tomols07
Medlemmar-
Innehålls Antal
32 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
2 NeutralOm tomols07
-
Placering
Fänrik
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Äntligen! Nån som vet vad han pratar om :-) Det är oerhört sällan drivaxeln rostar fast i motorn (aldrig skulle jag vilja påstå) Det är korrekt att tidiga inte hade rostfri axel, tror rostfri axel kom 72-73 någonting. Det är dock vanligt att axeln rostar på den del som legat i vatten. Det är inte alls ovanligt att den rostar vid nedre packboxen i impellerhuset vilket får till följd att packboxen inte längre tätar. Under den sitter ett kullager på drivaxeln och under det finns ett nållager. Ingen av dessa är kapslade vilket innebär att om packboxen i impellerhuset sviker kommer de lagren bli vattensmorda :-( och vatten kommer tryckas ned i växelhuset. Det som kärvar är alltid främre pinnbulten. Det blir aluminiumoxid i hålet och det sitter som berget! Det är därför många vittnar om att de får isär lite grand i bakkant men ingenting fram. Det tråkiga är att olika rostlösningsoljor är gjord för att lösa järnoxid. De har dålig eller ingen verkan på aluminiumoxid. Trots det är olja och värme enda vägen att gå. Dränk främre pinnbulten i olja och värm med gaslåga eller möjligen varmluftpistol. Då expanderar hålet något. lossa muttern på pinnbulten så att den är flush med toppen på bulten. Slå in en kil ovanför pinnbulten så att den tvingas nedåt. Muttern sitter ju i ett urtag i framkant på riggen. När muttern bottnar i nederkant tar man av muttern och fortsätter tills pinnbulten är flush med nederkanten i urtaget. Sen måste man börja kila mellan riggdelarna om inte det går att knacka resten på kavitationsplattan. Den är dock inte så stabil så lägg trä mellan och slå längst in . Försök att knacka så långt fram som möjligt. Knackar du för långt bakom pinnbulten kommer den bara kinka fast. Om du måste kila mellan riggdelarna, försök att få tag på plastkilar och var musikalisk så att du inte deformerar anliggningsytan. På detta sätt har jag aldrig misslyckats att få loss ett växelhus på en murkla. Lycka till! Edit! Glömde ju! När riggen är borta så ta en borr som är lite större än hålet för främre pinnbulten och borra upp det lite grand så du inte får samma problem när du ska återmontera växelhuset. Dessutom underlättar det om du ska ta ner det igen. oso
-
De fel du har är varken ovanliga eller svåra att fixa. Cdi-boxen är ett standardfel på de årsmodellerna. Hade en -88 hk v4 en gång.. Fick laga bägge två. Inget jag skulle göra idag. Tog sina timmar att gräva fram kretskortet ur epoxyklumpen. Bytte en tyristor sen var den igång igen. En ny cdi box kostade 1600:- då (tidigt nittiotal) vilket var oöverkomligt med min dåvarande ekonomi. :-) Kylningen är med all sannolikhet impellern. Kostar inte många hunkor och är lätt att byta. Dela på riggen längst ned och dra isär. 4000:- låter inte orimligt med tanke på vad en cdi box kan tänkas kosta idag plus impeller och arbetskostnad. Vänd dig till en marindemontering och köp en begad cdi box. Byt impeller och du har fyrdubblat värdet på motorn. Så skulle iaf jag göra.. Oso
-
Har nu rivit ut min omc 5.0 cheva 305. Kan konstatera att den var i mycket bättre skick än jag trodde. :-) Kommer att fixa problemen som varit och fortsätta åka med den. Den var inte märkbart rostig i vattenkanaler och ser bra ut i lopp och toppar. Jag har ännu inte bestämt mig för om jag ska byta alla lager och ringar när jag ändå har den ute. den kompar bra 12-13 kg och har aldrig haft några lagerljud eller andra missljud. Nu till detta med speciella marinblock! Den myten kan vi döda på en gång. Mitt OMC-block är ett tvåbultat block med enkel kamkjedja. Motornummer är 14102058. Detta ger: chevrolet small block V8 1987-1991 305 cui, 2-bolt, roller cam, 1 piece seal. Vanlig bilmotor alltså dock med den skillnaden att jag inte har rullyftare eller rullvippor. I