Det är många som har problem med att starta en MD5, även min är svårstartad kall. Det märker jag när vattentempen går under 10gr. Jag tror att det beror på dålig kompression. Jag (bilmek) har kollat på absolut allting, till slut tog jag ut motorn och bytte kolvringarna. Jag bedömde då att cylinderlopp slitage var måttligt. Det hjälpte inte heller. Här är lösningen!
Vrid svänghjulet på kall motor förbi kompessionsfas, om det går ganska lätt har du dålig kompression.
Leta fram insprutningspunkt-märkning på motorblocket och svänghjulet och vrid förbi kompression för hand, medsols. När det närmar sig 12grader FÖDC hörs spridaren säga oink som visar att luftningen lyckats!
Nästa steg är att ta bort ventilkåpan som sitter överst, vrid runt motorn, medsols, tills inlopsventilen är nedtryckt, den närmast svänghjulet. Märk med en färgklick på svänghjulet och en på motorn mittemot varandra. Återmontera ventilkåpan. Ta bort luftfiltret.
Vrid svänghjulet forbi kompression igen och vidare 360 grader. Vrid vidare tills din färg- märkning kommer i linje. Då vet du att ventilen är öppen.
Med en oljekanna och en tunn plastslang, spruta in motorolja genom luftinloppet. För in slangen ända in till ventilen och ge ca. 2 pumpslag.
Motorn startar med en gång! Sedan går motorn igång hela dagen.
Lycka till!