Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024

KlasseN

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om KlasseN

  • Placering
    Kadett
  1. För allas info kontaktade jag auktoriserad återförsäljare som försäkringsbolaget ville att vi skulle använda. De vägrade skära av fenan utan kommer köpa nytt skal och byta det. Anledningen enligt dem var att de inte kan garantera att lacken håller - inte ens de bästa lackerna med hjälp av värmeskåp håller...enligt dem.
  2. Tack för alla bra tips. Uppskattas verkligen. Nu kommer det bli så att jag 0) kontaktar försäkringsbolaget 1) filar 2) våtsandpapper 3) alu-primer, grundfärg, lack 4) tar upp den i höst och får den fixad (avsågning, sedan en ny skedda). Jag är så imponerad över givmildheten av kunskap i detta forum. Tack än en gång.
  3. Kör utan bottenfärg. Rengör ordentligt en gång per år i samband med att den tas upp. Skrapar (snorklar) en gång på sommaren för att få bort de få sjötulpaner som kanske hunnit sätta dig. Brukar verkligen inte vara mycket arbete och är maximalt 3h arbete per år.
  4. Tror inte heller att det finns något försäkringsbolag som byter nederdelen i förebyggande syfte. Men därav blir det väl heller inte någon fråga om att "göra en bedömning om du tycker att det kan vara värt att betala ev självrisk". Tråkigt med andrahandsvärdet - men det är inte mkt att göra åt nu. Om jag nu skulle välja att helt enkelt köra vidare utan att försöka sig på att bocka tillbaka skeddan - är det något man borde tänka på? Min egen fundering är huruvida man borde fila och lacka med någon lämplig färg för att minska korrosion?
  5. Tack för svaret RichLin. Skeddan är en aning sned men inte mycket - ser ungefär lika bra/dåligt ut i verkligheten som det gör på bilderna. Varken växelhuset (som dock sitter ihop med skeddan) eller propeller har fått någon skada. Båten drar inte åt något håll och styrningen är ok.
  6. För allas intresse kan jag nämna att jag samtidigt som inköpet av blåsa även köpte ny blåsa och slang från Norberg Nilsson till en gammal Johnson 25-häst. Originalet skulle kosta närmare 600kr medan en kopia skulle kosta 250. Köpte kopian. Nu 1 år senare är slang + blåsa sönder igen och helt stela i gummit. Slutsats - köp original när det kommer till slang + blåsa. Dessa höll 15 år innan de behövde bytas.
  7. Tack för seriös kommentar. Hoppas verkligen inte det blir något motorras av det hela. Känns närmast märkligt när propellern är helt oskadd. Jag kan förstå att det kan hända om packningar fått sig en kyss och vatten kommer in i vevhuset - men det har inte skett i detta fall. Här kommer några bilder på hur det ser ut:
  8. Kollade nu lite närmare och det ser inte ut att vara mer än en ordentlig skada cirka 3cm upp på fenan som är 1cm djupt - sedan är skadan inte lika djup i fenan. Jag tycker fenan i övrigt ser hel och rak ut. Någon som har någon åsikt om detta kan fixas genom att exv: Alt.1 a. Fila till den så gott det går b. Måla med någon lämplig färg så att motorn inte blir ett galvaniskt element. Har ni några färgtips? Alt. 2 a. Åka till någon firma som kan fixa detta. Några tips på detta kring Furusund?
  9. Skulle verkligen uppskatta er kunskap kring vad man gör med en skadad fena - men i övrigt hel motor. Lite mer info: Körde på en sten idag i cirka 15 knop. Till saken hör att det är en helt ny 4-takt 100hk motor. Det var en ordentlig stöt men motorn och upphängning verkar klarat sig. Motorn gick även efter grundstötningen och allt lät bra. Propellern är som är helt oskadd - inte en skråma. Däremot har fenan fått en ordentlig törn. De nedre 3cm på fenan är bortslaget (3x1cm). Nu undrar jag vad man borde göra? Bör man koppla in försäkringsbolaget? Vad kommer de göra? Vad kan det kosta? Kan man göra ngt själv? osv osv. Stort tack på förhand!
  10. Stort tack till er båda! Provade tipset med att ta av blåsan och testa dess funktion. Mycket riktigt var det där felet satt. Det var inget sug. Har nu åkt och införskaffat en ny blåsa och installerat den. Nu fungerar allt igen! TACK Thomas-1 och Seawing! Hälsningar, Klas
  11. Hej! jag skulle vara otroligt tacksam för lite tips som kan leda till att jag kan laga 4-taktaren som börjat bete sig konstigt: Typ: 4-takt, Yamaha, 15 häst Fel: Motorn startar som vanligt efter pumpning (blåsa på bensinslangen). Går sedan felfritt i 30-60 sekunder innan den dör under nedvarvning - som om det vore bensinstopp. Om man under färden pumpar i blåsan går den utan problem. Testat: Problemet kom plötsligt så jag trodde först det kunde ha att göra med att motorn under tomgång gått ner lite i dyn. Tänkte det kunde vara stopp i kylarvattnets inlopp - men det verkar vara ok. Några idéer? Tack på förhand! /Klas
×
×
  • Skapa nytt...