NimbNovan
Medlemmar-
Innehålls Antal
47 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
2 NeutralOm NimbNovan
-
Placering
Fänrik
-
Hej, Är det någon som vet hur stor volym färskvattensystemet på en KAD43 har? Jag tycker att jag har letat i de vanliga dokumenten men har inte hittat någon siffra.
-
Hej Jag tänkte byta kylslangen mellan sjövattenfiltret och oljekylaren på min KAD43:a. Jag har tagit bort alla remmar och konsolerna för spänning av kompressorremmen och vattenpumpsremmen, men det är fortfarande rätt svårt att komma åt slangklämman vid oljekylaren. Genom att demontera kompressorn (vid bult 2 och 23 i bifogad bild och länk) skulle det vara lättare att se och komma åt men eftersom kompressorn är fast kopplad till luftintag via ljuddämparen (17 i bild och länk) vet jag inte riktigt hur jag ska gå till väga. Jag skulle kunna lossa "förbindingsröret" (15) men det verkar ligga någon packning där som inte är med på bilden, så jag tvekar lite. Någon som kan ge mig råd om hur man gör bäst? Antagligen samma förfarande som när man servar oljekylare och värmeväxlare vilket kanske inte vore fel när man ändå håller på. Trevlig helg! http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7738870-25-3427.aspx
-
NimbNovan började följa Volvo Penta KAD 300, KAD43 - byta kylslang, Dränera vattenavskiljare och och 7 andra
-
Jag har nog kommit undan med att fylla på med diesel i filterkoppen vid något tillfälle men brukar lufta om jag gjort rent hela alltet. Om man kopplar en slang till underdelen av skruven och suger ut vattnet borde man väl dra in ny diesel och på så sätt slippa lufta? Funderar på om man kan sätta dit en slangstump som man pluggar i andra änden (och låter sitta kvar), och låta kranen stå löst åtskruvad så att eventuellt läckage hamnar i slangen men stoppas av pluggen. På så sätt skulle man lättare kunna öppna den nedre skruven med handkraft och koppla på en spruta och suga ut vatten.
-
Det stämmer att det är en sådan. Jag har en likadan men har aldrig lyckats öppna den nedre skruven utan polygrip eller liknande för att tappa av vattnet. Har man dessutom slagg eller liknande täpps den lätt igen. Jag brukar öppna den övre skruven men den måste dras åt ordentligt för att inte läcka. Därför börjar den bli sliten av glidande skiftnycklar. En ny orginalskruv kostar 700:-, vilket känns dyrt. Jag skulle vilja ha en enkel tålig skruv. Är det kanske någon på forumet som hittat alternativ?
-
Hej, Skulle byta olja i kompressorn på min KAD43 och det verkade vara vatten i oljan jag tappade ut. Jag har inte upptäckt något konstigt när jag kört. Någon som vet vad det kan komma av och vad jag bör göra?
-
För egen del tycker jag att det är ganska stor poäng i att behålla orginalinstrumentet som visar timmar sedan starten. Det var en glad nyhet för mig att det går att byta bara displayen genom att köpa en ny här. Verkar dessutom vara lätt att montera. Antar att Elfa-varianten fungerar på liknande sätt men lite nyfiken på hur den monteras i instrumentet. Bigfish68, hur gjorde du?
- 9 svar
-
- 2
-
Ny givare löste problemet.
-
Nej, det är inte för sent. Tack för tipset! Tänkte försöka ta det över vinteruppehållet. Nova26, menar du att du fick detaljerade mallar över var bågar och fästen skulle skruvas fast? Antar att det ska till nya fästen på ett antal olika ställen. Lösa sidor och gavel är väl bra som WAndK skriver.
-
Jag har 40a på bilden. Jag har även plastbrickan 46 men inte distansringen 45. Antar att jag har en större kona. För mig har tryckbrickan liksom fastnat i den yttre propellern och följt med den ut. Tog ett tag innan jag insåg att den var separat. Kan vara värt att kolla.
-
På den här skissen ser man rätt bra vilka delar som ska dit. Tror det är rätt för ditt drev men dubbelkolla. http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7744470-44-7336.aspx
-
Ja, vad man gör med dieseln får ju var och en bedöma. Jag tyckte det jag pumpade ut såg så rent ut och fritt från vatten så jag valde att använda den igen. Hittills har jag inte fått ångra det. Det ska sägas att en rensning redan gjorts tidigare där bottensatsen sögs bort och att jag inte pumpade över allt till oljefatet utan slängde det sista litrarna. Hälde även en rejäl dos bakteriedödare i fatet. Det finns ju förstås inga garantier för att dieseln man köper på macken är bakteriefritt heller. Tvärtom kanske man ska utgå ifrån att det finns lite varstans. Jag upptäckte att det saknades en packning vid tanklocket som kanske lett till vatten i tanken och tillväxt. Jag räknar med att få öppna och kolla och kanske rengöra tanken med några års mellanrum. Vattenfiltret ger väl en indikation om när det är dags. Motorstopp vill jag undvika framöver. Lyckligtvis är min tank lätt att komma åt.
-
Jag drabbades förra året av ett motorstopp som berodde på dieselbakterier. Det började med att bottensatsen sögs ur tanken. Det räckte gott för resten av säsongen. Sen gjorde jag rent tanken ordentligt över vintern. Pumpade över dieseln i ett oljefat och gjorde rent tanken så gott det gick med borste och tvål och vatten. Det var ju svårt att ny förbi skvalpplåtarna men jag spolade med slangen. Lät det torka ordentligt innan jag pumpade tillbaka dieseln. Tror jag körde hårtork på slutet. Båda gångerna pumpade jag genom vattenfiltret för att inte få tillbaka massa skit. Passade även på att byta bränsleslangarna. Det behöver man nog inte men de bör rengöras. Man kan tillsätta Grotamar eller liknande för att förhindra tillväxt men det tar nog inte bort det som redan bildats.
-
Har för framtiden letat lite efter andra leverantörer av den "nya" typens spännrullar och hittat att samma rullar sitter i Saab 9-5 3.0 TiD och ett antal Scania maskiner. Hittade de rullar som var med i VP-kitet för halva priset här och från annan tillverkare för en femtedel av priset här. Köper nog de billigare och lägger i båtens egen första-hjälpen-låda tillsammans med remmar, biltema impeller, etc.
-
Det ligger en gästhamn där, Wasahamnen.se. Kanske var där den låg.