Gå till innehåll
söndag 22 september 2024

PeterMB

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om PeterMB

  • Placering
    Kadett
  1. Tack för svar! För att vara runt motorn i en liten Ryds 23 så är det relativt ok med plats jämfört med att meka bränslefilter och vattenpump, dock så sitter diverse gasreglage och annat okänt monterat över båda limporna som måste tas bort först. Så bort med dem och sedan limporna alltså? Eftersom instruktionsboken inte anger tändstiftsbyte vid något av alla serviceintervall så blir man lite undrande... den är från 2007 och har gått 200+ timmar.
  2. Hej, Jag tänkte byta tändstift och samtidigt konservera cylindrarna med olja över vintern. Finner dock inget om hur man kommer åt tändstiften i handboken för motorn eller någon annastans på nätet. Mercruiser rekommenderar att man blandar tillsatser i bensinen som skall konservera, men det är ju så dags nu när båten ligger på land... Några tips?
  3. Hej och tack, Jag har faktiskt provat, de kunde inte svara. Killen de tipsade om lokalt i Stockholm visste inte heller. Tydligen så har DEFA slutat med dessa produkter.
  4. Hejsan, Jag har ett DEFA boatgard larm med fjärrkotroll, installerat 2007 i en Ryds 23 WA. Efter förra vintern, då båten stod utomhus, så fungerade inte fjärrkontrollen. Jag har testa att byta batteri och även köpt multifjärrkontroller som rekommenderas av återförsäljare som alternativ, samt provat att programmera om fjärrkontrollen. Jag kan fortfarande larma av manuellt med PIN-kod, så själva larmfunktionen är det inget fel på. Dock fungerar inte fjärren vilket är mycket irriterande. Något tips om lösning?
  5. Motorn är Mercruisers vanliga 4.3 L MPI, läcker lite olja som ingen mek kunnat förklara. Så jag är rätt långt ifrån alla tankar på trim. 38 knop räcker för att dra upp gäddor :-)
  6. Så sakteliga... inte helt lätt att bända bort, men det hälpte med thinner i en sprayflaska som fick verka mellan bryten. Tack för alla inspel!
  7. Tack för svar. Oavsett vad jag gör så lär det vara ett jäkla bök. Somliga hävdar att de hjälper, men det verkar aldrig vara problemfritt. De sitter med ett flertal skruvar i steglisten och sikaflex i anliggningen mot skrovet.
  8. Eller snarare http://www.roca.se/marin/Product/Speed-Rail%E2%84%A2/180/Full%7C410/
  9. Hej igen, Fenorna är eftermonterade speed rails från Roca (http://www.rocaindustry.se). Jag har sökt dem för svar på hur man skall spackla upp men inte fått svar.
  10. Sorry, missade den. Du ser metallen sticka fram.
  11. Sorry, missade den. Du ser metallen sticka fram.
  12. Hej, Jag har en Ryds WA 23 med längsgående fenor undertill. Fenorna är förstärkta med en aluminiumlist som längst mot fören har en spacklad avsmalnande nos. Denna har brutits av och jag försökte inför förra säsongen reparera med att bygga upp en ny med epoxi och sedan prima och måla. Effekten blev att nosen åter bröts sönder och på vissa ställen tog den med sig plasten i skrovet. Se bifogad bild. Någon som har tips på hur man reparerar, vad man skall bygga med etc.? /Peter
×
×
  • Skapa nytt...