Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025

skallagrimson

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om skallagrimson

  • Placering
    Kadett
  1. Jag och 3 kompisar brukar segla en fre-sö varje sommar. Båten har tidigare legat i Saltsjö-baden men denna sommar ligger båten i Mälaren. Vi kommer att utgå från Stäkets motorbåtssällskap i stäketkanalen (Kallhäll, Järfälla) och tänkte röra oss norrut. Är det någon som känner till dessa vatten och kan tipsa om fina platser? Det vi söker är vackra, avskilda naturhamnar där man kan grilla på någon klippa. Mvh Elias
  2. Tack så mycket för alla svar! Igår tömde jag tanken och fyllde den med ny bensin och testade att starta motorn med tanklocket halvöppet. Den startade fint och jag var ute på fisketur. När jag skulle hem startade motorn men den dog så fort varvtalet var lågt. Jag gasade up den på tomgång ganska länge och körde sen hem på hög gas. Så fort varvtalet sjönk ville den lägga av. Jag ska köpa ny bränsleslang och tank med luftventil. Jag ska även försöka rensa/byta bränslefiltret, jag antar att det sitter där bränsleslangen ansluter till motorn? Hoppas att det ska funka bättre sen. Tack för alla tips!
  3. Nej, jag har ju sett att det brukar finnas en luftventil på tanklocket som ska öppnas. På min tank finns ingen luftventil varken på locket eller någon annanstans. Kan det vara felet? Ska tanklocket kanske vara i halvöppet läge?
  4. Tack för svaret! Det var endast en liten skvätt kvar i tanken och jag fyllde på med färsk bensin. Tyvärr vet jag inte riktigt hur jag ska göra det du säger. Filtret - Är det ett filter för bensinen eller ett oljefilter du menar då? Jag har ändå kört ca 1 timme med motorn innan den dog, kan det vara vatten från den gamla bensinen som finns kvar i filtret efter det? Jag har tömt tanken och tänkte fylla den på nytt och testa ikväll. Sista skvätten är svår att få ut, spelar det någon roll eller kan gammalt vatten ligga kvar då?
  5. Hej Jag är nyreggad här och även nybliven ägare till min första båt, en Jofa winth 485 HT. Jag kan absolut ingenting om båtar eller motorer men hoppas att jag ska lära mig en del framöver. Jag har några frågor som jag hoppas att någon vänlig själ kan hjälpa mig att få svar på. Jag köpte båten för 2 år sedan och båten har stått 2 vintrar men nu har jag fått en båtplats och har sjösatt och provåkt henne. Tyvärr fick jag motorstopp igår och fick bogseras sista biten till båtklubben. Jag har absolut ingen aning om vad felet är och undrar vad jag skall undersöka eller göra på egen hand innan jag kopplar in ett proffs. Info: Motorn är en 2-takts Evinrude från -89 och den har som sagt stått 2 vintrar. 1.a vintern gjorde jag ingenting med motorn. 2:a vintern bytte jag växelhusolja och sprayade motorn med konserveringsspray. Motorn har elstart och den gick igång relativt lätt med hjälp av choken. Under andra åkturen körde jag på lägsta gas och motorn segade ihop och dog. Jag kunde inte få liv i den. Det var väldigt lite bensin kvar i tanken, ca 2 l men det kändes som pumpblåsan på bränsleslangen var full så det borde funnits bränsletillförsel. Kan det vara att motorn helt enkelt behöver en service, typ nytt tändstift och oljefilter? Finns det något jag kan prova eller titta på eller bör jag lämna in det till en verkstad? En annan sak jag undrar över är hur båten rör sig i vattnet. Vid låga hastigheter vobblar båten och jag måste hela tiden parera med ratten. Vad kan det bero på? Tacksam för svar... Mvh Elias
×
×
  • Skapa nytt...