Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024

swedspec

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om swedspec

  • Placering
    Kadett
  1. Jo, den biten har jag koll på själv. Men båten har ju även växt 3 dm mellan modellerna och hur påverkar det ex.vis kabinen? Har det gett mer utrymme vid bäddning? Vi har tänkt oss kunna sova 2vuxna och 2 barn/tonåring enstaka nätter och om då 7200 har bredare bädd så är det ett stort plus. Det djupare V-skrovet, har det påverkat förbrukningen? Jag hittar inga uppgifter gällande 7000.
  2. Någon som har erfarenhet av dessa båtar. Skillnader? För och nackdelar? Jag har börjat leta ny båt och har efter att ha provat en TG6500 fastnat lite för dessa. 6500 är dock i minsta laget varför jag kikar lite uppåt. Tittar man begagnat så skiljer en hel del i pris mellan 7000 och 7200, givetvis av förklarliga skäl på ålder etc etc. Men vad skiljer båtarna åt mer ur ren praktisk synpunkt, åkcomfort, bäddning m.m
  3. Är det Johnson du ska ha sprängskissen på så hittar du den här http://epc.brp.com/SiteMods/BRP_Public/BRP_Public_Login.aspx?ReturnUrl=%2fIndex.aspx du behöver dock veta årsmodell och motorbeteckning. Vet du inte det så står modellbeteckningen på motorn om du lyfter av kåpan. Antingen finns en lite märkskylt eller så står det stämplat på en rund blank plugg i storlek med en enkrona Det borde rimligen stå J25xxxxxx där xxxxxx är en bokstavskombination
  4. enkelt sätt att kolla upp om kablarna är för klena är helt enkelt att mäta batterispänningen samtidigt som du kör startmotorn. sjunker spänningen för mycket så måste du fixa kablarna.
  5. Johnson 50VRO -87 model J50BELCUD http://epc.brp.com/Index.aspx?lang=E&s1=e39fb232-7dd4-41c8-a09f-e8b1f6efabd6 Har som jag skrev i en tidigare tråd vattenläckage in i cylindrarna. Det kommer vid varv över 2-2500 rpm. Topplockspackning bytt. Problemet verkar succesivt kommit under ett par års tid då motorn gått sämre och sämre. Jag har tagit av nedre delan av riggen och kunnat konstatera att impellerhuset är sprucket och läcker. Packningen (nr 47 i gearcase) läcker som ett såll. Men enligt Marinhallen i Lista är det inte tillräckligt för att kunna trycka upp vatten i cylindrarna. För att kunna felsöka vidare vill jag lyfta upp powerhead ur den undre motorkåpan för att exempelvis kunna plocka bort vattenpassagen (nr 27 i cylinder och crankcase) för. Som det är monterat ligger de nedre monteringsbultarna nästa dikt an mot motorkåpan och går inte att demontera utan att kåpan är borta. Jag vill även kunna felsöka blocket mot eventuella sprickor. Finns någon annan teori tages tips och råd gärna emot
  6. Guestsson, det jag frågade om i mitt andra inlägg i tråden med andra ord?
  7. Rev toppen och bytte topplockspackning och motorn gick som en klocka på låga varv. Vid höga varv kom vattnet igen.... Har klyvit riggen och hittat en spricka i impellerhuser. Frågan är: kan enspricka vara tillräckligt för att trycka vatten ända upp till avgasutloppet i cylindern? Vattnet kommer viid höga varv ,sänker jag varvet eller kör på tomgång kommer inget vatten.
  8. Kan det läcka in från vattenpassagen på högersida av blocket? har inte lyft loss den någon gång så jag vet inte vad som gömmer sig bakom
  9. Har haft problem med en Johnson 50 VRO -86:a som har gått lite illa. Tänkte ta tjuren vid hornen och fixa problemet. Innan sjösättning så rev jag ner förgasarna och gjorde rent dom från smuts och trodde att problemet var löst. Felet kvarstod dock och felsökning fortsatte. Av en ren slump så startade jag motorn på en cylinder och ett tändstift borttaget. Motorn gick utan problem på en cylinder men till min stora förvåning stod en kvast av vatten i dimform ur den öppna cylindern. På bara någon minut så är min bedömning att det var någon deciliter som kom ur. frågan är, vilket är sannolikaste inträngningen? Topplockspackningen? Sen efter den vad är troligaste ordningen? Kan det komma via impellern? Spricka i gods? Tacksam för råd innan jag river...
×
×
  • Skapa nytt...