Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025

Yamarin5220

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Yamarin5220

  • Placering
    Kadett
  1. Fullt av grön avlagring i flottörhuset och på flottören på 4,e cylinderns förgasare så det blir att plocka isär alla o rengöra och hoppas på det bästa!
  2. Den verkar gå ojämnt även när jag slår i växel och varvar upp den så frågan är om det sitter i tomgångsmunstycket..? Var rekommenderar ni att man handlar verkstadshandbok med sprängskiss på förgasaren? eller finns det något på nätet?
  3. Tack för supporten! Skiftat tändspolar, fortfarande ojämn tomgång som inte påverkas om jag lossar tändkabeln från tändstiftet på 4,e cylindern. Lossar jag även/samtidigt tändkabeln till stiftet på 1,a cylindern stannar motorn. (Förmodligen för att den då bara går på två cylindrar). Har skiftat tändkablar mellan cylindrarna men motorns gång påverkas fortfarande inte när jag lossar 4:ans tändkabel från stiftet. Har tömt flottörhuset på 4,e förgasaren flera gånger. När jag då startar motorn (utan att pumpa fram bränsle) borde det påverka motorns gång till att börja med innan förgasaren är fylld igen, men den går lika ojämt som tidigare direkt från start. Borde väl tyda på att förgasaren inte ger bränsle till cylindern. Bränslet kommer i alla fall fram till flottörhuset eftersom det är påfyllt nästa gång jag lossar dräneringsskruven. Har lossat tändkabeln med stift från 4,e cylindern och jordat. Ser då att gnistan hoppar mellan elektroderna på stiftet. Inget bergsäkert test men det finns gnista fram till stiftet i alla fall! Tändstiften är nya och ser bra ut (vita). Inget av dem är blött. Problemet med ojämn gång fanns med de gamla stiften också. Kompprovet visar inget alarmerande. Motorn har ju bara gått 100 timmar... 1:an=130 2:an=155 3:an=165 4:an=160 Har inga instrument för uppmätningarna du föreslog men vad tror du? Min känsla är att soppan inte kommer fram från flottörhuset och in i cylindern på 4;an...(?)
  4. Har en Yamaha F80 4-takt från 2001 som gått knappt 100 timmar. Helt plötsligt börjar den gå ojämnt och slött. Rycker jag bort tändkabeln på 4;e cylindern påverkas inte motorn, på de övriga stannar motorn när jag rycker tändkabeln. Känner att jag får stötar från tändkabeln så gnista verkar den få. Antar att den inte får bränsle till 4;e cylindern (?). Har blåst i slangarna fram till efter bränslepumpen och då kommer det luft så det sitter nog inget i slangarna. Har dragit en extern bränsleslang från dunk fram till interna bränslefiltret för att utesluta stopp i tanken och bränslefilter/slangar. Någon som haft liknande problem? Misstänker att felet sitter i förgasaren eller...?
  5. Har en Yamaha F80 från 2002 som har gått 95 timmar med samma kamrem. I serviceschemat står det 1000 timmar eller 5 år. Nu har jag läst på utländskt forum att Yamaha har tagit bort 5 år och bara har byte efter tusen timmar men med inspektion av kamrem varje service.* Någon som vet om denna ändring gäller retroaktivt för då skulle jag inte behöva byta än? Kamremmen ser ju ut som ny. * Är det krångligt att byta och behövs det några specialverktyg? Jag är en ganska erfaren bilmek så skruva kan jag.
×
×
  • Skapa nytt...