HJÄLP alla goa sjöbusar :-P
Vi har blitt med båt.... för oss, stor båt. Käre svärfar vek ihop tofflorna och efterlämnade bl a en Ömo 720 med en md21b och VP/AQ 270 drev. Problemet är bara att han strax innan sin hädanfärd varmkörde motorn och plockade isär denna för rep. Där står vi nu med en isärplockad motor och fattar egentligen nada. Själva motorn fixar jag, gammal bodpöjk som jag är har jag fixat ett antal traktorer så det kommer att gå. Men kylningen, jisses!!! Nu har vi fått hjälp på gården av en som arbetat som kapten på de sju haven men kylningen på de fartyg han bossat över är inte ens i närheten av det som finns i denna båt. Så, slut med kringpratet och till själva frågorna:
När jag mätat så upptäcker jag att impellern till sjövattnet sitter över eller precis i gränslandet för vattenlinjen. Detta kan vara ett av problemen till att svärfar vamrkörde. Vattenintaget har skett genom golvet i båten, hm durken kanske det heter. Men vad jag förstått ska det vara möjligt att ta vattnet via drevet. Finns vattenintag och framdragen slang till skölden. Men på andra sidan skölden (inuti båten) sitter en propp i dagsläget. Om vi bestämmer oss för att ta vatten denna väg, vad är det då som suger in vattnet till motorn? Knappast den normala impellern väl? Den är ju inte sugande, vad jag fattat. Finns där en pump i drevet? Har inte kunnat se ngn på de sprängskisser jag kikat på. Eller ska man använda sig av en sugande elektrisk pump och isf vilken? Nog måste det finnas ngn därute i cyberrymden som har ett 270- drev??? Är det dessutom ngn som finns i närheten av Leksand så kommer vi att svimma av tacksamhet :-P