min satt det vanliga hydrauliska lyftare och standard "träsko"-vippor. Har hittat de huvudsakliga oljeläckagen. Oljesticksröret sitter på oljepluggen i botten av tråget och där läckte det kraftfullt. Det satt även en oljefilteradapter för oljekylare. Kylaren finns inte kvar så slangarna gick bara i en loop via ett sammankopplingsstycke. Där läckte det också. Nu har jag beställt en ny oljefilteradapter utan oljekylaruttag. Har också satt dit en vanlig oljeplugg och flyttat oljestickan till sitt ordinarie ställe. Den är givetvis monterad i pluggen för att det ska bli lättare att byta olja. I och med att röret sitter på lägsta punkten kan man suga genom oljeröret. Jag kommer dock i fortsättningen byta olja genom att släppa ut den i kölsvinet och öppna bottenpluggen. Jag får ta böket att rengöra efteråt. Nu väntar jag på en packningssats från det stora landet i väst, sen börjar hopmonteringen. Btw att lyfta motorn var grisenkelt. Jag lossade drevet sen kopplade jag loss elkablaget, startmotor, generator, insug, limpor mm. lossade bultarna till skölden och lossade skyddsplåten i underkant. Allt tog lite drygt två timmar. Sen krokade vi i den i en L70 med lyftarm och hissade. Vilken skillnad mot när jag bytte motor i min saab 9-5!! Det var faktiskt så enkelt att jag nästan överväger att lyfta ur den varje höst och ta in drev och motor i värmen. Går på semester veckan innan midsommar och jag tror min tidsplan att ha den i sjön innan dess håller. Siktar på runt 10/6 Stay safe! Tomas
-
Ja som jag skrev så gnistrar det mellan rotor och pickuper också. Därför föreslog jag att använda båtfördelaren eller täta av bilfördelaren ordentligt. Det är inte raketfysik. I och för sig räckte en läckande o-ring för att spränga en rymdfärja... fryspluggarna bytte inte jag på min vattenskidbåt och jag hade den som sagt 7 år utan problem... men vill man vara säker så koster det ett par hundringar och tar 20 min att byta. Vattenpumpen tror jag håller många år utan byta ut men har man en marinmotor kan man ju ta den... bränslepumpen är mekanisk original och den skiljer sig inte från bilmotorn men föds av en elektrisk dito. En rekommenderad modifiering är att ta bort den mekaniska och bara ha den elektriska. Startmotor och generatorer är gnistskyddade så de bör man ta från marinmotorn. Men som jag skrev tidigare så tar jag bara grundmotorn då all kringutrustning passar rakt av från marinmotorn. Där ingår givetvis dessa Kan vara så men det har jag inte hittat något om då jag googlat runt på marin/bilmotor och jag har googlat mycket... :-) Jag har dock svårt att se att en marinkam skulle gå tyngre att dra runt så den eventuella skillnaden kommer jag i så fall ignorera fullständigt och sova gott ändå:-) Svaret får jag snart då jag river min marina 305:aDet var någon som skrev att det var bättre stål i marina topplockspackningar. Kan möjligen vara så men då packningen är en fiberpackning och endast är stålskodd runt loppen kommer aldrig vattnet i kontakt med metallen. Så det kommer jag också skita i. Ha det! oso
-
Hej! Skrev detta som svar i en annan gammal tråd men skapar en ny då jag tror det kan vara av intresse. Jag ska precis själv byta motor i min Bayliner 2150 med en gammal omc 5.0, alltså en cheva smallblock 305 cui. Ska stoppa i en cheva 350 då det är exakt samma block utvändigt endast borrningen skiljer. Detta gör att allting passar rakt av. Insug, limpor, drev, motorfästen mm. Det som skiljer en marinmotor från en standard bilmotor är svårt att säga eftersom bilmotorerna finns i så många utföranden. MEN det man kan titta på istället är hur marinmotorn är beskaffad. Marinmotorn bygger på det så kallade TRUCK-blocket. partnummer t.ex. 300-05157A. Det innebär 4-bultade lageröverfall på vevaxeln till skillnad från personbilsmotorn med två-bultade. Brukar kallas 4-bultad vev. Detta ger ett lite stadigare block som tål högre lagerbelastningar under lång tid. En