Gå till innehåll
söndag 24 november 2024

petter_b

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    397
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

49 Expert

Om petter_b

  • Placering
    Kommendör

Profile Information

  • Plats
    Spånga

Senaste Profilbesöken

1 732 profilvisningar
  1. Tror att jag sagt det förr; tack för en bra tråd, en riktigt guldgruva. Jag undrar om du kan berätta litet hur du gör för att få så fin finish efter gelcoat + topcoat? Vilka slippapper använder du etc?
  2. Lysande! Nu ser vi fram emot nya inlägg i tråden i ytterligare 10 år. Eller kanske läge att starta en ny?
  3. En bra bok att köpa: https://www.hjertmans.se/produkter/bocker-present/bocker/handbocker/el/elsystem-for-batar
  4. Var hittar man ”sockerbitar” med brons?
  5. Om du vill börja försöka att förstå hur det är tänkt att fungera så försök att klura ut hur batterierna är ihopkopplade med varandra. Hur är startmotor och generator inkopplade? Hur är solcellerna och ”landladdaren” inkopplade? Hur är strömbrytaren som du skriver om inkopplad? Rita ett kopplingsschema. Om det går att fråga förra ägaren så kanske du kan få litet hjälp på traven där.
  6. Om du köpt en sådan mätare som Lintott tipsade om så ska du koppla loss varje batteri för sig och mäta på. Var dock väldigt noga med att inte orsaka kortslutning pga verktyg eller lösa kablar, det bli extremt starka strömmar.
  7. Tack för en grymt bra tråd. Jag har just hittat tillbaka till Maringuiden efter c:a 3 års uppehåll men ”hängde” ganska mycket här ett tag, har dock inte sett den här tråden förut av någon anledning. Är du färdig med båten nu? 😉 Jag noterar att tråden har 10-årsjubileum på söndag nästa vecka, det borde firas!
  8. Hur går projektet? Jag har själv en B16 och tänker ev någon gång i framtiden är också ge mig på en ”helrenovering”. Jag skulle också gärna se fler bilder om det finns.
  9. Kan vara bra att satsa på syrafritt också när du lägger till nya slangklämmor.
  10. Jag har fortfarande samma problem, har inte lyckats hitta någon inställning.
  11. Om det är bråttom / ont om tid så räcker det att spackla (med epoxy, tex) så att båten inte sjunker, sedan kan du fixa resten någon annan gång.
  12. Hur gör man för att komma till första olästa Inlägg? När jag läser forumet på mobilen så kommer jag numera alltid till första inlägget, mycket irriterande!
  13. Lucas, ja. Kabeln var 25 mm2 tror jag men den var lindad med eltejp på vissa ställen och syftet verkar ha varit att dölja att kabeln "brunnit", jag antar att det kan påverka effektiviteten hos kabeln.
  14. Tack för alla tips, nu är det löst. Motorn är en en Thornycroft 345 från 1976, den finns även i diverse traktorer och kallas då Leyland 6/98. Start- och laddkretsen är litet märklig i original, det finns som sagt inget startrelä med ett relä för att ge ström till statorlindningen och ett annat för att tända / släcka laddningslampan. Det fungerade mycket riktigt att starta andra motorn först och varva den för att få mer ström men inte speciellt pålitligt och jag har en Sterling-regulator som bara ger ström till startbanken när husbanken är tillräckligt laddad. Nu började jag med att montera ett relä, det hjälpte dock inte. Bytte några kabelskor, etc och det hjälpte inte heller. Till slut bytte jag kabeln mellan batteri och startmotor/solenoid och nu fungerar allt som det ska.
  15. 12,4 V betyder att du inte har någon laddning alls. Det låter på din beskrivning som att kylskåp och startmotor är kopplade till samma batteri(bank) vilket är mindre bra.
×
×
  • Skapa nytt...