snedkeps
Medlemmar-
Innehålls Antal
14 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm snedkeps
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Törs man köpa ny utombordare? Det är sämst för miljön, även nya fyrtaktare. Frågan är när det blir stopp eller höga avgifter som påverkar värdet (förutom miljön). De kostar en del dessutom. Funderar på att byta båt och har tittat på Windy 31 Zonda med två D3 som kan tankas med HVO. Blir avsevärd skillnad i utsläpp. Alternativet (som jag tänkt från början) från Askeladden eller Yamarin är lockande men får då gömma elbilen för båthamnen..., frågan blir, är det för våghalsigt med utombordare?
-
Princess 266. Lite tråkiga material invändigt men vilken sjöbåt! Bör bli en klassiker. Den kräver en stor maskin så topp om det redan är bytt till en nyare stor diesel. Tror den är lika lång som 286 men lite smalare. Samma sak med Windy 8800/9800 men Windy har ofta medelhavslayout i sittbrunn. Fjord 900 och Biam. Nimbus är populära men kräver lite mer, finns säkert fina renoverade exemplar. Rocco 2001 med smart sittbrunn om du är lite mer nördig än "villhalättattsäljabåt".
-
Löst! Det blev helt annat med nytt komplett förfilter (Racor 500), helt annan känsla i handpumpen. Förutom att det fungerar så är det lite förändrat mot det tidigare VP-Racor 500. Större in/utlopp 3/4 och högre T-skruv, så jag behövde sänka filterhållaren och köpa nya nipplar.
-
Hur mycket bränsle ska stå i Racor filtret? Visst ska det vara fullt?
-
det är en D4. Kanske kulan i filtret som hamnat fel, känns trögt åt rätt håll men lätt för soppan att åka tillbaka till tanken.
-
Blev märkligt när jag luftade efter filterbyte. Nytt finfilter och filterhus på motorn efter ett luftskruvshaveri. Fyller med diesel i finfiltret och pumpar tills pumpen blir helt stum. Motorn startar men stannar efter några minuter. Gör om pumpningen men motorn startar inte. Öppnar förfilter (Racor 500 (V.Penta)) och det är helt tomt. Fyller det och pumpar igen (ca 50 slag) men den startar inte. Pumpar åter upp trycket och pumpar ivrigt samtidigt som startmotorn går och då startar motorn men bara så länge jag pumpar, slutar jag dör motorn direkt. Skapar övertryck i tanken och försöker lufta återigen men pumpen blir lös direkt efter jag släppt den. Öppnar förfiltret som nu är halvtomt och fyller det men det rinner undan. Pumpar på handpumpen när förfiltret är öppet och det kommer luft och rök! från röret (som T-skruven gängar i), fyller filtret med ca 1 liter samtidigt som jag pumpar. Stänger, pumpar och: Motorn startar inte. Tips?
-
Hej, har ett VDO Sumlog typ Viewline men har inte lyckats få in GPS signalen. Det som krävs är NMEA0183 antingen från paddelhjul eller från en GPS sändare tex en navigator. Från paddelhjulet får jag signal (fungerar bara upp till 12 knop med aktergivare, provat både VDO och AIRMAR) men från min GPS-navigator (som sänder ut 0183) får jag det inte att fungera. Continental (VDO) i Holland har en VDO GPS-puck för ca 1800.- men problemet är förmodligen det samma. tycker jag följt manualen så noga som möjligt men ... Har någon här på forumet lyckats med detta?
-
290 fanns en kort stund på 80-talet och var en vidareutveckling av 270, 280 och 285 drevet. Nästa steg (som många kallar för 290) blev DPA och DPA1 med större kåpa. DPA2 fick nya material invändigt och kräver syntetisk olja liksom följande modeller fram till DPE (totalt 17 olika modeller som ser lika ut). Det är hållbart men svårmeckat för en ovan, gammalt och krångligt. Volvo behövde ett nytt drev och köpte OMC för att få deras drev som är hållbart och enklare att sköta, efter liten uppdatering böt man namn från King Kobra till SX Cobra (SX-S) och fanns fram till SX-M/DP-SM (totalt 11 modeller). Totalt finns det minst 60 olika varianter av VP.
-
En US-båt är klart bättre och säkrare än en typisk nordisk 60, 70-talsbåt (även om din Coimbra är bra). När US-båtarna från 80 och 90 tal är godkända av US-Costguards etc så är de nordiska hembyggda halvfabrikat som när de byggdes saknade, motorrumsfläkt, fungerande ventilation, gasolinstallationer kors o tvärs samt att de även kunde sakna badbrygga och ordentlig länspump. En sån bår vill man inte hamna brevid i en naturhamn. En US-båt är en bra båt om den inte varit offer för Florida-orkaner, såklart. Titta på Carver 280 FB. De är byggda utan träförstärkningar.
-
Gasolexplosioner! Man blir mörkrädd när man ser alla gamla nordiska segel- och motorbåtar från glada 60-70 talet. Många har gasol, fotogen, bensin, diesel, etc. men saknar fläkt. Visst har de flesta av oss åtgärdat och förbättrat men känslan gör sig påmind. Naturhamn, nä vågar inte ligga nära någon annan. Förra sommaren exploderade en segelbåt 2 dagar efter vi varit på samma ställe. Och tänk alla Yamarin med lösa bensintankar i plast...
-
Hej! Tyvärr har jag en Penta så det finns miljontals olika delar till ungefär samma motorer. Nu har jag ett par nya avgaslimpor original (som redan flagnat invändigt). Dessa ska passa till 8.1L men inte till 7.4? Enligt USA limp leverantörer används samma limpor. Enligt Volvo går det inte, de har en annan dyrare OMC-limpa till 7.4L/8.2L samt att de har olika modeller av knän och bockhorn till samma drev (SX). Även bultarna är olika. Visst, det är bara att prova men de är tunga och det vore bra att veta innan. Volvos kina?limpor till 7.4 ligger på 15000.-! Någon som provat?
-
Hej! Du har ju redan en Volvo (Volvo Penta köpte OMC Cobra (KingCobra) och döpte det till SX. OMC och de grafitgrå VP byggdes till en början pararellt med samma drev, bockhorn och limpor. Byter du till ett annat märke stämmer inget.