Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024

FredrikGun

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om FredrikGun

  • Placering
    Kadett
  1. Hur långt in i motorn behöver jag ta mig för att hitta dessa inställningsskruvar? Jag var nere o kollade men är lite osäker på vilka det är...
  2. Tack! Jag har ett par lite mer motorkunniga kompisar som hjälper mig att meka men jag vill lära mig det här för att nån gång komma ur landkrabbeträsket ;-) och måste därför fråga: Är skruven möjlig att komma åt bara genom att lyfta av locket eller behöver man ta sig längre in i motorn? Med andra ord, är det ett rimligt ingrepp att göra när båten ligger i vatten?
  3. Inte på tomgång! Jag kanske var lite otydlig där... Efter genomblåsning hos mecken och ny bränsleslang så funkar den på tomgång. Det är när den ligger i växel på lågt varv som den dör. Lyckas man bara komma upp i varv så går den hur fint som helst.
  4. Pratade just med båtmecken som menar att det enda steg som återstår är att plocka isär hela motorn o renovera förgasarna. Minst 10000:-, troligtvis me, vilket är långt mer än vad jag är beredd på att lägga ned med tanke på motorns ålder (80-talet). Finns det NÅGOT jädrans universalknep att prova innan jag tvingas konstatera att jag har gjort en riktigt usel affär på det här skrället???
  5. Hej! Jag har problem med en båtmotor och skulle behöva lite tips kring felsökningen. Motorn är Suzuki dt85 som jag köpte i våras och inte riktigt kommit igång med. Den har varit inne på service för någon månad sedan men grundproblemet verkar inte riktigt löst. Motorn funkar hur bra som helst i höga varv. På låga varv däremot, dör den om man inte lyckas rädda den med choken. Tidigare lyckades den inte hålla sig på tomgång men efter att båtmecken blåst igenom förgasaren och att vi bytte en läckande bränsleslang har det löst sig. Dock är det fortfarande så, att när man lägger i växel så vill det till att man jobbar med handgasen och choken för att hålla den igång. Kan det vara så att den, av någon anledning, inte får tillräckligt med bränsle? Det märkliga är ju i så fall att den tycks få tillräckligt med soppa i höga varv...? Är det någon som har en idé kring vad jag ska kolla vidare på? /Fredrik
  6. Hej! Fredrik heter jag och är nybliven ägare till en Uttern som jag hoppas kommer bli bra med tiden. För närvarande står den på land efter en genomgång och jag skulle vilja göra en provstart i tunna för att se att den funkar. Eftersom jag inte har någon instruktionsbok till motorn behöver jag ställa en kanske lite dum fråga: Var sitter själva kylvatteninsuget? Med andra ord, hur långt ner i tunnan behöver motorn sänkas för att få kylning? /Fredrik
×
×
  • Skapa nytt...