Switch
Medlemmar-
Innehålls Antal
4 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Switch
-
Placering
Landkrabba
-
Jaha, Fänrik stod på det gamla vanliga stället för forum-användarnamn Mycket intressant att du också föreslår sneglande på utombordare, jag har funderat lite på dom just pg.a att jag läst om lägre förbrukning, väldigt synd egentligen då jag precis hittat den perfekta båten ;-) Att dom däremot är billigare i service visste jag inte, jag inbillade mig högra kostnader eftersom dom är mer avancerade (tänker mig att samma mängd kraft, eller likvärdigt, skall tryckas in i så kompakta och plötsligt mobila burkar, kontra att ha ett helt motor-rum att montera och vistas i). Kanske enklare med service iof, eftersom man kan häkta av och transportera en utombordare, dock kanske inte mer än hjälpligt med tanke på storleken, men jag är det sådana faktorer som påverkar, eftersom jag återigen tycker att dom borde vara dyrare pg.a mer komplicerad teknik för att komprimera allting, jag behöver alltså göra lite mer efterforskning och se om det finns likvärdiga båtar med utombordare. Jag har ingenting emot utombordare förutom att det känns mer stöldbegärligt, eftersom det teoretiskt borde vara väldigt lätt att rycka loss en motor och försvinna? Även om det är en väldigt stor motor så måste jag nog undersöka hur mycket problem det varit med sådant på lokala varvet/bryggorna (TBK i östersåker alt. Svinninge Marina). Att byta ut duken i en sådan båt måste det nog bli, jag hörde av en varvsarbetare idag att han öppnat två liknande båtar, dock ingen exakt sådan, men där hade det sett som han beskrev det, rent förj*vligt ut, sedan lovordade han plåtbåtar i 20 minuter vilket fortfarande inte känns lockande.. . Som exempel har jag hittat denna: http://www.blocket.se/jonkoping/Regal_2150_LSC_47550765.htm?ca=11&w=3 Fel ort, men jag kommer ha lite samma approach som vid bil och husköp, först måste man leta och provklämma lite, man kan inte åka och köpa första bästa, oavsett resarch kommer det gå åt skogen. Bra feedback om motorns låga volym, enligt några amerikanska forum jag hittade skall denna vara tyst och behaglig, så jag gillar svensk riktig feedback att så är fallet (om man jämför med en corvett båt med dubbla V8or kanske allt låter tyst...). Måste alltså även börja fundera på egen import, om det kan vara prisvärt, hade helst tänkt undvika det pg.a att det blir så mycket mer komplicarat, svårare att ha bra kontakt med en säljande marina eller sådant, men finns det pengar att spara, ja då kanske man plötsligt har råd med flexi-teek eller ankarspel direkt istället, värt att spana på, tack för länken, skall undersökas Mvh
-
Hej Fänrik, tack för bra svar, och trevliga bilder.. ser riktigt fint ut, alltid imponerad av folk som får till riktiga finsnickerier i båtar efter att ha begränsade kunskaper med att regla om golv och lägga klickar-golv med mera, tycker det är tillräckligt pilligt och där har man ju ofta stora marginaler Jag har läst lite om liknande alternativ, framförallt heltäckande matta är något jag är väldigt skeptiskt till (fungerar säkert perfekt i fint väder, men om man hamnar i riktigt skit-väder osv, kan det inte vara kul med vatten (och ev. smuts från ankare/fötter osv osv om man råkar få in det på mattan). Om jag får tag i en fin båt av just den här sorten (Regal 2150) eller likvärdig, kommer jag nog försöka få in antingen ett teak/flexi-teek golv, eller i alla fall göra om så att jag har en borttagbar matta så jag kan ta ut den och tvätta av den osv, och ha ett plastgolv under som är enkelt att göra rent Surf-nörd som man är har jag även hittat lite bilder på eftermonterade vindrutetorkare, och som du skriver, så påminner det mig, att jag sett väldigt mycket mindre motorbåtar med just externt ankarspel. Det handlar i min värld inte om bekvämlighet i första hand (34 år så man får väl slita ut sig innan man kör på alla bekvämliga tillbehör!) men framförallt att jag ser framför mig fördelen med att jag kan stå vid ratten, styra och kontrollera båten och samtidigt dra in ankaret, medans Frugan släpper loss båten i fören och inte får mer ansvar än så.. just för att kombinationen motorbåt utan köl = mer vindfång + fru utan erfarenhet, man kan ju inte ändra den situationen men alltid förbättra sina odds Mvh
-
Många får ta en brakförlust eller gifta sig med sin gamla båt!
