Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025

GunnarW

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om GunnarW

  • Placering
    Kadett
  1. Det blir nog inköp av en ny brytare imorgon. Är felet ändå kvar så är i alla fall den utesluten.
  2. Har just testat med extrabatteri och kablar utan att det hjälpte men märkte att 2an är totaldöd på huvudströmbrytaren. Det är lite pillrigt att fästa startkabel direkt på startmotorn utan att riskera kortslutning så jag har inte provat att koppla förbi huvudströmbrytaren. En trolig slutsats är väl att strömbrytaren har börjat ge upp och leder strömmen dåligt. Eller......?
  3. Hej! Har en Mercruiser 4,3 där startmotorn bara hackar när jag vrider på tändningen. Tog bort startmotorn och testade hos en båtel-firma. Dom konstaterade att motorn var helt ok. Åkte hem och monterade tillbaka den och gick igenom batteripolerna och kabelanslutningar. Men felet är kvar. Nåonstans tycks det vara spänningsbrist fram till startmotorn eftersom den vill men inte greppar tag motorkransen. Har tre välladdade batterier. Nån som har tips? Är det spänningen från tändningslåset eller batteriet som krånglar
  4. Hej igen! Det var inte termostaten. Nu har jag legat med huvet ner i motorn så mycket att jag börjar begripa allt ni tipsat om. Jag lossade bland annat slangen mellan värmeväxlaren och vattenpumpen, där rann det ut glykolvatten vilket väl borde betyda att inget sjövatten pumpats in sedan jag gjorde vinterkonserveringen. Det finns ju en vattenpump på motorn alltså borde väl inte impellern på drevet ha med denna sjövattenkrets att göra? En av er tipsade om stopp i växlaren, börjar inte det bli alltmer troligt?
  5. Tack igen! Jag skall testa med termostaten så får ja återkomma.....fast helst inte.
  6. Som du skriver så r det separata kylsystem, drevet sjövatten och motorn ett slutet sötvattenssystem? Verkar troligt med termostaten. Kan väl vara sannolikt att den kärvar efter en vinter ute. I höstas fanns inget problem vilket kanske skulle synts om olika kanaler börjat täppas igen.
  7. Stort tack Thomas, det ger mig en början att felsöka.
  8. Har en Mercruiser 4,3 där impellern är bytt för ca 25 timmars gångtid sedan. När jag varmkörde den på land märkte jag en liten temperaturhöjning vilket blev bekräftat när jag sjösatte den. Enligt min logik så borde det inte vara impellern. Nån som har nåt tips? Kärvande termostat Ursäkta en okunnig. Googlade på vattenpumpar och såg att det sitter nåt impellerliknande även i den, d.v.s för sötvatten. Den jag vet är bytt är den i drevet Alpha one.
×
×
  • Skapa nytt...