merc200dalarna
Medlemmar-
Innehålls Antal
22 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm merc200dalarna
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Någon med direkt erfarenhet av att byta på en Suzuki 15? Hur exakt ska indikeringarna vara vid "top dead center", för mina verkar vara 3mm "fel"? Tränger man bara på remmen, för det finns inget "spänndrev"? Jag testade top dead center med löst digitalt skjutmått, men jag gjorde det om och om igen och var väldigt stadig i resultaten. Inte proffsgrejer, men det funkar... Kanske nån har en bra videolänk med tips?
-
Jag hängde på en långriggare på min korta akterspegel, det går ju faktiskt ganska bra, men vad är nackdelen med att ha riggen sticka ned 5 tum djupare? (Förutom det uppenbara, att du är lite mer djupgående) Risker för båten? Påverkan på båten? Risker för motorn? Påverkan på motorn? Jag har bara en liten plasteka och 10 hästar, så det är ju inget fartmonster...
-
Hur gör jag? Den sitter som berg och jag vill komma åt en vattenläcka i kylningen. Tagit bort 6 muttrar och en skyddskåpa. Det är ju en packning emellan, så den borde ju lossa. Något tips? (Jag har ingen verkstad, men skapligt med verktyg) Är det okej att ha motorn upp och ned? Hur gör mekaniker? Skulle vilja prova en "motorlyft" (spel) om man kunde hålla ned motorn mot golvet på något vis.. Det är Mercury 200:an det gäller, och läckan verkar vara runt där kopparröret ansluter i motorändan av riggen..
-
Nejdå, "medföljaren" är intakt och på plats! Hålet är i "koppen"...."pumphuset"....och biten jag hittade såg ut som ett svarvspån! Ska hålet finnas där i pumphuset?
-
Ja det är jag rädd för, det luktade avgaser som tusan när jag blåste i röret. Och vid ett tillfälle så kom det avgaser ur skvallerröret. Vart sitter hålet? "oftast".. Kan väl inte vara i blocket eller så??? jag menar "what are the odds"... I botten på pumphuset satt en metallflisa i ett hål, jag vet inte vad det är vid pilen är det ett litet hål:
-
Mercury 20 från 1972, går som en klocka, men utan skvallervatten. Rev isär och impellern ser ruggigt fräsch ut. Provade att blåsa "bakvägen", från skvallerslangen till kopparröret ned till växelhuset, och det blåser men blir inte tätt om jag håller för kopparröret??? Ska det bli tätt?? Låter jag motorn gå en minut så blåser den luft som bara den i skvallerröret, testat i vattenglas. Men inte en droppe vatten. Kan jag ha fått en bristning från kopparröret eller uppåt? (vid tätningen kring kopparröret upp i motorn kanske?) (hur kommer jag åt den?) Blåst ut vattenintaget efter konstens alla regler. Packningarna var fräscha och hela, pumphuset var fräscht. Har bilder på impellern från gammal kamera (5Mpix) Kan en impeller se helt oskadad ut men ändå vara kass? // edit: bild
-
Oljan har ju förklaring på youtube-beskrivningen! hade ingen annan än 4% och för fet blandning skadar inte. Vågar knappt nämna att det där va fullgas på tomgång, men jag har läst nånstans att det finns en begränsning för tomgångsgas, lägger jag i en växel så varvar den mer! Provade på båten och började justera ut riggvinkeln, vips, planar. I och för sig fick jag trycka på rätt rejält innan den satt sig ned, men 2 vuxna i båten och 36km/h på nokiatelefonen. Och jag är mer än nöjd. Skulle tippa på att den behöver ca:22-25km/h innan den sättter sig ned. Vid fullfart är det fortfarande ganska låga varv, vilket jag tycker är perfekt, jag fiskar med båten. Så den ska bara gå fort mellan spotsen. Hade jag get faen i att titta i instruktionsboken hade detta aldrig hänt. Jag fastnade i att propellern skulle få fören att sträva nedåt, jag skulle tänkt framåt eller i våg. Nu när riggen pekar bak från båten så reser den båten i teorin, men i praktiken nått helt annat med last o.s.v. Till hösten ska jag skaffa en seriös pulpet på 4,50m igen, och en 9,9/15 till den här båten Tack ska ni ha - nu får ni hjälpa mig på mek/motor-forumet med att få lite mer motstånd i rorkulten så jag inte vickar i sjön. Tack
-
Nej, jag var lika enfaldig där, riggvinkel längst in reser aktern och trycker ned fören. Så säger teorin och i.o.m. att jag vill få ned fören så trodde jag inte jag kunde justera mer! Men lite som du är inne på så kan jag ju alltid prova några steg ut! Ska försöka publicera video/ljud så nån snäll själ kan lyssna på tomgångsgasen om de kan bedöma en eller 2 cylindrar? Jag får redigera in en youtubelänk, och håll tebax kommentarer om att jag verkar vara nästa Woody Allen, ett finger dyker upp när jag ska dra i snöret!!!!! Visar trottelarmens gångväg, jag tycker den har för kort gångväg tack vare stoppen...??
