benjamin123456
Medlemmar-
Innehålls Antal
26 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm benjamin123456
-
Placering
Fänrik
-
Hej, har haft problem med läckage via mantågsstöttor. Funkar ju att täta med sikaflex men börjar det läcka igen så går ju vattnet ut i distansmaterialet. Har läst att man kan lossa stöttorna och fräsa ur distansmaterialet med en insektsnyckel fäst i en borr. För att sedan fylla upp med plast just runt skruvhålen. Men, helst hade jag viljat flytta stöttorna till den yttersta listen, såsom många Hallberg-Rassy har det. Då borde det väl inte kunna bli något läckage alls? Dessutom får man lite mer plats på däck. 2 av stöttorna sitter vid skotskenan de tänkte jag man kunde fästa i listens lodräta kant? Någon som vet om det skulle funka? Eller har en bättre idé? Hälsningar Benjamin
-
Tack för alla svar! Seglet var paddat på någon av sidorna iaf, som 10 cm bred område som är väldigt tjockt. Jag mätte seglet och det verkar vara rätt storlek för båten. Men jag kan väl bara jämföra med de andra seglen som jag idag använder? Båten köpte jag i danmark, tidigare ägare var holländsk, segelmakaren till detta segel var holländsk. Min gissning är att holländska säljaren ville behålla rullen. Hoppas detta är rätt för båten, för jag seglar med äldre segel idag och tycker det funkar helt ok. Och detta är ju i snäppet bättre skick. Men varför inte köpa rullen? Funkar det inte bra med detta segel är det väl bara sy upp ett helt nytt? Och byta?
-
Grymt! Då behöver jag bara köpa rullen då . Är det bara harken som funkar? Köpte en begagnad båt med 10 segel medföljande, kollade bara på 5 av dom. Resten brydde jag mig inte om riktigt, jag visste redan att rulle inte fanns så trodde inte ett av seglena skulle vara sytt för rulle. Men kul överraskning, det såg ut och kändes som att detta var i bättre skick också än de andra seglen som följde med.
-
bilden kom inte med, testar igen. Dålig vinkel tyvärr. Men den insydda tråden går nästan hela vägen uppifrån och ner, tråden sitter också som en påbyggnad eller vad man ska säga på seglet.
-
Kan inte mycket om segel men det finns inga hakar på seglet, så min tanke är att det kanske är en rullgenua? Fast pratade med någon som sa det skulle finns en ränna i seglet där man trär en vajer igenom som fästes i rullen. Kollade sedan lite på rullar från harken och där såg det istället ut som att rullsystemet har en ränna? Och att seglet sen ska ha en insydd tråd eller vajer längst fram som träs in i systemets ränna? Om jag förstod det rätt så borde kanske harken rulle funka för detta seglet? Bifogar lite bilder, först en på den insydda tråden längst fram.
-
Tack! Ska bli såååå kul detta
-
Ok, har precis haft besiktningsman här. Han kollade däcket noga och hittade fukt när han mätte underifrån på några ställen. Men han gick runt och kände på däcket med fötter och någit han bankade på det med. enligt honom så var de fuktsällen som fanns med största sannolikhet ingen fara sålänge däcket nu var tätt. Han trodde inte det skulle behöva bytas på 20-30 år och då kan man i samband med det laga sandwichen på dessa ställen. Han sa även att det gick att komma åt sandwichen underifrån ganska enkelt på ett par av de ställen som fuktmätaren gav utslag. Där skulle man ju kunna byta den tidigare ifall det mot förmodan skulle bli ostabilt där. Teak taket på överbyggnaden gav några fuktuslag när man mätte underifrån, men taket var väldigt stabilt. Han tyckte dock att man för att förlänga livslängden på taket (eftersom att vi inte vet hur tätt det är, nuvarande ägare har bara lagt om däcket), kunde använda någon form av speciall lack, gummilack? kan han sagt det? Han skulle iaf maila mig vad det hette. Däcket och skrovet var iallafall i bra skick (några saker som skulle göras på skrovet, men det kostade inte så mycket och kunde vänta till nästa vår). Ett par slangar som han tyckte skulle bytas för säkerhetsskull. Motorn var han förtjust i också. Hans slutsats var iaf att 265.000 var ett bra pris på båten. Så det känns bra Nu återstår bara att med mina begränsade seglingskunskaper lyckas segla hem den från köpenhamn till göteborg.
-
Ok, men nu när teakribborna är limmade på däcket, går det verkligen att ta bort dom då utan att dom spricker?
