Instinct
Medlemmar-
Innehålls Antal
8 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Instinct
-
Placering
Kadett
-
Tack, nu verkar den fungera:) bytte matarpump och finfilter i lördags, gjorde rent ordentligt, smörjde in packningen med motorolja och det verkar som om det är tätt nu. Struntade i tätningsmedlet som du sa, känns skönt att inte ha något sånt i systemet. Motorn är väldigt lättstartad och går bra, behövde bara lufta en gång så gick den igång, nu är det bara tomgången som måste justeras, då den på tomgång varvar ner för mycket och dör, det får bli nästa projekt.
-
Hej ok. Ska prova en gång till utan tätningsmedel, Och se om det fungerar, fått ett tips om att lägga lite fett på packningen så den hamnar rätt.
-
Hej tack för svar. har du en md5? provade länge förra året att få det tätt med den packningen som följer med, det finns liksom inte så mycket variabler att bolla med, en centrumskruv på filtret, en skåra som packningen ska in i och det blev aldrig tätt. optimalt hade ju varit om det funkade som det skulle vara men här känns det som det behövs någon form av tätning utöver.
-
Hej Jag har problem med läckage i bränslesystemet på min MD5, har tidigare ställt frågor om matarpumpen som jag ska byta på lördag, hoppas det går bra. Jag hade även problem med att få det tätt vid finfiltret, har läst i md5 for dummies att det är vanligt att man inte får det tätt efter filterbyte där och att man kan behöva någon form av loctite för att få det tätt. Förra året tätade jag med biltemas röda packning på tub. Det höll hela förra säsongen men nu läcker det igen, verkar som biltemas packning inte håller så bra för diesel. Finns det något annan tätning man kan använda sig av. Som sagt md5 for dummies tipsar om loctite, vilken loctite syftas på då?
-
Hej Undrar om det är svårt att byta matarpump på en md5? Spontant sett ser det inte så svårt ut eftersom den sitter lättåtkomligt. Är det något speciellt man ska tänka på...hittar ingen beskrivning på själva bytet. Min matarpump fungerar perfekt egentligen,, men när jag skulle rensa silen som sitter i pumpen fick jag det inte tätt mellan skruven och locket (känns som en dålig konstruktion) drog lite hårdare och gängan i pumpen har nu gängat upp sig. Nu läcker det lite men tillräckligt för att den ska bli svårstartad ch jag litar inte helt på den. Instinct
-
Hej! Jag har en volvo penta md5 som har en konstig tomgång. När jag efter att ha kört med motorn lägger den i neutral på tomgång så går den först ner i varv och lägger sig på ett ganska behagligt varvtal. Får den sen stå på tomgång i säg 30 sekunder till en två minuter varvar den plötsligt ner ytterligare och tomgången blir väldigt låg, näst intill så den stannar. Vad kan det bero på och vad kan jag göra åt det? Motorn går väldigt bra i övrigt och det är inga problem att starta den igen om den stannat, eller när man stänger av den.
-
Tack för alla svaren, verkligen värdefullt för en nybörjare! Nu vet jag ungefär vad som gäller och det blir nog att investera i några nya linor. Bra tips om sxk också, var inne på deras hemsida för någon vecka sen och reggade mig och beställde guiden för naturhamnar, då verkar det som den är något att ha. har inte fått den ännu. Det är nog säkrast att börja med deras fasta öglor. Mvh Instinct
-
Hej alla! Ny på forumet och som nybliven segelbåtsägare finns massor med frågor som behöver besvaras. Många svar har hittats genom sök funktionen men nu undrar jag lite om det här med förtöjning i naturhamnar, vad är lämpligt förtöjningskit som man behöver ha med sig i Göteborgs skärgård? Längd på linor och antal som man klarar sig med. Jag har en 28 fots segelbåt på 3,5 ton. Någon som har några bra tips? Mvh Instinct