Switch svarade på ett ämne i MotorbåtSnack
Hej! Jag ger mig in lite i diskussionen efter mitt egna precis skriva inlägg om tips/tankar/köpråd (http://www.maringuiden.se/forum/;thread=503279). För att inte återge hela den tråden kan sammanfattas med att jag letar motorbåt, första båten för mig privat (alltid lånat föräldrars/vänners segelbåtar tidigare). Jag har efter onödigt mycket efterforskning och besök på varv med mera kommit fram till Regal 2150 LSC som första båt för mig (ekonomisk prisnivå och ungefär det jag vill ha). Bör man kanske, med lite eftertanke kring detta ämne som jag även märkt via släkterna och vännerna som själva äger båtar, kanske köpa en större båt direkt ? Istället för att köpa en båt idag, för säg 200k, och sedan sälja med onödig förlust eller t.o.m svårsåld, om säg 2-4 år.. kanske köpa en större direkt som är framtida-barn kompatibel? Det känns samtidigt dumt att köpa för stort, och en större båt lär ju kräva mycket extra drift och bensinkostnader osv, som vi inte behöver, så dom pengarna kan man ju dra bort från den ev. förlustaffären man gör på ett framtida byte... Svåra nöter att knäcka, hur ser ekonomin på båtmarknaden och plånboken ut om 5 år? Om man kommer på det kanske man ska satsa på aktiemarknaden på en gång... Mvh -
Haloj, jag har många år av segling i blodet, vet inte hur många båtar mina föräldrar och vänner/släkt gått igenom, kvalar nästan in lite som seglarnörd, men själv är jag mer sugen på en liten motorbåt för dags/helgtripper (dom få gånger det blir segling kan jag låna en stor båt istället för att ha den stående hela året minus kanske 1 helg eller två vilket det antagligen skulle bli med en större/mer avancerad segelbåt...). Jag har kommit fram till en båtmodell efter mycket surfande och läsande, en Regal 2150 LSC, men eftersom jag aldrig ens har kört en motorbåt är detta ett teoretiskt beslut, provkörningar osv behöver såklart ske innan köp, men jag har sett mycket information här på forumet (kom faktiskt in på just denna båtmodell efter en annan tråd om köpråd). Några negativa saker jag har noterat på just denna båt: -golvmattan är ett problem i kombination med läckage (borde väl gå att lösa med ett rejält tätningsjobb/alternativt att man hittar en begagnad med ett riktigt bra kappel?) (Någon som sett konverterade modeller med ett trädäck inlagt istället för träskiva+limmad matta?)? -Inga vindrutetorkare nämns som ett problem från en kännare jag sprang på ute i skärgården, men det måste väl ändå gå att eftermontera om man vill, känns som ett förhållandevis lätt ingrepp. Det som fått mig att falla för den här modellen är kombinationen av en liten storlek (vi vill ha en liten, lätthanterlig båt (fru som aldrig varit på sjön och lätt blir rädd på den stora 42 fots segelbåten vid vissa manövrar...) med utrustningen/motor/skrov. Vi kommer inte ha några barn med oss (har inga), dock kanske lite vänner (1-3 per gång, och aldrig för övernattning vad jag kan tänka mig). Motorn, V6, verkar tack vare skrovet ge en väldigt ekonomisk gång, 1.0-1.2l/sjömil enligt utsago. Låter grymt, när vi väl köpt en båt kommer vi nog i alla fall dom 2-3 första åren vilja utforska skärgåden så mycket som möjligt i ren ny båtägare glädje. Rent sammanfattat har våra krav varit: *Liten (6.5-7.5 meter, gärna trailerbar med vanlig bil, dvs 1.4-1.8 ton helst) *Sovhytt för helg-tripper *Bekvämligheter i form av kök/toalett (en gasol/sprit platta & liten kyl samt en sådan porta potti fyller kravet) *Ekonomisk drift (vill inte ha hög bensinåtgång, gillar det helt enkelt, inte, behöver inte heller ha stor motor/hög hastighet, 18-25knop någonstans räcker, dock gillar jag självklart att 2150 verkar klara 30+). *Fräsh/fin design, gillar verkligen denna moderna design, riktigt fin. Skulle självklart inte ha något emot lite mer teak-däck/detaljer... men man kan inte få allt, framförallt inte i denna prisgrupp. *På tal om pris, runt 150-220 ca, är vad vi tänkt oss, bra insteg och man kan nog inte gå så mycket lägre om man vill ha en fin modern(are) båt. Eftersom jag har så begränsad (obefintlig) erfarenhet av motorbåtar, och även båtar i den här storleken, hur tight och trångt är det i stuv-utrymmen (De som finns)? Jag har lite lyx-tänkande på att kanske installera en varmvattenberedare och ha dush i aktern, är det ens möjligt? Ankarspel, tanke finnes, plats sökes, typ. (Jag har genom åren gjort många konstiga monteringar, justeringar och modifikationer på olika båtar, men i större segelbåtar kan man ju faktiskt gå/krypa ner i många utrymmen och montera lite vad man vill, hursomhelst.. känns inte riktigt som att en så här liten båt har dom möjligheterna direkt!). Tacksam för feedback på min plan och resultatet av min efterforskning, kanske även tips på helt andra båtar? Spanat lite på t.ex. Sea Ray 220, men gillar den här bättre (framförallt skrovet+V6 = mindre bensinåtgång är stort stort plus). Mvh Rookie-motorbåtsjagare Edit: Redigerade lite konstiga stav/språkfel