KMorell
Medlemmar-
Innehålls Antal
6 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm KMorell
-
Placering
Kadett
-
Tackar så mycket för svaren! På tal om kursen du nämnde i inlägget ovan så har jag faktiskt funderat på det någon gång och det är nog absolut ingenting som skadar, så det ska jag kolla närmare på! Men ja ett plotter lär det bli, tror jag satsar på HDS5 Gen2 då jag fått ett ganska bra intryck av det. Återigen, tack för svaren!
-
Nej ett vanligt papperskort utesluter jag då jag dels är ute efter ekolodsfunktionen på samma gång, samt slippa räkna ut vart på kortet jag befinner mig. Bara fått intrycket av att det är en del enklare på detta vis. Jag fiskar på östkusten, utgår ifrån Östhammar!
-
Så du skulle inte lita allt för mycket på plottret i okänt vatten menar du? Kan tyckas att korten borde stämma ganska så bra, så man tycker att man bör kunna lita rätt mycket på det ändå. Men stenar och sånt, syns dom BRA på plottret eller är det minimala små prickar som man får sitta och kisa för att se trots sina 24 år och kanonbra syn?
-
Tack igen för svar! Hade mest tänkt det som en stor hjälpreda vid lite längre transportsträckor då man är ute och fiskar, vilket det lär fungera bra till. Sen inne på grundare vatten har jag läst att man inte ska lita på det allt för mycket då det inte är uppmätt ordentligt under tremeterskurvan, men där kör man ju sakta och håller ordentlig uppsikt vare sig man har plotter eller ej. Men just under transportsträckorna kan det ju vara skönt om man ser att det ligger en sten här och en där så man har ett hum om vart man kan köra relativt säkert. Sen att man ser djupbranter osv är ju ett stort plus för en fiskare Då någon påpekade i tidigare inlägg att det var svårt att navigera i högre hastigheter så kan man inte låta bli att fundera vad högre hastigheter innebär och varför i så fall!
-
Tack för svaren! Vad är det som gör det svårt att köra efter i högre hastigheter? Eller du kanske menade så enkelt som att det blir svårt att se ordentligt på displayen när man studsar fram? Men ja som sagt, är stenar etc BRA utmarkerat så man tydligt ser vart man kan och inte kan köra för att slippa köra på sten t.ex? Är Navionics ett bra kartmaterial då jag förstått att det är det Lowrance lodet/plottret använder? Rekommenderar ni något annat instrument än det jag tidigare nämnde, t.ex något av Garmins eller andra tillverkares? Hade tänkt mig något i den prisklassen i alla fall. Men att döma av era inlägg så verkar det som en bra investering för att underlätta dagarna på sjön, med andra ord kastar jag inte pengarna i sjön och blir missnöjd över köpet?
-
Hallå! Ny här på forumet och kanske lägger frågan i fel forum, men testar i alla fall! Jag går i starka funderingar kring ett inköp av ett kombinerat plotter/ekolod.. Funderat en hel del på Lowrance HDS 5 Gen2. Har aldrig tidigare använt ett plotter eller dylikt, det jag undrar lite över är detaljrikedomen och hur pass exakta är dessa? Finns stenar och sånt utmarkerat så det är lätt att navigera efter plottern? Kanske ska tillägga att jag endast har en mindre styrpulpetare som används rätt flitigt under säsong för fiske. Känns rätt träligt att puttra fram och enbart chansa sig fram när man inte hittar i vattnen alternativt ha någon sitta i fören och hålla koll. Transportsträckorna tar sin lilla tid om man ska göra så. Så ja, för att korta ner: Hur precisa är dessa instrument? Om de felar, är det JÄTTE mkt eller endast någon ynka meter? Lätt att läsa av vart stenar etc finns så man kan undvika att köra av riggen? Allmän info skulla uppskattas enormt! Och ja jag är medveten om att man inte ska lita blint på elektroniken /Kevin