Alecxs
Medlemmar-
Innehålls Antal
40 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Ok gjort detta nu, var lite geggigt i koppen och beläggningar lite överallt, blåst med tryckluft rengjort alla nålar, ventiler osv Monterade på och drog drog drog inget Puttade in igen ngn cl bensin i ena cylindern och så vart vi igång Går bra på choke men tomgång utan choke är svårare att få till i morgon är det lite skruvandes så tror jag nog att den skall bli bra [emoji120] [emoji1] Tomgång på mariner någon?
-
Hej, Kom hem med en ny beg båt styrpulpet, på den hänger en tämligen så fräsch Mariner 25hk. Motorn har nya stift och nytt bränsle filter, gick senast förra säsongen. Startar motorn idag på morgonen utan problem, den fick soppa lite choke och ett par drag i snöret så gick den igång, inte mycket rök alls för att stått ett tag, stårlen är det bra fart i vilket var trevligt att se. Låter den gå ett par min på choke för att sedan dra ner den på tomgång vilket fungerar bra, går ca 5 min för att sedan dö. Ok tänker jag då var soppan i systemet borta, pumpar med blåsan tills den blir hård ser att det fyller upp i röret med filtret i försöker starta.... vill verkligen inte starta nu Kollar gnista - OK Bränsle kommer hela vägen till choke - OK Kan flöda bränsle på förgasan (trycker på blå knapp) - OK Startar med startgas för att sedan dö när gasen är slut - OK Startar om jag lägger i ett par cl i varje cylinder - OK Men verkar som att den antingen inte matar soppa till cylindrarna av någon anledning eller att det är skit i befintlig soppa. Har testat att tömma den soppa jag kan, pump osv men ej plockat ner förgasare. Era rekommendationer? blir det att plocka ner förgasaren rengöra blåsa med tryckluft osv? Den gick ju så fint första 10 min så känns knasigt. Tack för ideer
-
svarar på min egen fråga http://www.ebay.com/itm/POWER-TILT-TRIM-MOTOR-YAMAHA-OUTBOARD-40-50-60-70-90-HP-/360676802835?hash=item53fa034113&vxp=mtr
- 3 svar
-
- 1
-
Hej Alla Har idag kikat på en kompis motor vilket är en yamaha 70beto -91 verkligen i fint skick måste jag säga, dock så ser tilt och trim delen lite tråkigare ut, allt är fullt fungerande men ser ut att läcka lite hydraulolja från ena trimcylindern (se bild) är detta enkelt att åtgärda packning osv samt vad för kostnad ca Ser även att det rostar en del som andra bilden visar detta verkar vara standard på dessa modellerna men vad bör jag tänka på / byta Tack för era svar
-
Tja en lite uppdatering, nu händer det saker på marknaden massor av nya objekt trillar in på siter som Blocket m.fl. Har i dagarna kikat på allt jag kunnat hitta av intresse som finns kring Göteborgs området, varit blandat men en hel del SeaRay, Maxum, Bayliner osv kan inte påstå att jag är imponerad av skicket på flertalet av dessa amerikanare som finns ute till försäljning fast det hänger ihop med priset samt de båtar som är importerade är oftast de billigare objekten på andra sidan pölen. Det betyder inte att jag lägger dessa båtarna på hyllan men styrt om fokus igen mot Flipper, Bella, Yamarin även om vissa av dessa båtar är från 80-90 tal så är deras kvallité ofta god och väl underhållna. Roligt att man tror sig börja få känn på vad man skall leta efter på vissa objekt och att man lär sig något nytt vid varje ny båt man spekulerar på Kommer skynda långsamt och det kanske till och med blir köp först nästa sommar
-
Hopp det lät inget bra detta, konstigt att man tillverkar en båt med såpass "slö" motor att båten blir helt oduglig?
-
Tack för alla bra svar, just nu så verkar familjen stanna på 3 pers 2 vuxna 1 barn eller 2 vuxna och hunden beror lite på... Båten har blått skrov tyvärr inte den blå inredningen med sådant går alltid att lösa. Hur håller sig en sådan båt i Pris över tid, för mig är detta en bättre investering än en amerikanare men vad ver jag
- 46 svar
-
- 1
-
Efter att inte fått tag på den Flipper 700 som jag gärna ville köpa så har jag börjat kolla på andra båtar, har tagit klivet upp i pris och modell jämfört med Flipper 700 och har nu fastnat för Bella Falcon Fantino 26. Har kikat i Filnland då dessa båtar är betydligt billigare där än hemma i Sverige. Vad jag kan se så skiljer sig såklart priserna mkt beroende på motor diesel/bensin osv Men genrellet så ser detta ut som en lovande båt och skall isåfall hämta i Helsingfors om köpet blir av. Frågan är vad det skulle kosta at ta hem båten med trailer eller att ta hem den över vattnet, har ingen tidigare erfaranhet av detta med läst flertalet trådar på detta, är inte så van på öppet hav så känner mig inte trygg i att ta hem den över havet men kanske kan be än vän med gedigen skepparkunskap att hjälpa till. Detta hänger på i jämförelse med vad det kostar att hämta hem den på trailer till Gbg. Båten är från 1998 i sitter en Mercruiser 4,6 V6 Efi 800 gångtimmar Inredning ser fräsch ut, utanpå finns det små märken i lacken osv med annars fräsch för en 1998 Ni som har en Fantino 26 vad säger ni, vad bör jag leta efter fråga osv som är säreget för dena båt. Priset är ca 260 000 med hämtning i Finland Tack för alla svar
- 46 svar
-
- 2
-
Tror den kommer bli en Flipper 700 spara 150 000:- och så om denna typ av båt är för oss sedan uppgradera kanske om ett par säsonger
- 46 svar
-
- 1
-
Meguiars samt Ceramic pro om det skall poleras, tvättar innsn med Rönnkvist på utsidan om det är rejeält gult och grisigt
-
Har du justerat tomgången på den? Har gjort det på min Johnson ett par gånger
-
Efter många år i branschen bilvård samt båt och flygplansvård så använder jag är nästan enbart produkter från Meguiars på dyrare båtar och bilar så har Ceramic Pro visat sig vara överlägset om man vill hosta upp lite mera
-
Gjorde som Micore sa, borrade hål på insidan tryckte ner slangen och pumpade ut redigt många liter Känns sådär att ha åkt runt med 1 extra passagerare i dövikt förra sommaren haha Så problemet löst Tack alla
- 14 svar
-
- 1