Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024

rilloo

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    49
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om rilloo

  • Placering
    Fänrik
  1. Hallå. HIttar jäkligt lite info om mitt problem på google. Provar här. Det är en 1980s suzuki 25 hk. Startmotorn vrider svänghjulet medsols, direkt den startar så vänder svänghjulet håll. Impellern kyler alltså inte då. Magnapullen går också medsols så det är säkert att den ska gå medsols. Har ändrat position på tändplattan och försökt hitta nån annan inställning och har fått den att gå några gånger rätt håll. Då kyler impellern men den går såklart som en påse nötter. Har kommit fram till att tändinställningen måste ha varit i princip på rätt ställe från början för jag fick den att gå då jag vred tändplattan medsols. Kollade med en tändningslampa från biltema och såg att jag låg fel. Men för att komma rätt måste jag justera tändplattan motsols till vad jag uppskattar är ursprungsinställningen och om jag gör det så vänder motorn håll och går baklänges...Jag tror inte min nya impeller mår bra av att vända håll hit å dit. Vad fan kan det vara tack för hjälp. video-1622491492.mp4
  2. Mercury 75 3 cylindrig motor utombordare. Började med att jag satt och trollade i typ 30 plusgrader. Tjuv dog. Var bara starta om, sen tjuvdog igen efter 3 minuter.. Då startade den inte direkt. Vevade upp spöna och då starta den direkt. Provade igen att fiska och den dör efter ett par minuter. Vevar upp och den startar igen. Ger då upp fiskandet och ligger 3/4 gas hemåt. efter 2 min typ så klipper den tändning helt och bara dör. Får då ej igång den på 10 minuter.. Inte ett liv. Ringer bärgning och när han kommer mig mig efter 10 min till ungefär så startar båten igen efter 20 min stillestånd. Kan köra hem normal gång på motorn dom 3 minuterna jag hade hem.. Har kört flera timmar med motor i svalare väder och alltid fungerar. Är det något som överhettas i tändsystemet eller vad tror ni? Vågar mig inte ut på sjön igen såhär (bränslepumlan är stenhård) så jag ute sluter bränsle eftersom den dör så tvärt och går så bra när den väl går. Tack för tips!!
  3. Okej, söker vidare och anser i nuläget att denna är ok. Tack!!
  4. Hej, jag ändrade till lägsta inställningen, och det var 200. Fick då ut värdet 0.06... Alltså 6 ohm? Borde spolen vara ok då? Tack
  5. Mellan flatstift 0 ohm, den börjar lite högre typ 0.02 men stegar ner till 0 inom en sekund, vet inte om de säger något. Mellan tändkabelutgångar 1 och 2. 2,82 Mellan tändkabeutg. 1 och flatsift röd inget utslag Mellan tändkabeutg. 1 och flatsift inget utslag Mellan tändkabeutg. 2 och flatsift röd inget utslag Mellan tändkabeutg. 2 och flatsift inget utslag Jag har inställningen 20k på mätaren när jag fick fram dessa värden.
  6. Det jag läst mig till är att, man måste jorda båda tändstiften för att få dom å gnista. dom kan alltså inte gnista en å en. vilket betyder att det är en spole ?? Går det andra översättas till svenska? rödmarkeringen gjorde jag själv så jag vet vilket flatstift som ska vart. alltså, vilket värde ska jag ha mellan flatstiften ? jag får 0 ohm. Tack.
  7. Hej , har en polaris virage 700 kina kopia som saknar gnista. Har tagit lös tändspolen men fattar inte hur jag ska se att den funkar eller inte.. Hursomhelst, jag har mätt på dom nedre hålen (alltså tändkabel hålen) i läget ohm 20k, och får utslag med multimetern. Mätte även dom övre stiften som kommer från cdibox och den får utslag men visar 0.0 ohm, i vilket än läge jag väljer. Betyder det att den funkar eller inte ?? Tack.
  8. jag tänkte jag måste lös med allt för att försöka rengöra grundligt alla leder, och då ser jag ungefär i mitten på strecket du ritade "gasvajern", så satt det en "ståltrådsfjäder" lindad 3 varv runt axeln och in i olika hål. Den var slapp vid "tomgång" så det jag gjorde var att jag knipsade fjädern 1 cm ungefär, lyckades bocka om den och få in den i rätt hål igen och nu jävlar går gasen tillbaka (Y).. ca 4 timmar senare... :@ Tack för visat intresse iallafall!! PS: klomanicken är till för att om du har tomgång kan jag endast gasa ungefär halv gas.. på backen kan jag endast gasa lite, och på framåt så kan jag gasa fullt.
  9. Hej, köpte denna motor inkl reservmotor. Någon smart person som kan räkna ut varför gasen inte åker tillbaka? Kör jag såhär så har jag ju gashäng hela tiden 😅 Det som också är konstigt är att jag har en reservdelsmotor, och på den motorn gör den samma sak..:S måste manuellt dra tillbaka gasen. Har tänkt på försöka modda dit nån returfjäder som gör att den fjädrar tillbaka men hittar ingen bra lösning..känns ju som att de ska funka som dom har byggt den ,är det nått jag missat eller som saknas kanske?? Tack /Rickard
  10. Uppdaterar att det läkte i packboxen närmast drivknuten, hela bälgen var fylld i olja och det rann väl ner genom någon kanal och ut. Bytt packboxen och nu är det fixat!
  11. Jag har trycktestat båda delarna och det är uppre delen det läker i. 0.5 kg far ut på ca 2-3 sekunder så det är rejält läckage. samma när jag provade när allt var ihopsatt. Hör att det är mitt i nånstans det läker ut luft. nån som vet vad det kan vara? jag får väl försöka skruva isär dreven å de där..
  12. Hej! Läcker även ur ett litet dräneringshål längst fram på drevet, Hade mestadels vatten i drevet såg jag då jag bytte oljan... alltså har vintern förstört nånting.. för den läckte då inget synligt utvändigt i somras. Tog ner nedredelen av drevet och ser att vattenröret har det runnit olja genom uppifrån.. och ner i impellerhuset och sen dränerats ut därifrån.. Upptill.. vad kan ha hänt där ??oljan smiter tydligen genom till kylningsröret. Ut med dreven uppifrån kändes riskabelt :S och locket på bild, kan det finnas nåt bakom där som jag kan ersätta? vill inte lossa något i onödan! tack för tips!!
  13. Tack för utförlig hittad tråd. Efter mycket läsande inser jag att jag följer tipset någon skrev i tråden om att döda motorn på knappen på motorn istället. för att slippa försöka koppla ihop alla andra kablar i ett tändningslås som inte ens är rätt. Tack!
×
×
  • Skapa nytt...