Gå till innehåll
fredag 22 november 2024

Bammen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    66
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

7 Neutral

1 följare

Om Bammen

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Ok. Durken i mitt fall bör vara hyffsat stabil då det är själva motorluckan som är rätt gedigen, gjord av ca 12mm plywood som stomme. Lagunfäste är inte något alternativ i mitt fall då förutsättningarna inte finns.
  2. Hur stabilt är egentligen ett rörstativ för bord? Klurar på ett större bord till båten och tycker det verkar smidigt med rörfästena då jag behöver kunna lyfta undan bordet för att kunna öppna motorluckan. Är dock rädd för att det blir rangligt med bara ett sådant fäste. Jag kollar på bord som är ca 1x1 meter och av typen där det går att vika ut en klaff på vardera sida för att göra bordet större.
  3. Har någon här åkt från Mem och in till Sörping och vet hur djupt det är på sträckan? Finns det några grund, stenar eller annat att se upp för? (Gäller alltså inte Göta Kanal utan Storån) Hur är gästhamnen vid klubben?
  4. Enligt vad jag nu lyckats googla fram tror jag det är föregångaren, Hyundais D4EB-motor som bland annat satt i Santa Fe 2008. D170 har enkel kamaxel liksom D4EB medan R-motorn har dubbla kammar.
  5. Finns det någon på detta eminenta forum som vet eller har en aning om vilken bilmotor som Hyundai baserat sin Seasall D170 på?
  6. Vad gör man åt detta glapp? VID_20200920_095518.mp4
  7. Som ny visste jag inte, eller har aldrig reflekterat över, att små båtflaggor omfattas av flaggregler. Men det gör de självklart när man tänker efter och kommer förstås skärpa mig på denna punkt i fortsättningen. Med tanke på vissas, i tråden, inställning till traditioner är det inte konstigt att det ser ut som det gör i samhället.
  8. Vad är ett rimligt pris att betala till ett varv för bälgbyten på två 280-drev i samband med vinterförvaring?
  9. Denna video var otroligt pedagogisk. Borde väl vara typ samma på 280?
  10. Jag har aldrig meckat med drev förut så jag har dålig koll på hela funktionen. Denna video var rätt bra dock; Har vajern både tryckande och dragande funktion? De ytor som kan kärva, är det ungefär där jag ritat in rött på bilden?
  11. Har ett dubbelreglage av denna typ: https://www.volvopentashop.com/epc/sv-SE/Details/AccessoriesCatalog/2220?path=1532%2F2197%2F2220 kopplat till två VP 280 och jag upplever att backen på styrbords motor är betydligt trögare att få i än övriga tre växellägen (framåt på SB och fram+back på BB). Finns det något generalfel på dessa som är det första man bör kolla? Andra möjliga felkällor?
  12. Köpte en ny Wallas då monteringen underlättas väsentligt av att allt runtomkring kan återanvändas... Men, den nya ser faktiskt lite bättre ut!
  13. Ok, efter prov och försök är det så att SB motor puttar aktern åt vänster vid back och tvärtom vid framåt och ytterligare tvärtom för BB motor. Tillämpades givetvis vid dagens tilläggning 😎
  14. Hur brukar det vara med propellerriktning på dubbla 280-drev? Motroterande antar jag men vilken flyttar aktern åt vilket håll? Tänkte pröva lite senare idag men hur borde det vara?
×
×
  • Skapa nytt...