Gå till innehåll
fredag 22 november 2024

ioor

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    70
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

5 Neutral

Om ioor

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Har liknande problem på min, dock lutar den mest när den ska plana ut dvs när det går som tyngst å sen när den kommer i plan börjar den räta ut sej. Min teori är att det är propellerns rotation som "drar" båten åt babord. Å nu kommer jag bli idiotförklarad av många,,,,,,,,,
  2. Problemet löst, eller satt åt sidan iaf, sålde motorn som objekt å beställde en ny.
  3. Nu har jag även skrapat på samtliga jordpunkter, oxidlösande spray i alla kontaktstycken samt mätt upp dom 3 "sakerna" på tändplattan som ska indikera tändning alla 3 hade samma motstånd. Till slut provkört den med högt hängande tank för att kunna utesluta tank,pump, snabbkoppel, MEN med samma rsultat. . Känns som det är tändningsrelaterat,,,,,,,,,Är det möjligt att mäta upp cdi-box? Förstår fenomenet med pulseport, men då skulle tvåans tändstift vara blött
  4. Har även provat att vid fullt gaspådrag med hackade motor på ca 2-3000 varv spruta in lite bränsle i förgasarna utan att varvtalet ökat.
  5. Har i skrivande stund båten på land å kör motorn med spolmuff, MEN när jag fyller förgasarna fungerar "pumpbollen" och felet kommer direkt jag provar gasa lite. Bensinen i förgasarna ska räcka till den lilla uppvarvningen känns det som. Ska plocka isär pumpen under dan å sedan prova starta den med högt hängande mopedtank rakt på bränslapumpen, då bör jag kunna se om felet är bränslapumpsbaserat.
  6. Blåsan är hård hela tiden, har även provat att pumpa på den samtidigt för att utesluta pumpen.
  7. Har en fin Yamaha 30, från 98 som gick bra ifjol, men efter vintervilan vill den inte. Den startar å går bra upp till 2-3000 varv sen börjar den låta illa, å varvtalet stannar upp. Har kollat kompresion 7-7,5 på alla 3, rengjort förgasarna i ultraljudstvätt, nya stift. den går på alla 3 iaf upp till att den börjar gå illa, den larmar inte för låg olja(provat koppla förbi). Var in till den lokala yamahaverkstan som sa att det var ingen ide att dom tittade på den för de skulle bli för dyrt. Ska tillägga att jag provat sluta kretsen för lite olja / varmgång å då "stryper" den tändningen ännu tidigare. Tips av nån kunnig?? /Ioor
  8. Har inte gjort den helt klar, dock är den körklar å har brukats i 2 sommrar. Monterade en suzuki225 efi på ett bracket isf inombordaren som rekomenderades. Var mkt mer arbete än vad jag trodde, bara alla räcken tog tid. Dock fungerar den bra och går bra i vattnet, har skymtat 45 knop som bäst.
  9. Använde slangskydd till hydralslang på min båt, är som en plastspiral man snurrar på. Absolut inte lika snyggt men väldigt billigt å lättmontera. Finns i flera olika diemensioner. http://hydraulikimport.se/skyddspiral.html
  10. På samma båt, 24 fotare tog en suzuki 225 efi från 95 1,6 l/d. och en ny yamaha 250 fyrtakt 1,2 l/d. I samma marchfart ca 30-32 knop
  11. Cresent flexi 465 är en annan kandidat i samma storlek, om du nu inte fastnat för nån av ovanstående.
  12. Hade en flipper 700 med trött b20, såg 22-23 knop som bäst, minns dock inte vad den varvade.
×
×
  • Skapa nytt...