Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025

Eliaspappa

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    20
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Eliaspappa

  • Placering
    Kadett
  1. Jag vill hitta nån guru som kan drev som skruvar likt drevman så fler tips mottages mer än gärna.
  2. Behöver tips vart jag kan lämna in mitt mercruiser drev för genomgång i Stockholms området. Drevman verkar inte finnas kvar och värmdö motorteknik vet jag redan om.
  3. Eliaspappa

    El fråga

    Har två batterie kopplat till switch. Förra ägaren har även installerat strömbrytare även fast switchen finns. Tänkte ta tag i detta och få lite ordning Har två batterier som är seriekopplade. Då motorn går mäter jag 14,5 på ena batteriet samt 12,95 på andra. Hur skall jag börja felsöka. Tips mottages. Tack för ett bra forum /AW
  4. Varför var du tvungen att lossa knät från limpan innan? Hur gjorde du med gummislangen för att få loss knät, går ju inte att dra knät rätt upp när det är monterat gummit mot bockhornet. Båtens motor är rätt monterad och sitter i mindre dc båt. Då kan jag tryggt demontera utan att riskera att hamna på botten:)?
  5. Är novis och undrar om det är nått att tänka på? Båten ligger i sjön. Tanken är att lossa på de fyra bultar mot blocket vinkla ut limpan och knät för att sen jucka ur. Loss slangkläman som sitter på gummit till bockhornet? Tänker jag rätt? /AW
  6. Ett observandum är att batterierna var helt urladdade efter att båten stått i 7.v med startspärr. Drar den verkligen ut batterierna? Blir lite vilsen i vart jag skall mäta med multimetern, direkt på generatorn (bakom) eller på batteripoolen? Minskar spänningen på voltmätaren borde väl det rimligen vara generatorn som inte levererar. Att voltmätaren minskar i spänning kan väl även bero på gammalt amerikansk kvalite
  7. Tack. Mäta vid olika varvtal? Vad kan jag förvänta mig se för värde om generatorn levererar som den ska till batterierna? Kanske bara instrument som lever rövare, varvräknare lever sitt egna liv. Det som jag dock reagera på gällande voltmätaren är att den sjunker under 12volt över 2000rpm. Men som sagt mäta upp med multimetern på batterierna ger svar. Tack för alla svar till en Noob /AW
  8. Vart på generatorn sätter jag miltimetern samt vad skall den visa för värden. I volt. Som sagt pinsam fråga men frågar man inte lär man sig aldrig:)
  9. Ah fattar. Jag behöver inte slacka på remmen för att demontera generatorn. Jag spänner bara upp generatorn mot remmen. Fattat rätt?
  10. Vid högre varv så sjunker spänningen under 12volt på instrumentpanel. Batterierna hade laddat ur. Förklara gärna hur jag spänner remmen. Du såg länken på min motor? Är det inte spännrullen till vänster som spänner remmen? Det är alltså på generatorns fäste som man spänner remmen! Varför har man spännrulle? Är färsk på båtmotorer. Tack för ditt svar /AW
  11. Gick inte att bifog bild. Skickar länk på samma motor. http://www.blocket.se/stockholm/Mercruiser_5_7_L_Vortec_Komplett_58480436.htm?ca=11&w=3
  12. Skall lämna in den för eventuell reparation eller ny. Beror på vad test visar i bänken. Skulle behöver er hjälp här hur jag på smidigast sätt demonterar generatorn. Bifog bild på exakt likadan motor. Tack för ett bra forum /AW
  13. Är noob. Någon som vet vart säkringsboxen sitter? Misstänker bakom instrumenteringen men kan inte se att skruvar att komma åt fusebox. Sen har jag även en fråga till er med mer erfarhet om batteri. I min båt har jag en switch för batteri 1 samt 2. När jag kollar kabeldragningen har man länkat dragningen till andra batteriet. Svårt att förklara. Provat att ta bort poolerna på en batteriet och växlat mellan 1 och 2 på switchen, båten får ström lika förbannat. Med andra ord båda batterierna går på både 1 och 2 på switchen oavsett vilket batterie som är inkopplat.Blir det till att dra om allt? Hur skulle du gjort? Någon med erfarenheten får gärna förklara hur dragningen går och vad jag bör göra för att få det att lira Mvh
  14. Är noob. Någon som vet vart den sitter? Sen har jag även en fråga till er med mer erfarhet om batteri. I min båt har jag en switch för batteri 1 samt 2. När jag kollar kabeldragningen har man länkat dragningen till andra batteriet. Svårt att förklara. Provat att ta bort poolerna på en batteriet och växlat mellan 1 och 2 på switchen, båten får ström lika förbannat. Blir det till att dra om. Någon med erfarenheten får gärna förklara hur dragningen går och vad jag bör göra för att få det att lira Mvh
  15. 2port 5,7 350 får jag till 210hk. 5,7 lx 4port ger mer hk.
×
×
  • Skapa nytt...