kamaxel med duration för högre vridmoment vid lägre varvtal för att passa i en båt. Samma duration som i chevas truckar och Vans. Rostrfria avgasventiler på grund av risken för backlash av saltvatten i avgassystemet. Ska normalt inte vara problem om man inte har inre läckage i manteln på limpor eller knän. Speciell marinfördelare med tätningar för att bränsleångor inte ska kunna komma i kontakt med ev gnistor i brytarspetsarna. Speciell marinförgasare med urluftningen från flöttörhus nerledda i förgasarens portar. (givetvis för att minska bränsleångor i motorrummet.)That's about it! Detta kan du sålunda använda i en båt. Få tag på en motor från t.ex. en cheva van G20 eller motsvarande. Går att hitta på en skrot för ca 5000kr.( har fyrbultad vev och rätt duration på kamaxeln) Köp en konverteringssats för brytarlöst system till båtens originalfördelaren. (kostar ca 500:- inkl frakt på ebay och är värd varenda krona. Inga gnistor i brytare som kan antända bränsleångor. Automatiskt rätt kamvinkel, inga brytaravstånd som ändras och måste justeras. inget vandrande tändläge mm.) Om du måste använda bilfördelaren så har du dock fortfarande gnistor mellan rotor och kopparblecken i locket. Om du använder en bilfördelare kan du som extra säkerhet tvätta ordentligt och lägga en silikonsträng som tätning i skarven mellan lock och fördelare. Ta bort TPI-insprutningen och sätt på en förgasare, t.ex Holley 750 eller Edelbrock 1405 600. Helst en marin men en bilförgasare funkar också om man sätter på slangar på urluftningen och leder ner in i luftfiltret. Man kan ju givetvis behålla originalförgasaren från båtmotorn om man har en sådan. OMC kör dock ofta med Rochester quadrajet. En jättebra förgasare då den lirar men ganska svår att skruva i och bestycka då den inte gör det. Det är också svårt att behålla TPI-insprutet då det är näst intill omöjligt att få dit lambdasonderna i torra avgaser.) Släng ner den i båten och åk. Att du inte har rostfria avgasventiler kan du i princip skita i. De kommer inte rosta upp i första taget, om de någonsin gör det.I sammanhanget kan jag också säga att jag en gång bytte motor i min dåvarande vattenskidbåt med en marin Olds 394 bigblock . Den rostade upp i blocket och jag köpte en dito ur en personbli och slängde i rakt av. Den hade bilfördelare, vanlig holley 760 bilförgasare. original kamaxel mm. den gick som en raket och var minst lika pigg som marinsnurran som satt där innan. Körde med den i 7 säsonger utan problem innan jag sålde den. Om jag sen hade tur som inte fick motorrumsexplosion eller om riskerna är överdrivna ska jag låta vara osagt. Den hade dock ett ganska högt och välventilerat motorrum. I min bayliner med nersänkt och ganska dålig ventilering kommer jag dock inte ta några risker utan kommer vidtaga onvanstående åtgärder. Hoppas detta kan vara till hjälp för någon... Lycka till på böljan den blå! Tomas
- 9 svar
-
- marinkonvertering
- bilmotor
-
(och 3 mer)
Taggad med:
-
Hej! Tråden är visserligen gammal men frågan är ständigt aktuell! Jag ska precis själv byta motor i min Bayliner 2150 med en gammal omc 5.0, alltså en cheva smallblock 305 cui. Ska stoppa i en cheva 350 då det är exakt samma block utvändigt endast borrningen skiljer. Detta gör att allting passar rakt av. Insug, limpor, drev, motorfästen mm. Det som skiljer en marinmotor från en standard bilmotor är svårt att säga eftersom bilmotorerna finns i så många utföranden. MEN det man kan titta på istället är hur marinmotorn är beskaffad. Marinmotorn bygger på det så kallade TRUCK-blocket. partnummer t.ex. 300-05157A. Det innebär 4-bultade lageröverfall på vevaxeln till skillnad från personbilsmotorn med två-bultade. Brukar kallas 4-bultad vev. Detta ger ett lite stadigare block som tål högre lagerbelastningar under lång tid. En kamaxel med duration för högre vridmoment vid lägre varvtal för att passa i en båt. Samma duration som i chevas truckar och