Nimus4000
Medlemmar-
Innehålls Antal
7 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Nimus4000
-
Placering
Kadett
-
Ok, tackar för stödet! Tycker att det är självklar med säkringen igentligen, vet också att typ 99% inte har det. Skulle kunna prova en 200a trög säkring men dom kostar ju lite så det vore roligare om någon kunde komma med fakta vad en Vp41 drar i startström?
-
hm.... Verkar som att jag och skyllermark är ensamma om att tycka att man ska säkra upp startmotorerna så jag hoppar över det...
-
Då kommer frågan om att säkra upp startbatterierna, har kollat lite på olika forum och där har nämts hur roligt det är att byta säkring om motorn dött och säkringen löst i hög sjö osv, känner ändå att med rätt storlek på säkringen så ska den inte gå om inte något är väldigt fel. Är det någon som har erfarenhet av att säkra upp startmotorn på en Volvo Penta 41b vad ska vi välja för storlek? Ska åka förbi Mitab i imorgon och fråga också.
-
Har ritat upp huvuddragen i mitt önskeschema, borde väl kunna använda skiljereläna även på batteriladdaren?
-
Min anledning till två separerade startbatterier är att och här stödjer jag mig på Murphys lag, den gång som ett startbatteri går sönder borde vara en dag då ungarna inte stängde kylskåpsdörren kvällen innan så förbrukarbanken är näst intill slut och vi har bråttom iväg inför ett oväder? Som jag började tråden är jag förtjust i tanken på tre banker, har fått flera ganska starka näst intill aggressiva kommentarer till parallellkopplade generatorer av olika försäljare och tekniska experter men ser det nu som att vi kör på detta. Som nämndes i ett inlägg ovan blir nu nästa frågeställning huruvida det kan vara värt att snygga till laddningen med hjälp av tex smartpass osv, skulle vilja ställa frågan om någon kopplat in två generatorer till en smartpass eller liknande, en smartpass ihop med en 250duo ca 2000:- styck, 4000:- totalt, vad blir priset per extra Ah? En försäljare sa att jag måste ha två av varje dvs 8000:- totalt för att kunna parallellkoppla generatorerna, ser vi till bilindustrin och den traditionella laddningen i våra bilar så håller ändå batterierna i närmare 5-10 år enl mina erfarenheter med endast laddning från generatorerna.
-
Detta svar har jag fått av flera, varför? vad är problemet med att paralellkoppla två generatorer till tre förbrukare över två skiljerelän?
-
Hej, gick med i forumet idag efter att ha varit inne och läst många gånger... Jag skulle vilja ta upp frågan kring laddning av tre batteribankar mha två generatorer, kanske inte första gången detta diskuteras men blir inte övertygad och behöver lite stöd. Jag har en Nimbus 4000 -87 med två VP41B i och börjat rota runt lite lätt i elen, det är svårt att sluta klippa bort då det mesta är ärjat mer än vad som känns bra att sätta tillbaka. Så jag har börjat kika runt på en del forum för att skapa mig en bild av ett nytt system. Hittade denna ritning som jag blev väldigt förtjust i, tyvärr har killen inte byggt det så här sedan och jag vet inte varför. Det som är kontroversiellt antar jag är att generatorerna blir paralellkopplade och att det kan uppstå obalans i laddningen pga skillnader i laddningsregulatorn? Det jag gillar är att det inte innehåller massa extra apparater endast skiljerelän. För att korta ner tråden lite så säger jag som en man sa på norges motsvarighet till detta forum, det är såhär jag vill ha batteribankarna, vill ha båda generatorerna till att ladda förbrukarbanken samt startmotorerna.Vad säger ni, går det eller vad hade varit bättre och isåfall varför.