Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025

HakTho

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om HakTho

  • Placering
    Kadett
  1. Tänk att det kan vara så enkelt som att läsa manualen...
  2. Det sitter inte snäckor på propellern, utan snarare ärg. Ska det tas bort eller ska jag låta det vara? Förutom det estetiska i att ha en skinande propeller vid sjösättning finns det kanske andra fördelar med att rengöra den? Det är väl en form av nedbrytningsprocess av materialet när detta uppstår? Jag tänker, rost på bilen vill man ju slipa bort och behandla ytan så det inte förvärras. Men det kanske inte är applicerbart i detta fall?
  3. Jaha, ok. Det visste jag inte. Hur förhindrar man då att propellern äts upp? Och ska jag inte bry mig om att göra den ren?
  4. I och med vårrustning och bottenmålning har jag några funderingar. Behöver man slipa bort befintlig färg innan bottenmålning? Båten är ingen fartmaskin direkt, en Winga 30 som vi för fram i 7-8 knop. Färgen ser väldigt välbehållen ut. Inga flagor eller färglösa fläckar. Färgen som sitter nu är HEMPEL MILLE LIGHT COPPER – SVART. Då vi köpte båten förra sommaren vet vi inte så mycket mer om vad som sitter där under. Räcker det med en tvätt och en strykning av samma färg? Mvh // Håka
  5. På vår Winga 30 sitter en bronspropeller som behöver rengöras. Hur görs detta lämpligast? Vidare ska jag förse den med en ny zinkanod, då den var borta när vi tog upp båten i höstas. Kanske därför propellern ser ut som den gör... Den sitter på en TAMD41B och anoden monteras i änden på axeln. Några tips inför monteringen? Mvh // Håkan
×
×
  • Skapa nytt...