Gå till innehåll
måndag 25 november 2024

Gbgdykarn

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    70
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

7 Neutral

Om Gbgdykarn

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Bra fråga, ett av dom är biltemas, helt nytt och verifierat från annan båt. Det andra mins jag intr, ev Wema. Båda är 0-190 ohm och har enligt tidigare ägare fungerat med befintlig givare
  2. Jag förstår inte skillnaden på att koppla direkt mot batteri eller att koppla den på plats. Inkopplingen blir ju densamma förutom kortare kablar? Hade inte lust att skruva av givaren idag då jag ska ut i helgen och är rädd att de krävs lite jobb att få tätt igen... ska testa att mäta samtidigt som jag har loss givaren nästa gång!
  3. Väcker denna tråd då jag har samma problem. Har kopplat enligt ovan, svart kabel från givare till minus på batteri, blå kabel till signal, röd kabel till plus men mätaren visar konstant tomt. Tröttnade och kopplade rätt på batteri till mätare och sedan blå till signal, då visade mätaren helt fullt. Tanken är halvfull och givaren löper fint, men den visar fullt hela tiden. Något som är konstigt är att när jag monterar mätaren på sin plats och kopplar enligt ovan (plus via brytare istället för tändning) och slår på brytaren så hoppar mätaren upp nån millimeter men stannar kvar på tom. Testat ny mätare då jag hade en jag vet fungerar och den gör exakt likadant. Vad kan detta bero på? Någon som är duktig på givare som vill bistå med tips? Beter sig en 0-180 ohms givare på detta sätt om den går sönder?
  4. Halloj! jakten går vidare, inte huttat den perfekta båten än. skulle vilja höra om nån har nån bra åsikt om de olika mastern? det finns vad jag vet 4 olika?
  5. Nu vände det, igen. Svårt med en 8-åring. första IF:en vi tittade på var i dåligt skick intedningsmässigt. tittat på en till nu där inredningen va i topp men hade mycket att önska i övrigt. sonen älskade den! nu ska jag bara hitta rätta båten!
  6. Här har du iaf ett prisexempel: http://www.hallandsmarinservice.se/default.asp?HeadPage=419&Prislista
  7. Tack för svar! har lovat sonen att han ska få välja båt, eller rättare sagt modell. vi har kollat på en Maxi 68 och en If än så länge. jag tänkter att kända märken är bättre då det blir lättare att sälja när det väl blir dax. IF gick bort, han gillade inte bodelen alls. Och som en god far jag är håller jag mitt ord. Han har snöat in på 68:an då det var bättre utrymmen. tips på likvärdiga båtar eller ska jag helt enkelt hitta en schysst 68:a?
  8. Hej Fick köpt en båt för ca ett årsedan, med förhoppningen om att även sambon skulle uppskata livet på havet. lång historia kort, på lördag seglar båten vidare med ny ägare.. jag och ena sonen är nu då på jakt efter en mindre segelbåt och har snöat in på IF. jag gillar linjerna, att den är långkölad. utrymmet invändigt duger gott åt oss. (Haft en marieholm 26 tidigare). självklart är allmänskicket, segel och motor av vikt, men jag har försökt läsa mig till vad jag bör se upp med, har ni tips på modell specifika problem? har sett om mastbalk (hur kollar man den) samt infästningen för vanten (synliga?) mvh
  9. Jag har flera käringar ombord, men det passar nog bättre i en annan tråd. åkte i vart fall förbi erlandssons idag för att köpa en billig pwm regulator för att fortsätta felsökningen. kopplade in regulatorn enligt tips ovan utan resultat för nån dag sedan. Kollat spänning ut från regulatorn och den har alltid visat samma som på batteriet. när jag står i kön för att betala inser jag att plånboken ligger hemma.. jaja, jag drar till båten och städar istället. mäter nu igen från regulatorn och ser då till min förvåning 13,1V. DEN FUNKAR. nu blir jag dock orolig, inte varit i båten på tre dagar. All el avstängd, betyder den höga spänningen att något drar ur batteriet eller är det normalt att de laddas under hela dagen trotts att noll förbrukare är på? solcell= 50W 2*75ah batteri ett förbrukning ett start
  10. Jag funderar på om det kan vara batteriet också. Men dom är ganska nya. (Ca3år) stod i varmgarage under vintern men glömde underhållsladda under vintern, Dock fulladdade innan jag stoppade undan dom. Får se, slutar väl med att jag köper ny cell, ny regulator, nytt kablage och sen 2nya förbrukningsbatteri. Tycker ett är lite lite men skulle vara kul att hitta felet innan man slängde ut de😂
  11. Hej, jag inser att kortslutning va fel ordval och förstår reaktionen. och förvånad över 4,5A, kastade en filt över panelen och då nere på noll. Sen hurvida multimetern visar rätt eller ej är en gåta. Äldre variant från feltema!
  12. Tack Ska testa detta, den sitter så till att det är klart enklast att ansluta cell först, sen batteri. ska rycka loss alla kablar nästa gång jag är nere och se om det blir nån skilnad
  13. Med kortslutningsmätning menar jag att jag mätt i serie med en multimeter och inte med en tångampere mätare. hade bara multimetern. på pluskapeln från regulatorn, mätte över säkringshållaren menar du att man ska ansluta batteriet till regulatorn först, och sen cellen? ska det spela någon roll?
  14. Tjena har en gammal solcell och en gammal regulator (Sunwind tech 1000) 50W solcell (tror jag) tycker inte att laddningen är okej, upplever att förbeukningsbatteri ligger på mellan 12,0-12,3 (full laddat= 12,7V?) tror att ni här kan hjälpa mig med att felsöka, nedan är vad jag gjort/konstaterat: - Volt från panel till regulator vid direkt solljus= 17-19V - ut från regulator= Konstant samma som på batteriet (mätt på regulator med batteri inkopplat och sen bortkopplat mätt direkt på batteri) - 17-19V ut från regulator när batteri är bortkopplat - ”kortslutnings mätning” av ampere 4,5A när allt är inkopplat - Både röd och grön diod lyser konstant. röd diod på regulator= allt rätt kopplat, grön diod= full laddat batteri - drog ner batteriet till 12V, bort med all förbrukare och steg då till 12,3V efter 15 minuter med solcell inkopplad (grön diod lyser konstant) Funderar på om regulatorn är kass, eller är detta korrekt? Trodde laddspänning borde ligga på över 13V?
  15. Tack för svar! jag delar er uppfattning och tror att det är skönhetsfel. till hösten när båten står på land kanske man ska släppa en bult för att se om den är böjd eller iaf ej centrerad. Men misstänker att en grundstötning som skulle flytta hela kölen i sidled är något som skulle synts i kölsvinet runt/vid bultarna? kan det vara som så att det vid tillverkning monteras på bästa sätt och att de sedan spacklar/epoxi-behandlar eller vad dom nu gör med botten för att täcka skarven? isåfall kan det ju vara detta som spruckigt för tidigare ägare och bara ordnat med sika? Jaja, det är ju tätt och fint. Var ute 4-5h i ganska gungigt hav och inte en tillstymmelse till vatteninträngning via kölbultar:) tack!
×
×
  • Skapa nytt...