Gå till innehåll
måndag 11 november 2024

qbt54

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    178
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

11 Trovärdig

Om qbt54

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Grövre sjö i Öresund ???? Har båt i Öresund sedan 30 å tillbaks och har aldrig råkat ut för ngn grov sjö.5 meter eka så klarar du dig.
  2. Förstår du verkligen inte skillnaden? En båt har en livslängd, om den sköts, på många årtionden. 50-60 år är helt rimligt för välbyggda plastbåtar med rätt underhåll. Bilar har en reell livslängd på kanske 20 år innan de blir väldigt oekonomiska att underhålla och får allt svårare att klara en besiktning, och eftersom de framförs i trafiken där kraven på säkerhet naturligt måste vara väldigt höga, går det inte att jämföra med fritidsbåtar. Spisar, tvättmaskiner, lampor, dieselvärmare, m m, är inte produkter man normalt underhåller i årtionden genom egna reparationer, och inte heller finns det nån utbredd kultur kring att bygga om och vårda dem. De är mindre prylar som används i det skick de anskaffades, och kasseras när de inte längre fungerar eller går att reparera med enklare ingrepp. Går alltså inte alls att jämföra med båtar. Jag får också bygga en båt själv, och använda den utan några särskilda krav på dess egenskaper, och efter fem år får jag också sälja den, fri från CE-märkningens restriktioner. Det får jag inte göra med en bil (i princip får man, men i praktiken inte eftersom regelverket kring det är astronomiskt). Troligtvis inte heller med spis eller tvättmaskin, åtminstone inte om de ska drivas med el från vanliga elnätet. Fritidsbåtar har alltså en ganska betydande särställning i det här sammanhanget, och därför blir CE-märkningens krav väldigt märkliga, fördyrande och hämmande. Nä gör nog inte det efter läst ditt inlägg.(ganska mkt svammel) Finns det krav på retroaktiv CE märkning efter 50 60 år ? Vidare kraven finns vilket jag tycker är bra eftersom det ger en viss grundtrygghet i avseende på att undvika de värsta vraken. Fortfarande så kan jag inte se ngt problem i detta för seriösa båtägare och säljare endast för de som är i gråzon och naturligtvis för de i den svarta.
  3. Förstår inte problemet. CE märkning är generellt mkt bra. Tror inte någon av er skulle propagera emot det som ett handelshinder för övriga produkter såsom bilar, spisar, tvättmaskiner, led lampor diesel värmare etc . då det ger en stor säkerhet i avseende på att produkterna verkligen funkar så som avsett och dessutom inte är direkt skadliga/farliga. Lite undrande varför det skall vara annorlunda i båtvärlden? USA båtar som är seriöst importerade är även de CE-märkta. (Skulle starkt avråda från att köpa ngt som inte är det då seriösa handlare inte längre tar i dem med tång.) Vidare läser en massa konstiga argument i tråden. Har en hyffsat ny CE-märkt båt och hänger inte heller med här i avseende på 15% större motoreffekt är ok? Det är tydligt specificerat vilken max effekt som är tillåten för min båt enl CE-märkningen.
  4. Jaha var är diskussionen här, Typ 5 personer i 90% av inläggen med samma ryggdunk. Som i de flesta trådar nuförtiden tyvärr. Har ingen åsikt om Ljungbergaren och om lagen specifikt, Men tyvärr verkar det som forumet nu ännu mer än tidigare tagits över av ett gäng "guld, heder miljon +++++ medlemmar" som verkar har som sin livsuppgift att posta (spamma) i varenda tråd oavsett om dom har ngt att tillföra eller inte och tyvärr oftast inte.
  5. I vilken sandwich? Även de tillverkade på Irland har solitt laminat dvs. ingen sandwich i skrovet? Skeva ? Vore intressant vad du fått dina uppgifter ifrån. Källa tack! Eller är det ngt som du bara hört ; )
