Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025

hisko

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om hisko

  • Placering
    Landkrabba
  1. Stämmer nog bra, men jämfört med hönan och ägget så anser jag att din ökade avdrift vid ökad vind beror på just den ökade vinden och inte på farten. Vid ökad fart gör kölen mer nytta, så länge den inte lutar förståss. Det gäller alltså att gå högt vid kryss för att minska vindavdriften samtidigt som man ska ha bra fart också för att minska avdriften. Enkel ekvation.
  2. Intressanta diskussioner i detta forum. För mig innebär kurs samma sak som kurs över grund. Avdriften gör sedan att man behöver kompensera båtens stävriktning (heading) för att kunna behålla kursen. Kurs genom vatten tolkar jag som stävriktning. Storleken på kompenseringen beror på strömmens storlek och riktning, vindens storlek och riktning eller något annat som kan påverka avdriften, t.ex. farten. Hur som helst verkar vi vara överens om att full fart ger mindre avdrift.
  3. Ganska förvirrat när man diskuterar avdrift. Först behöver man definiera vad man menar med avdrift. Förhållandet mellan stävriktning och kurs över grund mätt i grader är väl ett vanligt mått. Den påverkas av ström och absolut vind (vind över grund). Ligger man och driver kan stäven peka åt ett håll, strömmen gör att båten driver åt ett annat håll och vinden gör att den kanske driver åt ett tredje håll. Ju mer man ökar farten, ju mindre hinner ström och vind påverka avdriften mätt i grader enligt ovan. Det borde vi vara överens om. / hisko (ny medlem)
×
×
  • Skapa nytt...