

bornagain
Medlemmar-
Innehålls Antal
16 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm bornagain
-
Placering
Kadett
-
Efter att ha studerat de få foton och uppgifter som finns och vår båt, så är jag i princip övertygad om att det är en Essi sport. Tillverkad i Skagersvik på Skagersviks industrier i Gullspångs kommun. Lite kul då jag bor 2 mil där ifrån! Tog kontakt med hembygdsföreningen där om de har mer uppgifter. De hade ingen aning om denna båttillverkning. Men de vart väldigt intresserade så vi får nog besök en dag.
-
Gammal tråd men tar upp den igen. Har du fått bekräftat att det är en Essi sport? Ser onekligen ut som en sån. Jag o en kompis har fått tag i en som mycket troligt är en Essi sport. Tillverkad i Skagersvik på Skagersviks industrier i Gullspångs kommun. Jag bor ca: 2 mil från Skagersvik så detta är extra roligt! Bifogar ett foto på objektet Tog kontakt med hembygdsföreningen där om de har mer uppgifter. De hade ingen aning om denna båttillverkning. Men de vart väldigt intresserade så vi får nog besök en dag.
-
Nej ingen selco då jag har god koll på dem. Fått flera förslag då jag la ut den på facebook. Men alla är fel. Jofa, Selco, Flugan men icke. Bifogar ett foto på en som ser väldigt lik ut denna, men inga uppgifter om vad det är.
-
En kompis har fått detta objekt, men vi vet inte vad det är. Fibå? drygt 4m. Ingen typskylt. Någon som vet?
-
Hej. Jag vet egentligen inte än hur motorn mår. Men det har spikat i undre cylindern. Kan bero på för snål bränsle/luft blandning. Med lite tur så kanske det klarar sig med ny kolv o nya ringar. Jag ska plocka loss toppen och kolla hur cylinderloppen ser ut. Kompressionen ligger på 120psi på båda. Vad ska det vara? Delar finns.Jag har kollat upp lite priser via nätet i England, o det är riktigt humana priser trots fraktkostnad.
-
Hej. Startar en ny tråd om min Yamaha 55 AE som verkar ha skurit. Tänkte nu då renovera den med delar från Mariner för det ska tydligen vara samma motor och mycket billigare delar?? Någon som vet hur det ligger till? Tex Nya kolvar. Borrningen är 82mm som orginal. Är det samma kolvar på Mariner? Reservdelsnummret till Yamaha´s kolvar: 670-11631-01. Detta nummer förekommer på fler modeller, men de tre första siffrorna skiljer. Tex: 688-11631. Skiljer det något på dessa kolvar? Diametern är den samma, men längd odyligt då? Finns det någon riktig nörd på detta forum? Någon som har renoverat en Yamaha 55 AE som vill dela med sig av sina erfarenheter? Denna är från -77.
-
Tyvärr verkar motorn skuren....... Någon som har har erfarenhet av att renovera en sån motor, som vill dela med sig lite tips?
-
Tändförställningen verkar fungera som den ska. Är inne på tjuvluft??
-
Glömde att kolla tändförställningen, men har kollat kompressionen. 80 PSI på båda. Har för mig att det är korrekt? Mätt tändspolarna, korrekt. Har mätt triggerspolarna, korrekt. Har kollat munstycket i den förgasare man kommer åt, rent. Dränerat flottör huset i samma förgasare, såg fint ut det som kom ut. Bränslefiltret rent. Ska prata med dem på min Yamaha-verkstad imorgon så får vi se vad de säger. Till och med dränerat ur en del bränsle ur soppatanken, såg bra ut det med. Jag har inte provstartat än, det får vänta till imorgon.
-
Ok. Räcker det med att den snurrar på startmotorn för att kunna se om tändförställningen går tillbaka?
-
Hej. Det elektriska är inget problem för mig. Ja Jag har läst att cdi-boxen är lite känslig. Men vill först utesluta allt annat innan jag börjar byta delar. Jag har kikat lite på motorn nu, och jag tycker att tändförställningen inte går tillbaka riktigt när gaspådraget står i tomgångsläge. Fast det kanske det inte ska? Jag har läst det du länkade till, men det beskriver inte riktigt mitt problem. Jag ska ändå mäta det som står beskrivet i felsökningstexten.