Gå till innehåll
tisdag 24 september 2024

Simon-S

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    31
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Simon-S

  • Placering
    Fänrik
  1. Prova vanlig färgborttagning, har du tur är det en enkomponentslack som förra ägaren använt. Gelcoaten är 2-komp. och borde inte ta skada men bäst är kanske att testa på en icke synlig yta först. Jag har iaf aldrig lyckats lösa upp 2-komp. produkter med färgborttagning.
  2. Helsyntetisk olja är ju att föredra men kan dock vara mer aggresiv mot gummipackningar beroende på gummitypen. Dock kommer du troligen inte att lyckas få tag i riktig helsyntetisk olja då det kanppt finns några kvar i handeln. I princip all olja som säljs i sverige under namnet helsyntetisk är mineraloljor, tyvärr. Så, kör på en mineralolja för en rimlig summa, för det är med största sanolikhet ändå mineralolja du får om du väljer en dyr helsyntetisk olja ute i någon svensk butik.
  3. Varför du känner att du inte kan lita på din motor efter en helrenovering förstår jag inte. Sen är du trots det villig att leta efter begagnade motorer som du inte har en aning om hur dem har körts eller vad som hänt under dess livstid. Med ditt resonemang borde endast en ny motor vara ett alternativ men som du skriver kostar det mer än vad båten är värd. Hur stor del av viljan att byta motor kommer från önskan att öka marschfarten? När jag läser dina inlägg får jag nästan intrycket av att det är det viktigaste. Isf kanske det ekonomiskt sett är bättre att renovera upp din motor, sälja av båten och köpa en ny med bättre marschfart, speciellt nu när båtmarknaden ser ut som den gör.
  4. Kan det inte vara en bra idé att ta reda på vad som faktiskt hänt med din motor? Du behöver ju iaf montera ut den och att då själv plocka isär den för att se vad som hänt är ju inte så svårt. Det billigaste kanske blir att åtgårda den gammla motorn beroende på vad som nu har hänt.
  5. Epoxi kan vara svårt att få att fästa på bly. Även om du slipar och gör rent med aceton oxiderar ytan väldigt fort med resultatet att epoxin får sämre fäste. Vill du ha så bra fäste som möjligt kan det vara en idé att först pensla på lamineringsepoxi eller en epoxibaserad primer och sedan slipa in den i blyet medan den fortfarande är våt. Sedan spackla med ett epoxispackel ovanpå.
  6. Hurvida du väljer en 5w/50 olja eller en 5w/40 olja har inget med kvaliten att göra. Det anger bara hur viskositeten hos oljan förändras och därmed talar den om för dig vid vilka temperaturer du kan använda oljan. En olja som har angivelsen SAE 5w/40, SAE 15w/40 eller liknande kallas multigradeolja och innehåller oftast viskositetsmodifierande additiv för att göra det möjligt att använda samma olja vid kalla temperaturer som vid höga (vinter/sommar). Oljan utgårt då från en SAE 5 eller SAE 15 olja och har sedan additiv som gör att viskositeten inte avtar lika snabbt vid ökade temperaturer. Därmed kan den uppfylla SAE 40 eller andra högre SAE klassar med. Nackdelen med dessa multigradeoljor är att additiven förbrukas sakta under tiden oljan används med resultatet att den till sist får en för låg viskositet vid höga temperaturer. Denna låga viskositet ökar slitaget i motorn. Additiven slits också när oljan utsätts för höga tryck, för högpresterande motorer som jobbar med höga temperaturer, tryck och varvtal är det därför bättre att använda en olja med så litet viskositetsspann som möjligt. En 10w/50 olja kan bli en 10w/30 eller ännu sämre efter en tids slitage eller i lokala punkter i motorn där oljan tillfälligt utsätts för höga tryck vilket medför ökat slitage. Undantaget när det gäller multigradeoljor är äkta syntetiska oljor (sällsynta ute i butikerna), API-basoljegrupp IV. Dessa innehåller inga viskositetsmodifierande additiv utan är kemiskt framställda av och innehåller därmed inga parafiner, den största källan till att oljan ökar sin viskositet när den kyls. Motsatsen till multigrade är singlegrade, den innehåller inga viskositetsmodifierande additiv och lider därför inte av problemet att viskositeten minskar efter hand som den används. Nackdelen med singlegrade är dock att temperaturspannet som den kan användas vid är relativt litet. Du måste därför använda en olja på sommaren, tex SAE 40 och en annan på vintern tex SAE 10 för att säkerställa att alla motordelar nås av smörjoljan vid kall motorstart.
  7. Mobil 1 Peaklife uppfyller kraven för motorn (API SJ, ACEA A3/B3) och är helsyntetisk. Säljs som värsting-olja (För alla fyrtakts högprestanda bensinmotorer, smörjer och skyddar motorer på ett oöverträffat sätt) -på seasea båttillbehör, men finns även på jula, 4 liter för 599kr! Seasea kanske borde kolla över sin beskrivning. För att säga att det är en värstingolja, att den duger för alla högpresterande bensinmotorer är ju inte sant. Oljan uppfyller den äldsta API klassen som fortfarande används. Biltemas olja är bättre och billigare! Denna är ju dock mineralbaserad.. Är inte syntetisk bättre? Av två oljor med samma API klass där den ena är syntetisk och den andra mineralbaserad brukar den syntetiska vara bättre. Observera dock att många oljor i sverige som säljs under namnet syntetisk inte är syntetiska i teknisk bemärkelse. Syntetisk är inte en teknisk benämning på en olja och i sverige får oljor med API-basoljeklasserna III och IV säljas som syntetiska. Det är dock endast oljor med API-basoljeklassen IV som är syntetiska på riktigt. Dessa bygger på en oljebas med Poly Alfa Olefiner. Kort svar, köp den med högst API klass och som tilltalar din plånbok bäst.
