ALarsson
Medlemmar-
Innehålls Antal
8 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm ALarsson
-
Placering
Kadett
-
Yes, i have! It has'nt been started for 2 years though, but i think it would start if i'd give it some love
-
Jag vet att könig gjorde egna motorer också, men de utvecklade en motor i samarbete med penta i tävlingssyfte. Läst artiklar om att de körde Parisloppet i stockholm med goda resultat. Motorn de körde med hette Penta 700GTX. Har även hittat uppgifter om att penta 600GTX och Archimedes 60SX. De två senare motorerna finns i länken i min första post. I den länken står även givet att killen har nummer 371, och då kan man ju anta att det gjordes minst 371 stycken 600GTX/60SX.
- 12 svar
-
- 1
-
Vet du kanske vad som skiljer König-versionen mot den vanliga 600:an? Ja, propellercentrum är det sista avgaserna ser av motorn. Har för mig att jag läst att motorn är tillverkad -76 och precis som du säger, den sista av modellen.
-
Tackar för tipset angående boatlife.se. Jag provar där också!
-
Tjenare tjenare! Har en Volvo Penta 600. Är intresserad av information angående denna makalöst väldesignade motor. (en riktigt dröm att meka med i såväl med- som motgång) Fakta: 600cc 60Hk 3 cylindrar/förgasare Avgasutlopp i propellercentrum Aluminiumblock Brytarlöst tändsystem Bing-förgasare Det jag främst är ute efter att få reda på är om jag sitter inne på en König-motor. Vad är det som skiljer Penta König mot en traditionell Penta? Finns det ens några König kvar? (Länkar tråd där som handlar om just könig-modellen) http://www.boatracingfacts.com/forums/showthread.php?11706-Volvo-Penta-600GTX-Archimedes-60SX Då jag dragit om all el på min motor p.g.a. tidigare total oreda så vet jag inte vilken kabel som är varvtalsgivande? Någon som vet vilken denne är, och säg då inte bara vilken färg den har, utan det jag vill veta är var den är kopplad på motorn? Även intresserad av motorns poltal. Sen har jag även en fråga för den lite mer insatta; Om jag monterar Venturirör till insug för varje förgasare -> klarar de normalbestyckade förgasarna av att leverera soppa för det ökande luftmassaflödet? tänker mest på fullfart såklart Och till sist undrar jag vilka propellrar som kan tänkas passa med eller utan enklare modifikation. Hoppas på svar och tack så länge! Hälsningar Larsson.
-
-
penta körde ett samarbete med tyska könig. de gjorde tävlingmotorer av hög klass. Penta 600GTX, PENTA700GTX och Archimedes 60SX. Googla fram 600GTX så hittar man mycket värdefull info. Om motorn är en könig dvsa GTX så är den nog värd en hel del. Vanlig penta gäller samma som alla andra utombordare. ålder och skick är väsentligt för att avgöra värde. Dock är nog säljvärdet betydligt högre än köpvärdet då det inte finns mycket reservdelar att hitta.
-
Hej. Har en Penta jag med. mycket problem med dessa gamla snurror. kolla så att flottörerna i förgasarna inte sprungit läck och har bensin i sig. Skaka på dem och hör om det skvalpar. Om det skvalpar i någon av dem så är det antagligen detta som är problemet. Mao. flöttoren stänger inte för soppan och förgasaren flödar -> motorn gå surt. Anledningen till att jag tror att detta kan vara felet är för att du säger att det går efter lite gas. Då "tömmer" du ur en andel soppa ur flottörskålen och när du sedan ger full fräs så är motorn ändå så hungrig att den tänder på all soppa som fylls upp i skålen och sugs in i motorn. Om flottörerna ej är kaiko, kolla så att ventilerna i flottörskålens lock öppnar och stänger som de ska. ta av soppaslangen och sug/blås i hålet. när du suger ska ventilen stänga och när du blåser ska den öppna (observera att detta ska gå helt utan märkbar friktion/motstånd) Hur förgasarna är inställda spelar mindre roll för att motorn ska gå bra (så länge öppningsgraden på luftspjällen är samma). Detta på grund av att vid full gas gör munstycket och spjället allt jobb. Först på tomgång alternativt väldigt låga varv är det viktigt med blandningsförhållandet som man stället med den lilla skruven på "utsidan" av förgasaren. Hoppas du får rätt på det! Om inte, så kanske vi kan diskutera fram något annat. Tjing!