SM2GXN
Medlemmar-
Innehålls Antal
23 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm SM2GXN
-
Placering
Kadett
-
Även om en liknande BLDC- fläkt inte kostar mycket så är det givetvis kul att kolla under skalet. Alltid en lika intressant och lärorik operation som ofta för med sig nåt gott till andra problem som kan komma i ens väg i framtiden. Förmodligen är det ett hallelement som är den lilla IC:en på kortet. Om du kan få ut kortet och kolla på andra sidan så kan du ju se resten och ta då gärna ett macro för där lär finnas en del små smd-komponter, ja ytmonterade då. En microcontroller med en del transistorer och en del passiva komponenter lär du nog hitta. Om det inte är dåliga/slitna/torra lager så är det elektroniken som spökar. Visst kan det vara en lödning men också annat intermittent fel i någon av komponenterna: spricka i en passiv komponen så som SMD-kondensator/motstånd eller halvledare som har hyss sig för. Som skrivet, ta gärna ett macro på komponentsidan av kortet så får vi se vad vi kan komma fram till =)
-
AndreasWa, har pratat med den mycket trevliga och kunnige Anders forström som mycket riktigt hade tändspolar i lager. Passade också på att beställa några kondensatorer. Har haft fullt upp så både båt och forumskrivandet har fått ligga i träda. Tack för det 2taktochel! Har inte hunnit fundera så mycket över det med spolarna annat än att jag försökt hitta data på dem men precis som du skrev så är det nog ett hopplöst jobb. Skrev förut att jag funderade på att bygga om systemet till 12V med spetsar och andra spolar men det får bli vinterns göromål, men å andra sidan så kanske jag skippar det så länge reservdelar finns. Om jag modifierar tändsystemet så är det nog mest för utmaningen och det höga nöjets skull =)
-
Även om en liknande BLDC- fläkt inte kostar mycket så är det givetvis kul att kolla under skalet. Alltid en lika intressant och lärorik operation som ofta för med sig nåt gott till andra problem som kan komma i ens väg i framtiden. Förmodligen är det ett hallelement som är den lilla IC:en på kortet. Om du kan få ut kortet och kolla på andra sidan så kan du ju se resten och ta då gärna ett macro för där lär finnas en del små smd-komponter, ja ytmonterade då. En microcontroller med en del transistorer och en del passiva komponenter lär du nog hitta. Om det inte är dåliga/slitna/torra lager så är det elektroniken som spökar. Visst kan det vara en lödning men också annat intermittent fel i någon av komponenterna: spricka i en passiv komponen så som SMD-kondensator/motstånd eller halvledare som har hyss sig för. Som skrivet, ta gärna ett macro på komponentsidan av kortet så får vi se vad vi kan komma fram till =)
-
Hej igen! :-) Av din undran om var var jag såg det brända så förstår jag nog att jag sett fel på bilden. Trodde i min enfald att den lilla luckan i kontaktytan var en bortbränd bit )) Ber om ursäkt, var nog lite för snabb där Ja det må jag då säga, då en säljare uttrycker sig så, då är det verkligen allvarligt. Förstår inte varför de gör så stora påslag på en produkt som förmodligen är rejält billig ut från fabrik. Nåja, inget ovanligt i en del branscher. Ska bli kul höra hur det går då du får ditt relä :-)
-
Ja, som skrivet, eller sagt som man brukar säga, så var jag ganska ovetande om hur de är byggda men nu vet jag också och förstår tack vare Guesstson. Brandberg, berätta gärna vad du kommer fram till då du kollat.
-
Kostar relät på bilden 2150:-? Ser inte ut att vara jättekvalité på kontaktytorna men kan ha fel...