Vans. Rostrfria avgasventiler på grund av risken för backlash av saltvatten i avgassystemet. Ska normalt inte vara problem om man inte har inre läckage i manteln på limpor eller knän. Speciell marinfördelare med tätningar för att bränsleångor inte ska kunna komma i kontakt med ev gnistor i brytarspetsarna. Speciell marinförgasare med urluftningen från flöttörhus nerledda i förgasarens portar. (givetvis för att minska bränsleångor i motorrummet.)That's about it! Detta kan du sålunda använda i en båt. Få tag på en motor från t.ex. en cheva van G20 eller motsvarande. Går att hitta på en skrot för ca 5000kr.( har fyrbultad vev och rätt duration på kamaxeln) Köp en konverteringssats för brytarlöst system till båtens originalfördelaren. (kostar ca 500:- inkl frakt på ebay och är värd varenda krona. Inga gnistor i brytare som kan antända bränsleångor. Automatiskt rätt kamvinkel, inga brytaravstånd som ändras och måste justeras. inget vandrande tändläge mm.) Du kan givetvis använda bilmotorns fördelare men tänk på att du fortfarande gnistor från rotorn. Du kan som extra säkerhet lägga en silikonsträng mellan locket och fördelaren.Ta bort TPI-insprutningen och sätt på en förgasare, t.ex Holley 750 eller Edelbrock 1405 600. Helst en marin men en bilförgasare funkar också om man sätter på slangar på urluftningen och leder ner in i luftfiltret. Man kan ju givetvis behålla originalförgasaren från båtmotorn om man har en sådan. OMC kör dock ofta med Rochester quadrajet. En jättebra förgasare då den lirar men ganska svår att skruva i och bestycka då den inte gör det. Det är också svårt att behålla TPI-insprutet då det är näst intill omöjligt att få dit lambdasonderna i torra avgaser.) Släng ner den i båten och åk. Att du inte har rostfria avgasventiler kan du i princip skita i. De kommer inte rosta upp i första taget, om de någonsin gör det.I sammanhanget kan jag också säga att jag en gång bytte motor i min dåvarande vattenskidbåt med en marin Olds 394 bigblock . Den rostade upp i blocket och jag köpte en dito ur en personbli och slängde i rakt av. Den hade bilfördelare, vanlig holley 760 bilförgasare. original kamaxel mm. den gick som en raket och var minst lika pigg som marinsnurran som satt där innan. Körde med den i 7 säsonger utan problem innan jag sålde den. Om jag sen hade tur som inte fick motorrumsexplosion eller om riskerna är överdrivna ska jag låta vara osagt. Den hade dock ett ganska högt och välventilerat motorrum. I min bayliner med nersänkt och ganska dålig ventilering kommer jag dock inte ta några risker utan kommer vidtaga onvanstående åtgärder. Hoppas detta kan vara till hjälp för någon... Lycka till på böljan den blå! Tomas
-
har förresten kvar hur mycket som helst, så är det inte för många du ska ha kan jag slänga ner några i ett kuvert och skicka. Skicka ett meddelande i så fall. oso
-
Oftast kan du inte köpa underdelen till knappen separat utan du köper en sats med 4 delar. -Knappens ovansida -Knappens undersida (hona) -Underdel (som fästs på båten. (hane) -Nitdel till underdel (om du vill nita fast den genom ett tyg för att kunna knäppa fast två tyg i varandra. Det är ganska dyrt att köpa på båtfirmor men biltema, jula mfl har billigare varianter i rostfritt. har du gott om tid så kan du beställa från ebay. Det gjorde jag när jag sydde kapellet till min bayliner. Köpte ett 100 pack rostfria för nästan inga pengar alls. Och limma fast dem på båten kan du slå ur hågen! De skulle inte sitta kvar. Du måste nita eller skruva dem i plasten. Jag skruvade mina med försänkt rostfri plåtskruv 3,5x16 och förborrade med 2,5 mm. Drog bra och sitter som sten! oso
-
Btw, Ta inte bensin eller aceton. Bensin är inte skonsammare mot plaster och aceton kan vara direkt förödande. Autosol innehåller ca 40% fotogen (som lösningsmedel) och fotogenet kan nog funka att lösa upp tuschen. Ren fotogen eller nafta i någon form kan nog också vara en bra lösning. De är ganska feta och snälla mot plaster. Jag skulle vilja säga: OK T-röd Nafta (typ lacknafta, Tändvätska, lampolja. aka White spirit) Fotogen INTE OK Bensin Aceton (ketoner generellt) Thinner
