Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025

Torsson

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    20
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om Torsson

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Får ta med mig en kunnigare version utav mig i helgen och se ifall vi kan förstå varför och hur saker fungerar som det ska och varför buntbanden sitter där dom gör innan jag trycker på beställ på elektriskt. Något du inte sagt och som jag vet men förnekar är att mekaniskt är i flesta fall mer felsäkert och lättare att lösa i panik än elektriskt.
  2. Har en Carver 28 Voyager med 2st Crusader 350 V8 från 1988 (om inte motorerna blev utbytta mot nyare/äldre då orginal manual är mercruser). Problemet jag har är att dessa är väldigt tröga igång kalla, 10-15 pump med reglage och ett gäng startförsök innan dom hoppar igång. Jag har sett något på förgasarna som skulle kunna vara choke men är öppnade/stängda med buntband (Var dessa motorer/förgasare utbytta och någon löst ett "problem"?). Därav min riktiga fråga, vad är fördelarna/nackdelarna mellan mekaniska bränslepumpar och elektriska? att kunna vrida på tändingen och prima låter ju som en fördel men vad är nackdelarna?. En konvertering kostar 192$ per motor + någon timme eller 2 för montage vs felsöka mekaniska pumpen choke osv.
  3. Alandia!. Utmärkt service den gången jag har behövt prata med dom Köpte min båt och lyckades grundstöta den ca 24 timmar efter jag försäkrat den. Dom ersatte allt och efter 4 dagar satt det på nya proppar och skrovet var lagat. Hur jag grundstötte.. Jo åkte samma väg som alltid med tidigare båt och tänkte eftersom denna är bara 10-15 cm djupare går det bra. Dock glömde jag kolla hur högt/lågt vattnet låg och det var tydligen -60-70 den sommaren så ja...
  4. Går det sjövatten genom oljekylaren?. Kan vara så att oljekylaren är sprucken och blandar olja med sjövatten.
  5. Du skulle kunna köpa t.e.x en sån här och ha kopplingsplintarna i dom är ip 55 (Dammskyddat & Spolsäkert)
  6. Om jag har lärt mig rätt så ska båten förvaras fulltankad eller tom annars kan bensinen bli dålig, kondens osv. Har du vattenavskiljare mellan tanken och motorn?. Har du något bränslefilter som är igensatt?. Hade nyligen en diselvärmare som vägrade starta som visade sig att diseln i tanken ca 2 år gammal var dålig efter att jag tömde diseltanken och fyllde med nytt så starta den direkt. Vad du kan kräva av servicen är nog begränsat tills du kan bevisa att dom har gjort något fel eller inte gjort något som skulle göras. Så trevlig ton mot mekanikern kommer du nog ganska långt på.
  7. Ta bort givaren och plasta igen hålet. Sen tar du semester och löser resten i höst/vinter.
  8. När jag ändå väntar på nya packningar bestämde jag mig för att ta en titt på termostaten då jag haft värmeproblem, och till min förvåning ser jag detta.. Vart fan kommer skruven ifrån. eller är det medvetet för att hålla termostaten lite öppen eller bara otur att någon lyckats tappa ner?
  9. Kanske måste bli att limma då fästet som inte sitter har utgått som en del annat på denna motor. Frågan är bara vilket lim som fungerar
  10. Ah okej. för det enda som höll fast röret var ett spännband från biltema runt motorfästet och sen att rören sitter fastbultade i impellerhuset. Spännbandet verkar dock ha suttit där i år och dar Ska kolla ifall jag hittar korrekt packning och får dit det. annars får jag riva ur motorn då kylarslangar och rör lossnar hej villt.
  11. Hej. Har haft problem med kylningen på min 170B. det började med att motorn kokade, kylarslang sprack och tempmätaren sköts i molekyler. Fixade slagen och bytte tempgivare sen var det dags att ta upp den. Nu har den varit ståendes i garaget i 2 år och nu tänkte jag NU JÄVLAR SKA DEN I.. Började med att byta en sprucken ruta vilket tog mig en halv evighet och sen körde jag ut den och koppla på vatten på intaget för att provköra. såg då att slang till sötvattenskylningen hade hoppat av hur och när detta hände vet jag inte, efter ha löst detta körde jag igång motorn med vattenslangen kopplad på intaget, såg då att det sprutar vatten över hela motorrummet vilket jag lokaliserat till rör som ska sitta på oljekylaren. Ska det röret bara sitta nertryckt eller hur ska detta sitta fast?, det är givetvis på oåtkomlig plats men lyckades få bild på det. Tacksam för instruktioner om hur man löser detta.
  12. Ja att varva över 5000 är inga problem så misstänker att propellern är lite för liten, När jag åker själv i båten har jag uppmätt hastighet på 26-27 knop (Om nu plottern visade rätt hastighet) och då var det inga problem att övervarva den.
  13. Hej funderar på att byta propeller på min Scand 24. Det är inga större skador på propellern men med 2 vuxna 2 små barn och all packning som tydligen behövs för barnen så får jag inte upp den i mer än 17-18 knop. Motorn som sitter i är AQ170c med 280 drev och på propellern står det 15 L 13 Då är frågan vad som skulle kunna byta propellern mot, Det är inga problem att varva fullt med fullastad båt. Enligt mobilkranens våg när jag lyfter den så väger båten tom 2.1 ton. Någon som har någon idé på vad jag kan göra?
  14. Har hittat problemet vid fösta titt så tändstiften okej ut men vid närmare titt så var 2 lite spruckna så efter att alla är bytta så går den som den ska igen.
  15. Har 3 solex. Vart ska atf oljan i då?
×
×
  • Skapa nytt...