-
Ooops! Lite härdsmälta där! Smocka dit prylarna när du fått ditt relä och testa. Drar startmotorn runt i full speed så har du fixat problemet men går den sakta eller inte alls så är det nog en ny som gäller - dessvärre... Hoppas verkligen att det går bra för dig och att allt fungerar så du kommer ut till fisket! Kostnaderna på en sådan startmotor är nog kanske inget kul utlägg. Håller normalt inte på med båtmotorer så jag brukar säga att viss risk finns för att jag ibland är ute och småror, ja cyklar i normala fall ))
-
Är det som ett tändningslås med kontakter som kopplar vidare 12-volten från batteriet - till nåt vad det nu kan vara? Ursäkta min okunskap men vet inte hur panelerna är beskaffade i båtar. Om så, ja då funkar det ju fin fint =)
-
Hej! Är himla dålig på båtmotorer så ni får rätta mig om jag är ute och ror... Har precis påbörjat min bana inom flytetyg tack vare ett inköp av båt med utombordsmoror och tillhörande rackel; bilar och andra fartyg är annars det jag kan lite mer. Kan man inte helt enkelt sätta, beroende på hur många trådar som kommer från generatorspolarna, in dioder och driva reläspolen? Menar då före stora likriktarbryggan. Det blir ju som en D+ men inte i egentlig mening... Har du nåt kopplingsschema på din motor?
-
Är till hälften landkrabba men har dock en fin plastbåt med styrpulpet =) Undrar bara hur systemen för trim/tilt är byggda. Är det så att du har en hydraulpump med en eller kanske två hydraultuber. Kanske då också dubbelverkande, d.v.s. det går in en slang i övre och nedre delen av tuben. Du bör då ha ett ventilpaket som styr riktningen på flödet till tuben och en motor som startar samtidigt. Kanske du skulle mäta spänningen på ventilpaketet som förmodligen är 12 volt och har någon typ av solenoid som elektriskt ser till att flödet styrs. Kan inte tänka mig annat än att det handlar om fel i flödesriktningen i ditt fall - pumpen verkar ju fungera.
-
Hur gick det med ditt problem? =)
-
Hej! Vet inte om du fått bukt med ditt problem men skriver ändå. Du har alltså tre externa in- utgångar: USB, 3,5mm teleplugg och två RCA-jack - vänster och höger kanal. Precis som Akterspegel trodde så används RCA-jacken till att driva ett externt slutsteg, de andra som är ingångar är analogt resp. digitalt för USB:en. I din bil/båt-radio finns en krets som switchar om mellan källorna, d.v.s. USB eller 3,5mm ingång så jag tror därför att felet ligger på komponentnivå. Tror tyvärr inte att du kan spraya bort problemet. Vad är det för fabrikat och modellnummer på din spelare? Om jag hittar ett schema på nätet så kan jag ge dig lite info om vad jag tror =)
-
Absolut en bra och mycket hållbar teori Thomas! Lindningarna kan nog ha, precis som Thomas menade, räddats tack vare övergångsresistansen på kontaktytorna i relät, men de bör ha fått sig en rejäl glödning. Man bör nog inte helt låta tanken om att något, eller några, kortslutna varv i startmotorn kan vara ett faktum. En olastad motor - som jag fattar att testet gjordes i och med ev kortslutna varv i lindningarna - kan snurra runt men med last vara en smula svagare eller kanske så svag att den helt enkelt inte orkar dra runt startkransen. En startmotor körs ju som oftast under en kort tid och då kanske värmen som borde ge sig till känna vid kortslutna varv inte upptäcks. Har man inte mätinstrument för att söka sig fram till vad som egentligen händer så kan det vara lite klurigare och mer tid går då till spillo som förhindrar en tilltänkt fiskesucce =) Ja det var mina två Zloty =)
-
Så här ser båt med motor ut. Även ett test skulle göras men tyvärr kom en kanske inte helt oväntad HD-krasch mellan. Båten kan kanske vara hemsökt... Har nog fått tag på en originalspole nu så jag sparar all lek till vintern
-
Tack Andreas! Ska göra det till veckan. :-)