-
Det där med att t-röd skulle vara SÅÅ dåligt för en kapellruta köper jag inte för fem öre. Det finns t.o.m. kapellmakare som rekomenderar det som årlig vård av rutorna! Detta är saxat från YATCH TECHNICS hemsida. "Kapellvård Förvaras torrt. Ej på båten under vintern. Sörj för ventilation. Tvättas endast i ljummet såpvatten. Fönster tvättas med T-röd. Blixtlås kan skyddas med stearin. Under höst-/Vintersäsong lämnar du vid behov in kapellet till oss för tvätt och impregnering samt reparation av fönster, blixttlås sömmar och revor. Tvätten är färdig efter ca 14 dagar." Jag har alltid rengjort mina kapellrutor med t-röd både på båtar och skoterpulkor och inte noterat någon degradering av livslängden. Det är ju faktiskt bara alkohol, C2H5OH, dvs etanol. Om det inte vore för kräkmedlet skulle man ju kunna dricka skiten! :-) Man ska inte tänka på T-röd som ett kemiskt lösningsmedel i alla fall inte jämföra det med förtunning eller aceton. Aceton eller förtunning skulle man ju knappast vilja hälla i strupen. Det är förvisso fettlösande men etanol är generellt väldigt snäll mot plaster och vem har inte druckit whiskey ur en plastmugg. Förvisso då i ca 40%-ig lösning, men blanda ut t-röden med hälften vatten så har du samma koncentration.. ;-) Jag kommer utan minsta uns av oro i kroppen fortsätta med att rengjöra mina kapellrutor med T-Röd. Trygg in min tro! ;-) oso
-
Jag körde exakt samma Setup. Biltemas roströda primer. Jag ser dock redan på din"före"-bild att du har mera trämönster. Det är en helt annan ådring. Min ser helt ok ut men jag hade gärna haft tydligare mönster. Men nu lackar jag och monterar. Har beställt två andra trävarianter så om jag inte blir nöjd när jag monterat så gör jag om det senare. Kommer lacka med biltemas tvåkomp polyuretanlack för hållbarhetens skull Bilder på före och efter kommer så småningom
-
Vad tog du för trämönster? Jag beställde den som heter edelholz design http://www.wt-direct.eu/epages/WT-DirectGmbH43750782.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/WT-DirectGmbH43750782/Products/A-066/SubProducts/%22A-066/80%2010%20m%22 Jag fick inte lika framträdande trämönster med den filmen. Tomas
-
Japp! Det kommer bilder på modifieringen så småningom. Just nu håller jag på att sy ett nytt kapell till samma båt så efter helgen fortsätter jag med instrumentbrädan! oso
-
Hej Anna-karin! Ser ut som att du är på god väg! Det som är viktigt är att all gelcoat är borta där du ska laga. Matta och bas brukar ha en tendens att breda ut sig mer än man avsåg när man börjar plasta. Om laminat och bas ligger ut utanför det du slipat bort så att det ligger ut på gelcoaten finns risk att det fäster dåligt. Om det börjar lossna i kanterna finns risken att det till slut kryper in och hela lagningen lossnar. Det är också lite vanskligt att få polyester att fästa riktigt bra på gammalt uthärdat laminat. polyester ska helst läggas upp i ett helt "vått" laminat. När man lagar gammalt laminat får man avsevärt bättre vidhäftning med epoxy, även om det gamla laminatet är polyester. Så om du har Epoxy så använd det till bas. Sen, som många andra hintat om så kan ytan aldrig bli för grov när du slipar ur. Om du har kvar oslipade fläckar som är blanka/glatta får du sämnre vidhäftning där. Se till att komma åt överallt, även nere i gropar. Lycka till! oso
-
Helt jäkla lysande! :-)) Varför tänkte jag inte på det! Håller själv på att bygga om den hysteriskt fula 80-tals instrumentbrädan på min bayliner och har letat en snygg träfaner till de nya runda mätarna. Detta är ju lösningen! nu kan jag ju tom bocka instrumentbrädan till en svag rundning. Tack så mycket för tipset! 5m film och aktivator redan beställt från Tyskland! :-) oso
- 13 svar
-
- 1