Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024

Labe56

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Labe56

  • Placering
    Kadett
  1. Tack Kim. Det du tänker är det jag själv tänker...är det flagor som blockar det inre kylsystemet....det verkar ju bli ett övertryck som leder tillbaka glykolen till expansionskärlet....cirkulerar det verkligen? Jag funderar på hur jag ska kolla det nu när toppen är på igen. Är det möjligt att 1) tömma inre systemet på glykol 2) att avmontera värmeväxlaren och 3) trycka in vatten den vägen för att spola runt och få ut flagorna ?? Eller ska jag gå via termostathuset ? Eller annars, har du nåt bra trix som du skulle prova ? Mvh, Lars-Erik
  2. Jag har en Maxim26 från -81 med en MD21B som överhettar. Förra säsongen vågade jag bara köra 3 knop annars gick den varm och började larma. Inför denna säsong (2016) har jag 1) provtryckt värmeväxlaren som var utan anmärkning 2) tagit loss topplocket och haft inne för provtryckning och planing hos båtlasse. Nån tätning läckte lite glykol under tryck och den blev tätad. Motorblocket skrapades rent och slipades med våtslip. Topplockspackningar är bytta och cirkulationspumpen kollad. 3) mätt cylinderhöjden som var ok 4) kollat att avgaskröken verkade ok 5) monterat på alltihop igen 6) provkört på land där jag lät motorn gå 30 minuter på tomgång, sen 2400 varv i 15 minuter. Värmemätaren på instrumentpanelen gick precis upp på grönt och låg still där. Jag har för närvarande inte termostaten i så jag tyckte det var försiktigt positivt inför sjösättningen. Idag skulle det premiäråkas, men då beter sig båten som under säsongen 2015 den fortsätter att överhetta. Motorn spinner som en katt men kyler inte som den ska. Sjövattensystemet funkar som det ska men jag misstänker det inre systemet. Idag var expansionskärlet tomt när jag kom ner, så jag fyllde i till mellan "max o min" varpå jag startade upp motorn. Efter en stunds gång hade expansionskärlet fyllts upp till locket och börjat spilla ut genom locket...det verkar som om vätskan trycktes upp dit från fel håll. Jag ska montera loss värmeväxlaren igen och kolla packningarna så att den inte tjuv-drar i sig luft men annars har jag slut på teorier. Jag vill ha ideer om vad jag bör kolla härnäst och lite spekulationer om felorsak.
  3. Jag åkte till Siverts skruv och frågade. Nix, de hade inga liknande skruvar. Jag bad dem att vara riktigt kreativa och köpte till slut skruvar och fäststycken och även brickor som hade gummiyta på ena sidan. För skruvgenomföringen genom fönstren använde jag en smal gummislang (som ett extra tjockt ventilgummi) för att inte fönstren skulle gnaga mot skruvarna. Nu är rutorna på sen förra våren, och efter lite extra sika295 är det tätt. Tack för alla förslag.
  4. Tack för de förslag som alla kommit med. Jag kan säga att vare sig ö-metall eller andra som jag googlat och kollat med säger sig kunna hjälpa mig. Nu ska jag prova Sifvert-skruv. Jag återkommer med resultatet.
  5. Svaret från ömetall blev -Nej tyvärr så har vi inte dessa, vet inte heller var du kan hitta dem. Jag har ju de gamla skruvarna kvar, men det känns som de gjort sitt. Fler förslag ?
  6. Hej. Vårrustningstider och jag ger mig på att ta loss kabinrutorna på min Maxim26. Åker till Erlandssons brygga i Ulriksdal och köper Butyltejp och Sika295. Det vore dock snyggt med nya kabinfönster-skruvar. Jag behöver 20 st men vet ej vart jag kan få tag i dem. På Erlandssons brygga fanns det inga. De tipsade om Ö-metall. Är det det bästa tipset ?
×
×
  • Skapa nytt...