-
Ok, så jag borde helt enkelt kunna vänta tills det börjar bli ostabilt på sina ställen, och om det händer inom ett par år eller så, lagar jag helt enkelt underifrån? Hur mycket jobb är det ? Någon uppskattning vad det skulle kosta att hyra in någon som gör det? Säg att de drabbade områdena skulle vara ungefär i samma storlek som dina? Båten köper jag för 265.000 kr. Vilket känns för lågt för att kunna prutas ner något mer även om det skulle finnas fukt på sina ställen. Däcket är ju som sagt stabilt och båten är i övrigt fint skick, bytta fönsterrutor perkins motor 50hk i bra skick från 1994 etc
-
Kan tillägga att däcket läckte i minst 2 år. Men som du tror, och som jag också försått det på en del andra sajter jag läst, så verkar en del fukt i däcket inte behöva vara så farligt. Med tanke på att däcket inte var limmat och att det var otätt från okänt datum tills all teak drogs bort och lades om 2009. Så känns det som att eftersom teaken nu är limmad helt tätt och utan skruvar så dunstar ingen fukt och inget ny fukt kommer heller in. Så borde den fukt som troligtvis finns i däcket vara på begränsade ytor och gör troligtvis ingen ny skada? Annars borde väl däcket blivit ostabilt redan? Däcket var heller inte ostabilt när det var utan teak. (jag litar på ägarens ärlighet, det enda som oroar mig är om han skulle gjort misstag) Min tanke med besiktningsman är att det verkar finns en del olika uppfattningar även bland kunnit folk om allt möjligt när det gäller båtar. Och jag kan möjligtvis få en besiktningsman som över minsta lilla fuktutslag dömmer ut hela däcket (känns inte som jag kan borra i båten innan den är min?). Därför vill jag höra så mycket åsikter som möjligt, så oavsett om jag tar in besiktningsman eller ej så kan jag dra en del egna slutsatser. Ägaren som la om den gamla teaken tyckte att eftersom däcket var så stabilt så var det ingen fara att lägga om teaken på däcket som det var. Tack till alla som deltagit/deltar i tråden!
-
Tack, tar kanske in en besiktningsman. Men efter allt jag läst så borde inte däcket kännas speciellt stabilt och stumt om det är ruttet i distansen. Och detta däcket känns väldigt bra. Båten luktade inte ofräscht alls, kollade på en annan båt i ''toppskick'' där allt var bytt och fixat, och den hade i jämförelse en ''fuktig och ofräsch'' känsla där inne. Men bara i jämförelse med den jag tänkt köpa, annars skulle jag nog aldrig känt det. Kan detta kanske berott på vädret? Det var mycket kallare när jag kollade på vindön än den andra, kallare klimat = fräschare och torrare atmosfär i båten? Men när nuvarande ägare drog bort all teak, måste inte han då utan tvekan ha känt en ostabilitet i däcket? För utan teaken så måste det ju kännas ännu tydligare? (om vi i frågeställningen utgår ifrån att han är helt ärlig och har ganska bra koll på sånt här) Jag har läst att balsa är ändträ och har en något fuktspärrande effekt, och sväller lite vilket då agerar något självtätande. Det låter isåfall som att det skulle kunna finnas lite röta precis runt om där skruvarna suttit? Som sedan inte sprids, speciellt inte om man låtit det torka ut. Och isåfall borde man väl kunna fixa det i samband med nytt teakdäck om ca 10-15 år eller hur länge det nu kan tänkas hålla. (om det som jag förstått det inte sprids) Läste att en något större båt som hade rutten distans i hela däcket behövdes allt göras om och det gick på 100 000kr. Om det bara är på vissa ställen så borde det ju inte kosta så farligt, speciellt inte om man ser det i samband med helt nytt teakdäck.?
-
Ok. Men om man låter det torka ordentligt efter att däcket är borttaget? Sprider sig isåfall rötan? Ang att det uppstår problem med teakdäck är jag medveten om. Tänkte ta hand om däcket i nuvarande skick (fint) så länge det går och sedan byta allt till helnytt. Plånboken är tjock så det är inga problem.
-
Ok, men om man upptäcker när man borrat hålen att det finns röta, vad kan personen isåfall ha gjort för att fixa det? Är det ens möjligt för en privat person? Eller måste den in på varv?
-
Peter: jag har lagt handpenning på båten. Och jag vet att teakdäck mm kan kosta en massa pengar att byta. Hade tänkt att ta hand om däck, maghogny mm så gott jag kan, men när det väl behövs bytas lämnat in båten på varv. Men har gått i tron om att ägaren visste vad han gjorde, det verkade verkligen så. Men med tanke på hans uppriktighet och ärlighet så kanske han inte hade helkoll på mer än trädelarna. Ska tillägga att jag är otroligt fäst i denna båt, efter att ha kollat runt så bara måste jag ha en vindö 50 ketch, utan akterruff. Är beredd att lägga mycket pengar i framtiden på att hålla den fräsch, men vill kanske inte köpa en båt med fint teakdäck om den är rutten under? Då blir det väl direkt till varvet för att byta hela däcket, inklusive dubbellaminatet under teaken? Men du håller inte med Pentax då? Att röta är 100% säkert? Pentax: läste i en annan tråd om någon med vatten under teaken, och då lät de inte på de som svarade att röta var helt säkert. Men du rekommenderar att jag inte tar dit besiktningsman och helt enkelt direkt bestämmer mig för att inte köpa? Hur kan du vara så säker?