske vara bra att ta i ytterligare 2% och se vad som händer? OM det visar sig vara felet, har jag skadat motorn i och med att den då nypt?
  13. Hej forumet! Precis nyss kom jag hem efter en aningen oroande resa på sjön. Jag är nybliven båtägare och väldigt färsk gällande båtkundskaper och behöver forumets erfarenheter. Båten är en Solvigg 18 -75 som köptes i början av sommaren och har fungerat perfekt de ca 10 gångerna jag har kört den på Mälaren där den ligger. Tills idag... Jag hade kört på ca 80% av maximal effekt i ca 10 minuter när motorn dog. Jag har råkat ut för soppatorsk förut i denna båt och det kändes likadant. Tanken är dock helt full och soppafiltret som sitter synligt på slangen strax innan motorn har soppa i sig så det borde inte vara att bensinen inte kommer fram till motorn (?). DET ALLRA UNDERLIGASTE är att jag kunde starta om motorn bara ett fåtal sekunder efter att den dog! Det är enligt mig superunderligt. Jag vände om och puttrade tillbaka och valde sen att gå upp i varvtal men då tog det bara c 30 sek innan den dog igen, men även då kunde jag starta upp den på en gång där efter. Sen puttrade jag hela vägen tillbaka och först framme vid båtklubben körde jag fullt en kortis med samma händelseförlopp som tidigare. - Jag kontrollerade att kontrollstrålen med vatten sprutade hela tiden, så överhettning brorde det väl inte vara? - Det fanns hela tiden soppa hela vägen upp till soppafiltret. - Jag vet visserligen ingen om motorer men den lät och betedde sig som vanligt förutom felet så sklart :-) Vad tusan kan detta vara? Tacksam för tips och kom ihåg att jag är nybörjare. Se bif bild på motorn. Ev. anger jag fel årtal på den? Säljaren sa tidigt 80-tal. Mvh/Tobias
×
×
  • Skapa nytt...