  6. Har en annan från samma varv och lite nyare (typ10 år). Min erfarenhet är att kvaliten är relativt sätt mkt bra. Framförallt i avseende på det som är riktigt väsentligt ex laminattjocklek i skrov etc.. (dessutom enkellaminat) Finns säkert båtar typ Nimbus och Bavaria som är lättare har modernare layout och drar mindre bränsle. Men gällande en så pass "gammal" båt så tror jag nog att Aqudor är ett betydligt bättre val då den är av en betydligt robustare konstruktion.
  7. Har en annan från samma varv och lite nyare (typ10 år). Min erfarenhet är att kvaliten är relativt sätt mkt bra. Framförallt i avseende på det som är riktigt väsentligt ex laminattjocklek i skrov etc.. (dessutom enkellaminat) Finns säkert båtar typ Nimbus och Bavaria som är lättare har modernare layout och drar mindre bränsle. Men gällande en så pass "gammal" båt så tror jag nog att Aqudor är ett betydligt bättre val då den är av en betydligt robustare konstruktion.
  8. Jaha.. Vad fyller flaggstängerna för funktion?
  9. Skänk lite mer i koppen utanför ICA så ska du se att problemen försvinner.
  10. Den gamla klyschan "det går aldrig att räkna hem en diesel" är på det hela taget ngt feltänkt. Skillnaden i inköpspris för diesel gentemot en bensinmotor är inte en kostnad utan i princip ett mer- lån som du ligger ute med men som till största del betalas tillbaka till dig när du säljer båten. Däremot resulterar den högre bränsleförbrukningen med en bensinmotor i en högre kostnad/utgift som du aldrig får tillbaks när du säljer båten.
  11. Håller helt med Mackey. Din rubrikfråga är = klassikern hur långt är ett snöre. Ett flertal faktorer påverkar framförallt exponerad yta och temperatur. Bensinångor är fruktansvärt lättantändliga. Det är sant att bensinångor är något tyngre är luft förutsatt samma temperatur. Dock försumbart utanför teorin. Att ångorna skulle hamna på "golvet" förutsätter i princip 0 luftrörelse. Skulle stark råda att lära dina döttrar att stänga luftskruven.
  12. Rak axel är en mkt ineffektiv konstruktion som förbrukar betydligt mer bränsle än motsvarande med drev. (finns en anledning till att drevet uppfanns) Vidare är justeringsmöjligheterna av gången svårare med rak axel, så även manöverförmågan och framförallt den effekt du får ut av motorn. När det gäller underhållskostnaden av drev är jag inte riktigt med ? 4 liter olja vartannat år ?? Ca 400 SEK??
  13. Skulle nog vilja påstå att en dyrare ej CE märkt båt är mkt svårsåld. Inte pga. att den på något sätt skulle vara sämre än en motsvarande med CE märkning utan just pga. av den osäkerhet/okunskap som framkommer i denna och andra trådar. Dock är naturligtvis andelen undermåliga båtar utan CE märkning betydligt större än den med. Har hyffsat mkt kontakt i branschen och det är få om inte säga ingen seriös större handlare som befattar sig med ej CE märkta båtar. Skulle därför råda att CE märka så snart som möjligt förutsatt att båten har ett värde.
  14. Har en farmormor vars bror flyttade till Amerika 1812 och fick 5 barn och vars barnbarnsbarn känner en man som tror sig ägt ett Penta drev vilket brann kl 05:05 varje morgon i fem års tid och till slut exploderade och dödade hela släkten julaftonen 2008. Därför är det "känt" att Penta -dreven dödar. Lite fakta vore kul som omväxling som belägger att det är ett känt faktum att Mercruisers Dieseldrev inte är konstruerade för dieselmotorer och därför rasar i en ofantlig omfattning. Vilket vi Bravo 3 ägare naturligtvis är fullt införstådda med då det är allmänt "känt"
  15. Ivan65. Lugn o fin.. Mitt inlägg var inte riktat till dig utan Eld. "Känt" är en ledtråd till att förstå det. Och när det gäller det där med "Puckon" så kan jag bara hålla med..
×
×
  • Skapa nytt...