sandstroeem
Medlemmar-
Innehålls Antal
10 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm sandstroeem
-
Placering
Kadett
-
Stort tack till era svar! Tror jag satsar på SAE 30 då, har läst att det är ganska vanligt förekommande i dessa typer av backslag. Kör Mobil1 Delvac MX 10W30 i motorn, fungerar säkert fint i backslaget med. Men jag provar nog med SAE 30 istället
-
Hej Thomas! Tänk hur har jag kunnat missat detta? Det ser tämligen likadant ut om man jämför. Tusen tack!! Vad rekommenderar ni för olja till dessa typer av backslag? Ser att det finns en herrejösses massa alternativ om man kollar i denna: http://www.batsportcenter.se/data/archive/Yanmar/yanmar_olja_glykol.pdf eller http://www.yanmarhelp.com/i_box2.htm bland annat... Hittar tyvärr ingenting på nätet i övrigt om just detta backslag
-
Hej!! Jag behöver hjälp av er att identifiera vad jag har för backslag till min Yanmar 2QM20. Har sökt och sökt och sökt, men hittar inget Den ser ut på detta vis (lånad bild): Edit: Här kommer en bild på mitt: Tack på förhand!
-
sandstroeem började följa Okänt backslag till min Yanmar
-
Jag har alltid med mig: * En stor blocknyckel/hyls/bits -sats * Skruvmejslar i alla de former * Tänger * Kabelskor * Kabel * Säkringar * Instruktionsböcker * Bränslefilter * Slangklammer * Impeller * Startkablar * Handlänspump * TEJP TEJP TEJP * Ståltråd Om du har med dig dessa så har du stor chans till avhjälpande åtgärder. Det går aldrig att gardera sig till 100% Ett tips är att köpa en sortimentask och samla alla små extraprylar man kan behöva. Då vet du alltid att du skall leta efter den vid problem. Allt detta tar inte stor plats alls om du planerar väl.
-
Tack för alla svar. Jag köpte lite kopplingar och drog upp slangarna för att förhindra att vatten åker ned i tanken. Bifogar bild på hur det blev. http://postimg.org/image/gcspi06u1/
-
Det är själva relingen som är inbuktningen på bild. Jag tror jag kan dra upp slangen mot instrumentbrädan sett, alltså mot vänster. För att kunna göra detta på ett bra sätt måste jag ändå byta ut ventilen till en rak modell för att sedan gå snett upp mot vänster. Sedan tänker jag man kunde montera en böj, t.ex den här: http://www.bataccenten.se/db/db.pl?k1=&artnr=010675&template_file=db_vara.html EDIT: Länken fungerade inte, men finns på båtaccenten för 95:- Om den då luftas vid skruven pluggar man den bara. Denna böj för att förhindra veck i slangen. Tankar/idéer? Mvh
-
Tack för alla svar. Jag tror jag kan dra slangen uppåt, om jag köper en rak ventil och på så vis göra en böj (vattenlås reverse) för att sedan gå ned i tanken igen. Men, om jag ändå måste köpa en ny ventil, vad tror ni om denna? http://www.byggplast-batprylar.se/Article.aspx?ArticleNo=4668 Någon som har erfarenhet? Kan det fungera? Edit: Kan man lita på att vattenlåset fungerar? Mvh
-
Hej och tack för svar! På denna bild syns det att det sitter en panel uppåt efter inbuktningen, det är därför det ej är möjligt att dra slangen just där. Jag skulle i och för sig dra slangen som du säger, snett uppåt. Men frågan är om det räcker i alla fall... I annat fall får jag kanske dra avluftningen ovanför ruffen eller eventuellt i aktern. Däcket är inte jättelångt från vattenlinjen och dessa snipor har en tendens att gunga lite vid högre sjö och då dränks avluftningsventilen av stänk emellanåt. Finns det vattentäta avluftningsventiler? Patentidé?
-
Hej! Jag har ett problem med avlufningen från tanken i min snipa. Problemet som jag upptäckte nu när jag skruvade ner panelerna är att avluftningsröret är böjt neråt, sedan upp igen och vänder ner i tanken. Detta innebär att vatten kommer in genom avluftningsventilen och samlas i vattenlåset i slangen. Det medför att det blir stock i slangen och ingen luft kan passera. Jag har ingen möjlighet att vrida slangen uppåt från avluftningsventilen sett, utan måste gå nedåt. Finns det avluftningsventiler som är vattentäta men ändå släpper igenom luft? Eventuellt någon ventil som dränerar om det samlas vätska i slangen? Hur har ni löst detta? Mvh