Frigg6000
Medlemmar-
Innehålls Antal
9 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Frigg6000
-
Placering
Kadett
-
Motorn är äntligen fixad. Det var en tätning på väg upp från impellerhuset till motorn som hade börjat vittra sönder, vilket ledde till att motorn sög luft istället för vatten. Är lite osäker på exakt vart den sitter (frågade t.o.m killen som lagade) men den ska sitta vid någon röranslutning i höjd med kavitationsplattan. Att felet bara uppkom vid högre hastigheter förklarade han med att vattennivån då sjunker något i förhållande till kavitationsplattan (Och det ställe som suger luft då blir blottlagt). Hade ju som bekant inte några problem vid lägre farter. Kostade 2900kr och fixades av Peder Kling på Skene Järn. Kan starkt rekommendera honom för er som bor i närheten!
-
Hade isär riggen idag igen. Inget fel på varken impeller eller vatteninloppet och allt verkade sitta rätt. Felet har ändrat karaktär lite. Nu kan jag köra den i 2-3 minuter och kylvattenstrålen blir bara varmare och varmare tills tempalarmet löser ut. (Innan upphörde strålen helt strax innan larmet) Känns som om det vore termostaten även fast jag kollat den i kastrull. Kan man prova att köra motorn utan termostat för att se om felet försvinner?
-
Japp, hade isär och blåste rent den tryckstyrda ventilen igår. Dock verkade det inte som att det fanns något skräp där.
-
Har fortsatt felsökningen och mekandet idag. Är det normalt att kylstrålen minskar för att termostaten öppnar? Har också en annan fråga: Tar motorn stryk om man kör utan termostat för att testa? Och om det nu skulle vara fel på termostaten, går det att köra ett antal timmar tills man fixat en ny?
-
Glömde också att skriva: Motorn fungerade alldeles utmärkt med spolmuff igår! Provkörde säkert en kvart på alla möjliga varvtal upp till 4000 RPM och ingen jättestor skillnad i kylstråle märktes av. Lurigt att problemet visar sig först när man får båten i sjön.
-
Ute och provkörde idag. Samma problem, man ser en stark skvallerstråle vid tomgång, när man lägger i växel framåt så blir den något svagare. Efter några hundra meter ser man en tydlig förändring i strålen och den minskar snabbt till att bli ungefär 25% av den unsprungliga styrkan. Detta minskar efter ungefär 10 sekunder till att helt upphöra och jag får då larm från tempmätaren. När jag sedan körde in till hamnen och motorn var riktigt varm märkte jag problemet ännu tydligare. Vid tomgångskörning kom strålen snabbt tillbaka i fin styrka. Vid växel framåt så minskade den till att bli en bråkdel (och ganska ojämn i styrka). Gör ett sista försök att få några bra tips här, annars får det nog tyvärr bli verkstad för motorn. Ska tilläggas att motorn är från 2007 (Var någon som undrade hur gammal den var)
-
Hade isär termostathuset idag och upptäckte en massa geggiga saltavlagringar. Hällde i varmt vatten och blåste med tryckluft i kylvattenkanalerna som går från termostathuset till blocket och fick då ledning rakt igenom till skvallerröret. Provade även att koka termostaten och den öppnade vid 60 grader och var fullt öppen vid 75 grader. Kunde tyvärr inte testa resultatten pga. tidsbrist men återkommer här med resultatet. Kul isåfall!
-
Har inte kollat på termostaten än men definitivt värt ett försök i helgen. Är det bara att koka upp den och se om bimetallerna reagerar eller ska man kolla efter något speciellt?
-
Hej! Har problem med ojämn/försvinnande kylstråle på min Suzuki DF70 utombordare. När man drar igång motorn och står på tomgång är det inga problem, kylstrålen är då mycket stark. När jag går ut från hamnen och motorn blir varm sjunker sakta strålen för att helt upphöra. Motorn blir då överhettad och larmar för hög tempratur. Väntar jag då 5 minuter är kylstrålen helt plötsligt bra igen. Motorn går att köra på låga varv framåt men vid gaspådrag så kommer problemet igen. Min första tanke var impellern var utsliten så jag bytte den igår men problemet kvartstår. Hålet till skvallerstrålen är också rengjort så det kan man också utesluta. Har även tagit bort riggen och stoppat upp en vattenslang i röret upp till motorn för att prova, och jag får då en fin stråle genom hela systemet. Är det någon som känner igen problemet och kan komma med nån idé? Tack på förhand.