![](https://www.maringuiden.se/forum/uploads/set_resources_5/84c1e40ea0e759e3f1505eb1788ddf3c_pattern.png)
![](https://www.maringuiden.se/forum/uploads/set_resources_5/84c1e40ea0e759e3f1505eb1788ddf3c_default_photo.png)
vagabond303
Medlemmar-
Innehålls Antal
5 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm vagabond303
-
Placering
Kadett
-
Tack för alla bra och informativa svar =) Den båt jag är lite sugen på är en Magnifik Midget. Nu vet jag inte hur pass stark rigg den har, men en investering på den fronten kanske vore en bra idé? Tror också att erfarenhet är den viktigaste säkerhetsaspekten vid långsegling, men för att få erfarenhet måste man ju också långsegla Känns ändå som att ni övertygat mig om att mast(och åtminstone nödsegel)är att föredra. Får väl leva med att riggen skuggar solcellerna en aning. Mitt säkerhetstänk är: det kan hända och båten måste klara det. Kanske har jag läst för många skräckhistorier, men det verkar mer regel än undantag att riggen havererar vid en kappsejsning, och därmed äventyrar skrovet/besättningen. Enligt vad jag läst (Hårt väder till havs-Peter Bruce) så kan det räcka med en 3 meter hög/brytande våg för att slå runt en normalstor fritidssegelbåt. Sätter inte upp några bestämda destinationer som jag måste nå, det är livsstilen som är målet. Men Australien lockar lite. Nej jag har ingen aversion mot seglarmänniskor, även om det finns en del snobberi Finns mycket skönt folk på sjön. Dock verkar det finnas gott om kunskaps ivrare som tar varje tillfälle i akt att kapa drömmarna för oss som är nybörjare, eller vi som har svårt för teori och därför är hänvisad till learning by doing. Lite trist, men det finns ju energitjuvar inom alla områden. Nu säger jag inte att ni som svarat är såna, tvärtom =) En katamaran är såklart kanske den optimala båttypen om man som mig vill köra med elmotor. Men katamaran brukar dom mer eller mindre varna för i seglarböcker, ifall man skall ut på dom stora haven. I så fall kanske en katamaran utan rigg vore en slags kompromiss? Lägre tyngdpunkt, stor plats för solceller, lättdrivet. Har nog en perfektionistisk ådra som kan flumma ut i lite udda ideér. Det bästa vore kanske att göra en hyfsat ordinär långsegling, skaffa den där erfarenheten, och sedan möjligtvis hänge sig åt alternativa metoder
-
På senare tid har jag funderat på att köpa en långkölad segelbåt och använda den som motorbåt. Mest ur säkerhetssynpunkt. Jag skulle då köra utan rigg och montera så många solpaneler som jag kan få plats med. Min fundering är hur en segelbåt utan rigg och segel beter sig i grov sjö/hård vind? Vissa menar att en segelbåt med rigg gungar mindre än en utan. Borde inte effekten jämna ut sig, då man slipper riggens pendling/momentum? Dessutom är jag fundersam till hur kölen påverkas i längden. Om det verkligen är så att båten gungar mer i vågorna hur påverkar det då kölens fästen? Blir materialutmattningen större på bultar mm? Om båten slår runt, kommer den då att räta upp sig för snabbt, och därmed orsaka risk för både skador på köl och passagerare? Jag siktar på att åka långt. Men efter att ha läst en del skrämmande historier så har jag förstått att en segelbåts rigg är bland det farligaste ombord. Vore intressant att höra vad ni som har kunskap/erfarenhet om detta har att säga?
-
Ja jag ska segla till Australien. Båten måste inte vara trailerbar, men jag har funderingar på att dra upp båten i USA och frakta den över land(Campa). Vet inte om TES 550 är ett lämpligt alternativ, det är därför jag frågar. Mina seglingserfarenheter är extremt få. Vilken båt skulle du välja
-
Diggar Yrvind, men prissättningen på hans Paradox-kopia är en skymf mot den livsstil/filosofi som han själv är posterboy för =P Yrvind säljer hellre sin båt till nån rik trofe-samlare, än en ung vagabond som kan föra hans legacy vidare =(
-
Hej! Jag ämnar ta mig med båt till australien, och har således hamnat i dilemmat kring valet av en säker båt. Har precis börjat bli varse om CE märkningar. Jag har kollat in en TES 550 Master som ett alternativ som skulle passa mina behov, då jag gärna vill ha en båt som går att traila. Den är relativt kort, svårsänkbar, självrätande, har höga fribord, snabblänsande sittbrunn, men är trots det bara C-klassad. Samtidigt hittar jag tunga motorkryssare med stora fönster som klassas B. Upplever det som att enbart större/tyngre båtar klassas högre än C. Är det en tendens eller har jag missuppfattat det hela? Vilka kriterier gäller när man bedömer hur en båt skall klassas? Är CE klassningen verkligen en bra indikator att använda vid letandet av en säker båt? Förstår att det är svårt att bedömma hur säker en båt är. Men det vore hjälpsamt med input om vad ni erfarna därute skulle rekommendera att se efter när man söker en båt för långsegling. Kollar man bland långseglar-litteraturen så får man en känsla av att valet av båt inte har så väldigt stor betydelse, utan att utrustning och omdöme är de viktigaste faktorerna. Håller ni med/inte med? /HH