Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024

Henkop

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Henkop

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Skit också, missade att du hade svarat igen. Det hade nog sparat mig lite tid med sprängskisserna Jag letade upp 27, 28 och 29 och lägger snart en beställning. Tack för hjälpen!
  2. Hej på er. Nygammal motor, nya problem. Köpte på mig en motor som var lite av ett frågetecken. Var en spricka i sidan av växelhuset som jag lämnade in och fick fixat. Motorn och drevet funkar som det ska men det läcker olja ur övre propelleraxel när jag fyller på olja till växelhuset. Vad tror ni är anledningen till varför det läcker där. Hur tycker ni att jag ska gå vidare? https://youtu.be/FCDRo_tQAwY Videon visar vad som händer när jag pumpar in vatten i växelhuset. IMG_9295t.mp4
  3. Jag har tagit över en gammal Crescent 35hk från runt 70-talet och letar efter en impeller. Någon som har tips på varv eller liknande som kan tänkas ha en? (Se bifogad fil för ritning)
  4. Henkop

    Vems fel?

    Undrar bara rent juridiskt vem som bär ansvaret om en olycka inträffat. Hände i Fjällbacka. Jag och min far var ute och dörjde makrill i somras då en båt vid hög hastighet körde direkt mot oss från styrbord sida. Innan båten korsade oss stängde föraren av motorn och dök överbord. Det var ca 6 unga personer i båten och vi var väl ungefär en halvmeter från att kollidera med den. Allt hände extremt snabbt och jag tror inte ens att föraren av båten sett oss. Det kändes lite som i en budget komedifilm från 90-talet då killen i båten säkerligen försökte imponera på någon i sällskapet. Vi var ju så extremt nära deras båt så jag var ju givetvis tvungen att kommentera hur jävla idiotiskt de kört varav en av tjejerna kontrade med något av det mest puckade som jag någonsin hört "det är ju ni som kör mot oss".
  5. Här kommer lite mer bilder och lite mer info. Har har kört motorn tre gånger i vattnet än så länge, första gången körde jag på en cylinder i ca 30 minuter. Helt plötsligt gick andra cylindern igång av sig själv och jag kunde utnyttja alla 8hk. Andra gången jag var ute körde jag på två cylindrar hela vägen. Igår när jag var ute ville den inte alls och var tvungen att köra på en cylinder.
  6. Hej på er! Jag har en Mercury 8 hk som strular lite. Jag får bara gnista på ett av stiften och behöver lite tips för att felsöka. Stiften är splitter nya och jag har skiftat stift så det är inte stiften som strular. Det är heller inte tändhatten det är fel på då jag mätt med multimeter. Tusen tack för svar!
  7. Man får jucka lite med ståltråden, eller plasttråden så går det. Jag hade nog inte plockat isär motorn för att lösa det. Testa först att spola rent med vatten, greja med stål/plasttråd och blås försiktigt med tryckluft. Är det inte det (och du har ny impeller) så är du i samma sits som jag.
  8. Hej igen! Nu har jag spolat igen och försökt att jag i princip allt jag kan. Fortfarande ingen stråle. Kan det vara fel på termostaten? Går det att ta ur den och försöka igen?
  9. Kruxet är att den enbart är körd i insjöar samt att jag redan (som jag skrev) har rensat med både plast- och ståltråd. På min motor finns det två hål bredvid varandra. Ett runt och ett avlångt, är det någon skillnad mellan dem?
  10. Hej alla! Jag har en Yamaha 6hk 87- som strular. När jag testade motorn för några veckor sedan märkte jag att det inte kom något vatten ur skvallerhålet. "Det är impellern då" tänkte jag och köpte snabbt en ny från Yamaha center. Gjorde exakt som man skulle för att få ihop allt igen, krysskilen sitter på plats, alla skruvar och pumphus infettat och på plats. Satte ihop motorn och testkörde. - fortfarande inget vatten från skvallerhålet. Därefter har jag testat att spola från båda håll (i hålet och in i impellerröret) vattnet kommer då ut ur propellern och är varmt vilket jag "tror" skulle kunna indikera att iallafall någonting kyls, eller? Jag har testat att köra in en plasttråd från en grästrimmer och därefter ståltråd (har ingen gummislang på min motor). Har också kollat luckan som sitter bak på motorn (till höger om toplocket vid tändstiften) och kollat så att det inte sitter något där. Jag har kollat i princip alla youtubeklipp om impeller och läst galet mycket på maringuiden och övriga forum utan någon lycka. Vad är nästa steg? Tacksam om någon kunde tipsa..
  11. Hej alla! Är i full gång med att göra mitt första impellerbyte, skruvade isär allt och plockade ut den gamla impellern. Nu undrar jag, var får jag tag på en ny? Jag har en kortriggad Yamaha 6HK från 1987.
×
×
  • Skapa nytt...