-
Innehålls Antal
9 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Cap10Olsson
-
Placering
Kadett
-
Det är en LT3434 High Voltage 3A, 200 kHz Step-Down Switching Regulator.
-
Jag vet inte om ovanstående har nämnt det, men fäst ankartampen i fören på båten så att fören alltiid pekar mot vinden.
-
Drevet driver både vatten- och insprutningspump, en på var sida, så de är inte hopblandade. Man måste lossa vattenpumpen för att kunna ta bort dieselpumpen. Jag monterade sötvattenkylning för 10 år sen, då även toppen renoverades. Motorn är väl såpass gammal nu så hon har kommit i klimakteriet, så mensvärken kan vi bortse ifrån. Det är fortfarande bra kompression, så jag tvekar att helrenovera. Inga andra tecken på problem finns. Jag ska se om man kan få någon vägledning till grundorsaken genom att studera brottytorna på dreven för att se om hela brottet skedde samtidigt eller om det har utvecklats från en gammal spricka. Sen får jag väl försöka dra någon klok slutsats från det. Någon som har ett passande kugghjul att sälja? I sommar får jag mecka.
-
Vid närmare eftertanke kanske det inte är en bra ide att bara byta det trasiga kugghjulet och köra. Vad kan ha orsakat ett trasigt kugghjul i en MD7A? Jag har alltid hört att de är outslitliga. Materialutmattning? En mikroskopisk spricka som växt? Skräp som fastnat mellan kugghjulen? I så fall vad? Det kanske är ide att kolla lite noggrannare transmissionskåpan. Vad tror ni?
-
Hej igen Jag bestämde mig för att ta bort pumpen och lämna in den. När jag skruvade bort locket som vattenpumpen sitter på hittade ett trasigt kugghjul, så då har inte pumpen drivits av motorn över huvud taget! Inte så konstigt då att det inte gick att lufta genom att köra motorn. Någon som vet var man kan få tag på ett sådant kugghjul?
-
Hej och tack för tipsen. Jag provar imorgon. Annars får det väl bli verkstad Jag tror att Saltö Marin här i Oxelösund är VP-representanter. Jag får kolla med dem om de kan laga dieselpumpar.
-
Hejsan Förlåt, jag var otydlig. Det kommer diesel från luftskruvarna 1 och 2, men inget ur 3. Och snustorrt i rören till spridarna. Och nej, den går inte igång.
-
Hejsan På hemväg midsommardagen dog plötsligt motorn (MD7A med CAV insprutningspump). Jag har nu i veckan undersökt saken, hittade bl a en del jox i tanken, samt att CAV-filtret var helt fullt med samma goja. Tanken är rengjord, bränslefiltren är bytta, slangarna renblåsta. Men jag lyckas inte lufta den! Det går bra att lufta vid förfiltret, och att handpumpa tills det kommer ut bränsle i första luftskruven på CAV-pumpen. Men när jag sedan kör runt motorn för att få ut luften vid andra luftskruven på pumpen händer ingenting. Någon som har en ide vad det kan vara?