-
Ja, fast din motor är kanske 100%, min är inte det trots att den är sjukt lättstartad och inte skakar nämnvärt på höga varv. Ibland vore det passande att vara duktig på motorer, jag körde en moped som gick från köp till sälj =) Kanske det finns nån lösning i kompressionstestare, vem vet. Hur är det med en seriös tändinställning? finns det nått att vinna där?
-
Haha, nej det har jag inte kollat, viktmässigt kan det göra en normalperson 50-80kilo/liter. Det blev ingen vattenpöl nu när båten var upp på bilderna.Jag lyfte båten på bilden för den låg inte på mittrullen på vagnen, jag lyfte motor och båt, antingen har jag rost i kallingarna eller så är båten tät. Skönt att riggen verkar OK, jag reagerade inte på att den var extremt lång, men något! Kavitationsplattan (?) i underkant skrov typ.... och där ska den väl vara för att skära genom vattnet och inte genom vattnet bakom akter.. Det är motorn och vevhuspackning, om jag får tro amerikanska forum, ingen kompression ingen explosion. Byter dragrem imorrn så ska jag kolla gnista, det stod nån varning om kraftiga volturladdningar på dessa motorer, är det så? Och ingen kompressionsmätare vill jag skaffa för en enda motor, ska ut i veckan och låna. Nytt snöre är på, det drar svänghjulet medsols sett från där du står och drar, asså jag är så låg på självförtroende kring motorer att jag blev osäker där med. Fann iofs sprängskiss till mer 9.8 som var ritad för medsols.. I alla fall så blixtrar det som f-Na nu när jag drog i skymningen, kompression nästa.
-
bild på riggen monterad, bedöm ni! Mitt i röran så skulle jag göra lite tester: då drog jag av startsnöret, jag funkar inte i hettan. Har bild på båda stiften, obetydlig skillnad, övre svagt blöt. Känner ni igen känslan när man drar av ett startsnöre =) Större bild: http://tinypic.com/r/14b5idi/5
-
bild på trottelstoppen
-
då gör jag inte det, tack för inrådan!
-
Jag ska kolla om jag hittar en testare, eller om jag måste ha en från biltema, låter ju överkurs för bara en motor! Läste mig fram till nått om crankcase vevhus, är det där det läcker i så fall? Så att bara plocka en tändhatt säger inget? Även om jag plockar en tändhatt medan den går? För om jag har gnista men att motorn startar på bara en cylinder men inte den andra. Tänkte göra såhär: varmkör som den står nu på tomgång (efter det är den ju löjligt lättstartad), stoppar och plockar en tändhatt och provar, nästa tändhatt.. Beroende på resultat så kan jag ju testa att switcha tändhatt?? Eller går det inte att vända dem p.g.a. nån tändningsordning? Äh det måste gå... Eller tycker ni att jag ska skippa testet ovan om jag har gnista? Grannen mekar ju med amerikanska motorer så kanske nån komp-testare finns att låna där. f-n-a va tråkigt det är när man inte har lite större egen kunskap, återkommer när jag kan ge er ett kompressionsvärde! Men stoppskruven på förgasaren som föhindrar att jag gasar/vrider mer då? Är det ofarligt att öppna den lite mer, den som går in mot blocket (vevhuset?) och stoppar mer vridning?
-
Jag läste lite hos nån mercuryexpert om koderna på rigg, och fann 4 storlekar, men jag har fel! Motorn gjorde ca:30km/h på gamla båten (ca:4,5 meter hemmagjord plastpulpet, tung som tusan, skrotad nu men åtminstone halvplanande) Nu har du satt griller i skallen på mig, jag vill oxå minnas att den lät annorlunda på höga varv på andra båten, men jag trodde det var för att det gick lättare i plan för den. Den går säkert på en cylinder, kan jag plocka tändhatten på en i taget och prova om båda går singel? Bytte stift i våras (NGK lågprofil) och hade gnista på båda......? Eller hur gör jag för att utesluta? Borde den inte vibrera väldigt på en cylinder? Jag som var så jäkla nöjd att den gick igång ens, sen inte bara startade den, den var lättstartad och gick så jämnt... har inte behövt mer än 2 drag i sommar, första med choke sedan startar den utan. Båten är en orörd 405/410 från tidigt 90-tal skulle jag gissa, långt fräschare än jämförbara. Skrov utan anmärkning. Det slutar nog med att den går till botten..