  8. Fakta om multigrade och singlegrade: http://en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil API klassificering: http://lukoil-lubricants.com/info/classification/00005/ Biltemas olja (http://biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Motorolja/Inombords-dieselolja-15W-40-30569/) borde ju gå bra. Dem skriver ju tom ut att den uppfyller Volvos klassificering VDS-3.
  9. Ja, det är det företaget jag menar. Hemsidan ser inte så mycket ut för världen men man får ringa dem om man vill ha info eller beställa. Som du säger beror det ju på kvantiten men även som amatör kan det hända att man behöver en 10kg epoxi för större arbeten och då är det trorts allt runt en 600 kr man spar och kan använda till annat. Även glasfiberväv och andra produkter har dem på BHP till bra priser.
  10. 1400kr är ju rena skämtet! Dessutom tillverkar inte Volvo Penta ngn egen olja. Kanske kommer den från shell, Q8 eller ngn annan tillverkare och kostar då några hundringar för 5 liter. Kolla vad tillverkaren rekomenderar för API klass på oljan och hitta sedan en billigare olja med samma eller högre API klass. Gällande viskositeten kan du säkert köra 5w-40 också även om det känns lite onödigt då du troligen inte startar motorn när det är minusgrader ute. I min värld är det battre att köra en multigrade olja med så litet viskositetsspann som möjligt förutsatt att man uppfyller temperaturkraven. Kolla också att oljan du köper är helsysntetisk om det är vad tillverkaren rekomenderar. Bry dig inte om alla marknadsföringsknep med renande ämnen och högteknologisk m.m. Kolla på kvalitetsklassen istället. Vet inte om dem har olja som passar för din motor men kolla iaf på Swedol, där kan man köpa Q8:a olja på 20l dunk för bra priser. Vill du att motorn ska må så bra som möjligt köper du en billigare olja och byter oftare istället för att köpa en superdyr olja och köra med den 2, 3 eller 4 gånger så länge. Har du råd kan du givetvis köpa en dyr olja och byta ofta, det kanske är det bästa, för motorn iaf.
  11. Laminerar man med Epoxy avhänder man sig möjligheten att lägga topecoat på de ytor man reparerar, utan får måla med annan färg. Vet att jag har läst någonstans att det går att få polyesterbaserad gelcoat att fästa på epoxi men det berodde lite på vilket epoxisystem som användes samt att man var tvungen att förbehandla på ngt sätt. Har diock aldrig provat själv. Annars har ju Nils Malmgren epoxibaserad gelcoat. Epoxi hos biltema duger gott, tror den ligger på ca 250kr/kg. Vill man komma billigare undan kontaktar man BHP. Det är dem som levererar till biltema, watski m.f. Hos dem kan du köpa epoxi direkt för ca 185kr/kg.
  12. Ja, innan epoxin blev vanlig så lagade man väl med polyester vilket säkert fungerade bra. En av de första båtarna i sverige som byggdes av epoxi byggdes 1968, så det är ju inte ett så nytt material. Många använder sig säkert fortfarande av polyester och får ett bra resultat. Jag använder det själv för lagningar och dylikt ovanför vattenlinjen där inte hållfastheten är så viktig. Dock är vidhäftningen mellan polyester och polyester sämre än den mellan epoxi och polyester. Dessutom suger den inte till sig vatten som polyestern gör. Därför föredrar iaf jag att använda epoxi under vattenlinjen samt till hållfasthetsmässigt viktiga delar (tex bottenstockar, motorbäddar m.m.). Polyester hade säkert dugit bra det också men varför använda ett material som är sämre när man har tillgång till ett som erbjuder bättre egenskaper? Enda nackdelen är ju priset men så mycket dyrare är det egentligen inte. I mitt tycke är epoxin dessutom behagligare att jobba med då man slipper lukten.
  13. Ja, en ny värmare skulle ju inte vara fel men tyvärr finns inte den ekonomin för tillfället, långt ifrån. Nya värmare är ju svindyra! den lilla elmotorn som saknas till min värmare går ju på max några hundringar, därav känns det värt att försöka få igång den, speciellt då man jämför med priset för en ny värmare.
  14. Det är båtvärmedoktorn i spånga jag haft kontakt med.
  15. Simon-S

    ARDIC MINIMAX

    När jag köpte min båt följde det med en ARDIC MINIMAX. Säljaren berättade att han haft problem med den och att bränslepumpen varit innne på service hos båtvärmedoktorn i stockholm och där fått membranet utbytt. Efter att ha haft isär värmaren kan jag nu konstatera att elmotorn till bränslepumpen saknas, extremt irriterande få detta är den enda delen som fattas för att kunna driftsätta värmaren. Jag har haft kontakt med båtvärmedoktorn men han verkar inte så villig att hjälpa till då jag kontaktat honom 3 gånger och varje gång fått till svar att han ska kolla upp det men sen återkommer han inte i frågan. Jag har också försökt kontakta Eberspächer som köpte ARDIC men dem kunde inte heller hjälpa mig, iaf inte han jag fick kontakt med. Är det någon här på forumet som vet vad det är för motor eller har några ideer? Finns det någon med en ARDIC MINIMAX som skulle vara villig att kolla om det står någon specifikation på motorn till bränselpumpen? Kanske kan man hitta en ersättningsmotor. Som jag ser det borde det enda viktiga vara spänningen samt varvtal.
×
×
  • Skapa nytt...